سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تیراندازی، از لندن تا ریو

تیراندازان ایرانی حضور در رقابت های المیپک را از سال 1948 در لندن آغاز کردند و پس از آن به جز سه دوره، در المپیک های بعد حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار  گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، تیراندازی از جمله ورزش هایی است که از اولین رقابت های المپیک حضور داشته  وسابقه ای طولانی در این رویداد بزرگ دارد.وتنها دوره غیبت تیراندازان سال های 1904سن لوئیس و1928 آمستردام بود.

تیراندازی در 15 رشته فعال است واز ورزشهای پرمدال محسوب می شود که در سال 1896 با 9 ماده در المپیک حضور داشته است .

در طول مسابقات المپیک کشورآمریکا با 50 مدال طلا 29 نقره و24 برنز پر افتخارترین کشور در جدول رده بندی مسابقات المپیک است.

*تاریخچه تیراندازی ایران در المپیک

‌فرهنگ خسرو پناه،‌ محمد ملازال و محمود سخایی اولین نمایندگان ایران در المپیک 1948 لندن بودند. دومین تجربه ایران در المپیک به سال 1960 در رم باز می‌گردد که تنها غلامحسین مبصر به عنوان تیرانداز ایرانی در این رقابت‌ها حضور داشت. همچنین ایران در سال 1964 توکیو با چهار نماینده در المپیک شرکت کرد که نصرت الله ممتهن، ‌محمد کلانی،‌ غلامحسین مبصر و ناصر شریفی در این رقابت‌ها تیر زدند.

پس از سه دوره غیبت ایران در رشته تیراندازی در این رقابت‌ها این بار محمدعلی علیجانی، هوشنگ قزوینی، ‌کمیل جعفری و اسفندیار لاری در المپیک 1976 مونترال به عنوان نمایندگان ایران حضور داشتند. پس از این دوره تا سال 1996 آتلانتا دیگر تیرانداز ایرانی در المپیک حضور نداشت و حضور دوباره ایران با راهیابی لیدا فریمان به عنوان اولین زن تیرانداز ایرانی به المپیک در این دوره از این رقابت‌ها رقم خورد و از این سال به بعد تا المپیک 2012 تیراندازی ایران تنها یک ورزشکار زن در هر دوره به عنوان نماینده در المپیک داشت.

مرجانه کاظمی در المپیک 2000 سیدنی و نسیم حسن پور در المپیک 2004 آتن به عنوان تنها تیراندازان ایرانی با رقبای خود رو در رو شدند. هر چند راهیابی الهه احمدی و مه لقا جام بزرگ به المپیک 2012 لندن نشان می‌دهد که بانوان تیرانداز گوی پیشروی را از مردان ربوده‌اند اما راهیابی ابراهیم برخورداری در این دوره از رقابت‌ها نشان از تغییر شرایط ورزشکاران مرد ایرانی در این رشته ورزشی دارد.

سریال حضور تیراندازان ایران در المپیک به ریو هم رسید اما این بار تیراندازان رکورد کسب سهمیه المپیک راشکستند وبا 5 سهمیه بیشترین تعداد حضور در المپیک را دارند.

دربین تیراندازان ی که سهمیه المپیک ریو را کسب کردند چند تیرانداز اولین حضورشان در المپیک را تجربه می کنند نجمه خدمتی که به عنوان پدیده تیراندازای ایران در چندسال اخیرمعرفی شد توانست سهمیه تفنگ بادی در رقابت های جهانی اذربایجان را کسب کند .

پوریا نوروزیان نیز دررشته تفنگ بادی مردان توانست جواز حضور در المپیک ریو را به دست آورد البته این اولین بار است که ایران در این رشته کسب سهمیه کرده است.

اما تیراندازان در بخش تپانچه نیز این بار شگفتی ساز شدند و گلنوش سبقت الهی با کسب سهمیه المپیک رشته تپانچه بادی توانست تاریخ ساز شود وعنوان اولین  ورزشکارالمپیکی  رشته تپانچه را به خود اختصاص دهد.

*اردوهای خارجی موثر در نتیجه تیراندازان 

ذوالفقاری کارشناس تیراندازی درباره علت موفقیت تیراندازان وافزایش سهمیه المپیک تیراندازی در ریو به خبرنگار ما گفت :  دلیل پیشرفت تیراندازان در سالها ی اخیر اردوهای متعدد و مسابقات برون مرزی است که در طول سال برگزار می کنند.در صورتی که تیراندازان در سالهای گذشته در 
چنین موقعیتی نبودند وتقزیبا هر 4 سال یک بار به اردو ومسابقات خارجی اعزام می شدند.

وی افزود :اکنون شرایط به گونه ای دیگر شده است ومی بینیم که برای تیراندازان  خودشان در رقابت های  برون مرزی شرکت می کنند .وحتی فدراسیون با وجود بدهی سنگین برای ملی پوشان اردوها متعدد ودر نظر می گیرد.

وی ادامه داد: رقابت تیراندازان در داخل کشوربیشتر از رقبای خارجی است چون الان در رشته تفنگ بادی چند تیرانداز شاخص داریم که رقابت نزدیکی بین آنها وجود دارد.

ذوالفقاری درباره حضور تیراندازان در وردکاپ فرانسه تصریح کرد : خوشبختانه نتایج تیراندازان در رقابت هایی که برگزار شد بسیار امید وار کننده بود اما شرایط در المپیک متفاوت است وبه لیل حساسیت بالای مسابقات بسیاری از تیراندازان نمی توانند تمام قدر تشان را آشکار کنند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.