سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خاش

سنگ نگاره های تاریخی تمندان نماد مردم خاش

سنگ نگاره های تمندان نمادی از هویت مردم این دیار محسوب می شوند که از کهن ترین آثار هنری وتاریخی به جا مانده از گذشتگان این منطقه بوده که رمز و رازهای فروانی در آنها نهفته است.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،اززاهدان،؛مرتضی تمندانی مسئول انجمن حافظان سبز تفتان گفت: زمانی که خط ونگارش وجود نداشته انسان ها برای بیان مطالب خود نقوش بسیار زیبایی را با ظرافت وخلاقیت خاصی بر روی سطوح سنگ ها حک می کردند و از این طریق شیوه زندگی و آیین ‌و رسوم خود را به دیگران منتقل می کردند.

وی در رابطه با نقوش این سنگ نگاره ها اظهار داشت: این سنگ نگاره ها با تابلو های زیبا مربوط به صحنه هایی از شکار و بز کوهی است که در طرح ها و اندازه های گوناگون و مضامین یکنواخت می باشد.

تمندانی خاطر نشان کرد: بعد از نقش بز کوهی بیشترین فراوانی نقوش مربوط به نقش انسان هایی است که در حالت سواکاری، تیر اندازی و کمان داری بر روی سنگ ها حک شده است.

وی ادامه داد: اکثر این نقوش بر روی سنگ های گرد ایجاد شده و شباهت نزدیکی به نگاره های سراوان و سرباز دارد.

تمندانی از مسولان میراث فرهنگی خواست اقدامات لازم را برای ثبت این آثار ارزشمند انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: سنگ نگاره در جوار ارتفاعات بیرک واقع در ایرندگان خاش، حاشیه تفتان و بویژه در روستاهای کوشه و تمندان خاش وجود دارد.

تمندانی گفت: روستای تمندان یکی از روستا های باستانی شهرستان خاش است و وجود آثار تاریخی فراوان در این روستا بیانگر قدمت و سکونت چند هزار ساله بشر در این منطقه است.

انتهای پیام/ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.