سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست خبری مطرح شد:

«هملت؛شکسپیر» با نگاهی دیگر به تالار قشقایی می‌رود / چهار کارگردان، چهار اجرا

«هملت؛شکسپیر» با تلاش کارگردانان جوان تئاتر کشورمان با توجه به تحقیق و پژوهش‌های گسترده‌ای که در این زمینه صورت گرفته از زاویه دیگری به اجرا درخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری گروه تئاتر «تازه» در قالب پنجمین پروژه مرکز مطالعات اجرایی قشقایی در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر با حضور یوسف باپیری، اشکان خیل نژاد، سعید بهنام، محمد منعم و آرمین جوان برگزار شد.

در ابتدا یوسف باپیری از شکل‌گیری این نمایش گفت: فراخوان گروه مطالعات قشقایی که در سال 93 داده شد من به اتفاق آرمین جوان، محمد منعم، اشکان خیل نژاد و سعید بهنام مطالعات این نمایش را در پی گرفتیم و قصد داشتیم از زاویه دیگری به موضوع هملت بپردازیم و در خصوص همه نمایش‌هایی که کارگردان‌های مختلف و اجراهای دانشجویی که صورت گرفته بود تحقیق و پژوهش کنیم. البته برخی از کارگردان‌ها به دلیل مسافرت نتوانستيم از حضورشان استفاده کنیم.
 
وی افزود: مدیریت این پروژه بر عهده من و اشکان خیل نژاد است که قرار است با محوریت «هملت» دو اجرای نمایشی به همراه کارگاه آموزشی و نشست‌های تخصصی در تالار قشقایی داشته باشیم، با توجه به ماهیت این طرح که بر مطالعات اجرایی تاکید دارد علاوه بر برپایی نشست و کارگاه آموزشی، دو نمایش «پرده سوم، صحنه چهارم» و «یک اجرای واحد» نیز اجرا خواهد شد.

این کارگردان اظهار داشت: اجراهای این پروژه دو بخش دارد؛ بخش اول شامل اجرای نمایش «پرده سوم، صحنه چهارم» به کارگردانی مشترک من و اشکان خیل نژاد است. این اثر با نگاهی به «پرده سوم، صحنه چهارم» نمایشنامه «هملت» نوشته شده و در این صحنه هملت به دیدن مادرش در اتاق خواب وی می‌رود و با او درباره اتفاقاتی که افتاده و تصوری که نسبت به وی دارد، صحبت می‌کند. البته نمایش در فضا و موقعیت متفاوتی نسبت به این صحنه نمایشنامه اجرا می‌شود. هوتن شکیبا و ستاره پسیانی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

باپیری ادامه داد: این نمایش به تهیه کنندگی محمد قدس پیش از این در هشتمین فستیوال تئاتر دانشگاهی APB دفتر آسیا پاسیفیک وابسته به ITI یونسکو در سنگاپور روی صحنه رفته است. اجرای دوم ما نیز باز هم با تمرکز روی شکسپیر و به کارگردانی چند کارگردان جوان و خلاق روی صحنه می رود.

وی درباره این اجرا بیان کرد: ما در راستای برپایی پروژه شکسپیر از چند کارگردان جوان و خلاق مانند سیاوش قائدی، آرمین جوان، بهروز سالمی ،مجتبی کریمی و ... که پیش از این در جشنواره های تئاتر دانشگاهی برگزیده شده بودند برای کارگردانی نمایش «یک اجرای واحد» دعوت به همکاری کردیم. در این نمایش صحنه هایی از نمایشنامه هملت به صورت جداگانه توسط هر کدام از این افراد تمرین و آماده می شود و در نهایت به شکل یک اجرای واحد به صحنه خواهد رفت. البته هر هفته به شکل مشترک جلسه ای با این کارگردان ها داریم تا در نهایت به فرم نهایی و یک اجرای واحد برسیم.

باپیری درباره برگزاری نشست ها و کارگاه آموزشی این پروژه تصریح کرد: در راستای برپایی این پروژه در طول این دو هفته نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی نیز برگزار خواهیم کرد. در همین راستا صبح ها کارگاهی آموزشی زیر نظر سعید بهنام برگزار می شود و هنرجویان در طول ۱۵ روز برگزاری این کارگاه نمایشی را تمرین و در نهایت اجرایی با موضوع «هملت» تولید می کنند.

وی افزود: همچنین در فاصله بین دو اجرا، نشست‌های تخصصی برگزار می‌شود که موضوعاتی چون اجراهایی که از نمایشنامه «هملت» در ایران صورت گرفته است، دعوت از مترجمان و کارگردان‌هایی که این اثر را ترجمه و یا روی صحنه برده اند، رویکرد کارگردان های ایرانی به این نمایشنامه شناخته شده و بررسی دستاوردهای اجرای آثار شکسپیر را در بر می‌گیرد.

باپیری در پایان خاطرنشان کرد: این پروژه کاری از گروه تئاتر «تازه» متشکل از من، اشکان خیل نژاد، نوید محمدزاده، هوتن شکیبا و آرمان کوچکی است که با همکاری مجموعه تئاتر شهر، مرکز مطالعات اجرایی قشقایی و تماشاخانه مسعودیه برگزار می‌شود. تماشاخانه مسعودیه در انجام این پروژه به ما کمک های معنوی زیادی کرده و ما جلسات و تمرین هایمان را در این مکان برگزار می کنیم. همچنین از آنجا که ما تنها ۱۵ روز در تالار قشقایی خواهیم بود احتمالا ادامه این پروژه در تماشاخانه مسعودیه پیگیری خواهد شد.

محمد منعم در ادامه گفت: ما در این نمایش‌ها به تحقیق و پژوهش‌هایی در خصوص دیدگاه و نگرش مردم ایران نسبت به جایگاه هملت به بحث و گفتگو پرداختیم.

آرمین جوان ادامه داد: اجرای تئاتر در گذشته سخت بود اما امروزه با مسائل و مشکلات روز جامعه دشوار شده اما ما تمام تلاشمان را به کار گرفتیم تا کار آبرومندی را ارائه دهیم که امیدوارم این نمایش‌ها بتواند تلاش‌های گروه را به خوبی به مخاطب منتقل کند. اجرایی کردن چنین پروژه‌هایی به کمک و همدلی مسئولان امر احتیاج دارد تا در کنار تلاش و تحقیقاتمان با یک آسودگی خیال به راهمان ادامه دهیم.
 
گفتنی است؛ پروژه «هملت؛شکسپیر» به عنوان تازه ترین فعالیت گروه تئاتر تازه با برگزاری کارگاه، نشست های تخصصی و اجرای دو نمایش به مديريت یوسف باپیری و اشکان خیل نژاد از 28 تیر تا 14 مردادماه در مرکز مطالعات اجرایی قشقایی در مجموعه تئاتر شهر برگزار خواهد شد.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.