سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای فاز نخست پروژه کاشت گیاه جهت مبارزه با گرد و غبار در خراسان رضوی

رئیس حفاظت محیط زیست چناران از موفقیت کاشت و استقرار یک گیاه دارویی ارزشمند در بیابان های ماسه ای با اهداف چندگانه بوم شناختی، اجتماعی و اقتصادی در بیابانهای ماسه ای سرخس خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاارن جوان از مشهد، هادی موسی پور با اشاره به موفقیت سرباز امریه محیط زیست، ستوان سوم وظیفه جواد طبسی دراین طرح در سالی که موسوم به "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است" افزود: الفبای مهار فرسایش بادی، استقرار پوشش گیاهی است و هر برنامه مدیریت پوشش گیاهی باید مبتنی بر این باشد که اکوسیستم را تا حد امکان به سابقه خود بازگرداند نه این که سبب تهدید تنوع زیستی و حذف گونه های گیاهی بومی شود.

وی گفت: بسیار لازم است که تا حد امکان از گونه های گیاهی دارای رویش طبیعی در منطقه جهت کنترل فرسایش بادی استفاده شود و از طرفی اجرای هر طرح بوم شناختی در اکوسیستم بدون در نظر گرفتن عنصر ساکنان آن در برنامه ریزی ها و بدون تلاش برای حل معضلات اقتصادی شان، در نهایت با موفقیت همراه نخواهد بود.

رئیس حفاظت محیط زیست چناران افزود: پروژه زیست محیطی جواد طبسی دارای ابعاد و فازهای مختلفی است که فاز نخست آن در سال جاری در بیابانهای ماسه ای شهرستان سرخس عملیاتی شده است.

موسی پور گفت: طی این فاز، وی با دستیابی به دانش تکثیر یک گیاه بومی با ارزش اقتصادی و معرفی آن به بیابان های ماسه ای ضمن احیاء و ترمیم بخشی از پوشش گیاهی تخریب شده بیابان و کمک به تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش بادی و وقوع گرد و غبار در طول دوران خشکی تابستانه، موفق شده است تا مشارکت های عموم مردم روستانشین را در سراسر اجرای طرح از آغاز تا پایان جلب نماید و در واقع مشارکت مردمی ضامن قوی اجرایی شدن و موفقیت این طرح قلمداد می شود.

وی افزود: در واقع اجرای این پروژه زیست محیطی با هدف مقابله با فرسایش بادی و وقوع گرد و غبار به کمک مشارکت های مردمی و تلاش برای بهبود وضعیت معیشتی آنان صورت پذیرفته است.

گفتنی است در شرایطی که امروز شاهد گسترش گرد و غبار در بسیاری از استانها هستیم هر گونه حمایت از چنین پروژه هایی که مشارکت مردمی را در بطن خود دارد و می تواند موفقیت آن را تضمین نماید و همچنین بر پایه شناخت دقیق از شرایط اکولوژیک اکوسیستم هاست، به طور قطع ضامن رفع بخشی از مشکلات خواهد بود.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.