سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

چگونه از بیماری تب کریمه کنگو پیشگیری کنیم؟

رئیس مرکز بهداشت خوزستان بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به عنوان یکی از بیماری مشترک انسان معرفی و راه های پیشگیری از آن را تشریح نمود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، شکرالله سلمان زاده اظهار کرد: با وجود اینکه بیماری ها از واگیر به سمت غیر واگیر پیش رفته، اما تهدید بیماری های واگیر همچنان به قوت خود باقی است.

وی افزود: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو از بیماری های مشترک انسان و حیوان است که انتقال آن از طریق تماس مستقیم با خون حیوان آلوده، گزش کنه و تماس مستقیم با بیمار امکان پذیر است و در صورت تشخیص ندادن به موقع باعث مرگ می شود.

سلمان زاده گفت: تجهیز و راه اندازی کشتارگاه های صنعتی، استفاده از لوازم حفاظتی در هنگام کشتار دام، آموزش جامعه برای کشتار دام در کشتارگاه، بهسازی اماکن دامی، آموزش کارکنان بهداشتی، تجهیز و راه اندازی بخش های ایزوله و استفاده از وسایل حفاظتی در هنگام ذبح دام ها از جمله راه های پیشگیری از این بیماری است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان افزود: نزدیکی محل زندگی دام به زندگی انسان ها و توجه نکردن به وجود کنه در بین حیوانات نیز در پیشگیری از این بیماری قابل توجه است.

سلمان زاده بیان داشت: از آنجا که نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت در یخچال ویروس ها و عوامل بیماری زا را از بین می برد بهتر است از قصابی های معتبر گوشت تهیه شود.

وی اظهار داشت: ذبح کردن گوشت در منزل و برای نذری ها نیز می تواند خطرناک باشد پس بهتر است لاشه گوشت بهداشتی از قصابی ها تهیه شود و به هیچ وجه افراد هیچ نوع حیوان زنده ای را در خانه ذبح نکنند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: همکاری بین بخشی با دامپزشکی در کنترل بیماری و شناسایی حیوانات آلوده مهم است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز وی خاطرنشان کرد: از سال 78 تا 93 در خوزستان 18 مورد قطعی تب کریمه کنگو و پنج مورد فوتی گزارش شده و امسال تاکنون نیز مواردی مشاهده شده است.

شکرالله سلمان زاده از دیگر بیماری های مشترک انسان و دام به تب مالت، هاری و سالک اشاره کرد و افزود: تب مالت درسال های اخیر در کشور و خوزستان رو به افزایش است و روند افزایشی آن در سال 94 بیشتر بوده است.

وی در ادامه گفت: عرضه لبنیات غیر پاستوریزه با عنوان لبنیات محلی می تواند عامل موثری در انتقال بیماری تب مالت باشد.

سلمان زاده اذعان داشت: همکاری بین بخشی برای ارتقای سواد سلامت مردم بین بهداشت، دامپزشکی، شهرداری ها و سایر سازمان های مربوطه لازم است.

وی بیان کرد: خوزستان از نظر بروز تب مالت در سال 1393 هفت در 100 هزار نفر جمعیت بوده که البته همه موارد تب مالت ثبت نمی شود.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: هاری از دیگر بیماری ها است و موارد هاری علاوه بر سگ و هاری در شغال وروباه ها نیز وجود دارد و برنامه کنترل هاری از آموزش ها و اقدامات مداخله ای تا مایه کوبی یک برنامه جامع است.

وی به بیماری سالک اشاره کرد و بیان داشت: این بیماری توسط پشه خاکی به انسان منتقل می شود که به وفور در خوزستان وجود دارد و دفن ناصحیح زباله و همچنین انباشت نخاله ها در نزدیکی محل خانه از عوامل تهدید آمیز این بیماری است.

انتهای پیام/گ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.