سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز؛

گرما صاحب خانه و اهوازی ها مهمان!

تا کنون مشخص نشده است که طاقت و تحمل خوزستانی ها زیاد است یا مردم سایر مناطق نازک نارنجی اند و حساس!

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، موج گرمای بی سابقه هوا در مناطق مختلف ژاپن موجب مرگ حداقل ۴ نفر در اواخر هفته اخیر شده است.

اداره هواشناسی ژاپن همچنین هشدار داد که احتمال افزایش دمای هوا به بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد در ۳۹ منطقه از ۴۷ منطقه هواشناسی این کشور وجود دارد.

تنها در توکیو هزار و ۹۵ نفر بر اثر شدت گرما روانه بیمارستان شده اند.

در ایالت‌های جنوب شرقی ویکتوریا و استرالیای جنوبی شدت گرما در سه روز اخیر بیش از 40 درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

مقامات استرالیایی گفتند موج‌گرمای شدید که در یک قرن اخیر بی‌سابقه بوده جان 20 نفر را در این کشور گرفته است.

کارشناسان دانشکده بهداشت و طب استوایی در لندن می‌گویند: در انگلیس افزایش دمای هوا به بالای 32 درجه سانتی‌گراد در روز و بالای 18 درجه سانتی‌گراد در شب، تهدید جدی برای مردم است.

دست‌ کم 650 نفر در کشور انگلیس به دنبال افزایش شدید دمای هوا جان خود را از دست داده‌اند.   

خبرهای این چنینی را حتما شنیده اید.



گرما، کلمه ای به گوش آشنا در روزهای تابستان، اما گرما داریم تا گرما.

مثلا مردمان مناطق سردسیر به دمای 25 درجه ای می گویند گرما و حتی شاید در دمای 30 درجه ای افرادی فوت کنند حال آنکه مردم خوزستان دمای 30درجه ای را روزی بهاری و نادر می بینند.

نادر ، چون تابستان روزهای سوزان خوزستان، دمایی 30 درجه ای را تجربه نمی کند اما تا کنون مشخص نشده است که طاقت و تحمل خوزستانی ها زیاد است یا مردم سایر مناطق نازک نارنجی اند و حساس!

در استانی که وسایل موجود در آن تاب گرما را ندارند و ذره ذره آب می گردند مردمش پرجنب و جوش به فعالیت روزانه خود می پردازند و البته ناچار به این کارند چرا که گرما صاحب خانه است و ماندگار.


در خوزستان علاوه برگرمای بیش از 50درجه رطوبت هوای( شرجی ) بیش از 90درصد نیز تجربه شده است که البته آثار زیان باری بر بدن و روح روان انسان دارد.

از دست دادن آب بدن در اثر گرما و رطوبت زیاد، باعث غلیظ شدن خون می گردد.

از دست دادن آب بدن بر روی قلب اثر دارد و قلب نیاز به فشار بیشتری برای پمپاژ کردن خون دارد. خون به قسمت های سطحی بدن می رود و کمتر وارد عضله، مغز و دیگر ارگان ها می شود.
 کاهش قدرت بدنی و خستگی نیز در اثر رطوبت زیاد رخ می دهد.

گرفتگی عضلات : هنگامی که شما خسته هستید و گرما و رطوبت زیاد است، گرفتگی عضلات رخ می دهد. گرفتگی عضلانی به علت عدم تعادل املاح و آب در بدن می باشد.

غش کردن و سنکوپ : اگر مدت زیادی در گرما بمانید و بدن نتواند خود را خنک کند، باعث توقف تعریق و افزایش دمای بدن و افت سریع فشار خون می شود و منجر به غش و سنکوپ می گردد. بهتر است هر چه سریع تر فرد دچار سنکوپ را به نزد پزشک ببرید.

خستگی ناشی از گرما : از دست دادن آب و املاح در اثر گرما و رطوبت، باعث سرگیجه و ضعف می گردد و دمای بدن بالا می رود. علائم خستگی ناشی از گرما عبارت است از: عدم هماهنگی چشم و دست، گیجی، احساس ضعف و سرگیجه. در برخی موارد به خصوص افراد مسن، باید در بیمارستان بستری شوند.

گرمازدگی می تواند کشنده باشد، لذا باید فرد گرمازده را از محل گرما دور کنید، به او آب و نوشیدنی های حاوی املاح بدهید و او را فورا به نزد پزشک ببرید.

گرمازدگی: هنگامیکه آب زیادی از بدن توسط تعریق خارج شده و دمای بدن بالا می رود، باعث گرمازدگی می شود. رطوبت زیاد اجازه نمی دهد که بدن از طریق تبخیر عرق، خود را خنک کند.

علائم این گرمازدگی شامل: خواب آلودگی، خستگی و تعریق شدید، سرگیجه، گیجی، بی هوشی و تشنگی بیش از حد می باشد.

گرمازدگی می تواند کشنده باشد، لذا باید فرد گرمازده را از محل گرما دور کنید، به او آب و نوشیدنی های حاوی املاح بدهید و او را فورا به نزد پزشک ببرید.



همچنین مطالعات نشان داده است  اغلب تصادفات به خاطر کمبود تمرکز اتفاق می افتند؛ 47 درصد تصادفات در روزهای سرد کمتر از 15 درجه سلسیوس اتفاق می افتد اما این رقم در روزهای خیلی گرم به 63 درصد می رسد.

این امر فقط به علت عدم تمرکز نیست، بلکه رفتارهای پرخاشگرانه به خاطر هوای گرم در آن نقش موثری دارد.

با وجود سطح بالا و غیر قابل تحمل گرما و رطوبت در خوزستان مطمئنا مردم برای خنک کردن خود در روزهای تنوری نیاز به استفاده از وسایل خنک کننده هستند که البته میزان استفاده از برق را افزایش می دهد که امیدواریم مسئولین در پی چاره جویی برای ارزان تر کردن نرخ برق در این استان باشند.



علاوه بر همه ی این ها خوزستانی ها با پدیده گرد وغبار نیز دست و پنجه نرم کرده و با آن روزگار سر می کنند .پدیده ای که بارها وضعیت استان را در وضعیت خطرناک قرار داده است اما تا کنون اقدامی  چشم گیر برای رهایی استان از این پدیده ی شوم صورت نگرفته است.



ناگفته نماند که آلودگی های صنعتی  هوا بر اثر فعالیت کارخانه های صنعتی از دیگر معضلات جدی خوزستان می باشد که باز هم باید این وضع را تحمل کرد.

همه ی موارد گفته شده اشاره جزئی به وضعیت موجود است که همگی بیماری زا بوده  وسلامت خوزستانی ها را نشانه گرفته است.

امیدواریم مسئولین تدبیری اندیشیده و راه حلی جدی را عملی نمایند.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.