سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سی‌ان‌ان گزارش داد:

موصل؛ شهری باشکوه که ویران شد

وب‌سایت سی‌ان‌ان در گزارشی به تحلیل تأثیرات جنگ بر موصل پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌ان‌ان، «ابو محمد المقدسي،» یک جغرافیدان معروف در قرن دهم در وصف موصل –شهری در عراق- می‌نویسد: « شهری باشکوه است که به زیبایی ساخته شده. آب و هوای دلپذیر و آب سالمی دارد. شهری است باستانی و مشهور که بازارها و سراهای زیبایی دارد و شخصیت‌های سرشناسی در آن زندگی می‌کنند.»

مدت‌هاست که کسی چنین توصیف زیبایی از موصل ارائه نداده است. این شهر 3 هزار ساله در تاریخ معاصر شاهد جنگ شدید نیروهای آمریکایی و عراقی بوده است. همچنین گروه تروریستی داعش موصل و چندین شهر دیگر را در ژوئن 2014 تحت تسلط خود درآورد.

نگارنده گزارش می‌نویسد: من در آوریل 2003 -مدت کوتاهی پس از سقوط صدام حسین- در موصل بودم. این شهر در نابسامانی و هرج و مرج کامل به سر می‌برد. بسیاری از مردم مقابل خانه‌های خود برای جلوگیری از ورود مزاحمان موانعی قرار داده بودند و به سلاح سرد مسلح شده بودند. در آن زمان موصل شهری ویران و بدون قانون بود.

موصل دو سال پیش به دست گروه تروریستی داعش افتاد و دوباره همان شرایط نابسامان را تجربه کرد. کسانی که خارج از موصل زندگی می‌کنند فقط از روی تبلیغات داعش که تصویری زیبا از این شهر را ارائه می‌دهد، شهر را در ذهن خود تصویر می‌کنند.

آیا حکومت داعش به پایان می‌رسد؟

داعش روزهای پایانی حکومت خود را سپری می‌کند. عراق در یک سال گروه تروریستی داعش را از تکریت، رمادی و فلوجه بیرون راند. در حال حاضر ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا و ارتش عراق برای جنگی که «مادر تمام حملات» لقب گرفته است، آماده می‌شوند: جنگی برای آزادی موصل.

موصل دومین شهر بزرگ عراق و بزرگترین شهری است که به تسخیر گروه تروریستی داعش درآمده است.

نگارنده می‌نویسد: اخیراً به همراه «خالد العبیدی،» وزیر دفاع عراق به روستایی در جنوب موصل سفر کرده. این روستا دو ماه پیش بازپس گرفته شد. تعداد زیادی از خانه ‌ها ویران شده بودند و ساکنان این روستا به چشم نمی‌خوردند. همچنین آتش‌هایی که داعش برای تار کردن دید خلبان‌‌ها روشن کرده بود از دوردست قابل مشاهد بود.

العبیدی با اطمینان اعلام کرد: «بغداد 2016 را سال آزادی موصل و دیگر مناطق عراق قرار داده است.»

نیروهای عراقی و کُرد برای آخرین جنگ آماده می‌شوند. یک «مرکز عملیات آزادی نینوا» جدید برای مشارکت در این حمله تشکیل شده است. همچنین تعداد زیادی از مشاوران آمریکایی و انگلیسی در انجام این عملیات کمک می‌کنند. یک یگان توپخانه‌ای آمریکا نیز از عملیات مذکور پشتیبانی می‌کند.

نیروهای پیشمرگه در شرق، شمال و غرب موصل مستقر هستند. نیروهای عراقی نیز از سمت جنوب برای پاکسازی روستاها و دیگر مناطق در حال پیشروی هستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۵
خدا لعنت کنه این آمریکا رو که اینطوری ملت ها رو آزار میدن وداغدار میکنن