سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری،

توقف فعالیت معادن در محدوده دومین طاق طبیعی بلند جهان

فعالیت معادن در حریم غار اسپهبد خورشید سوادکوه متوقف شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،سرپرست پروژه غار اسپهبد خورشید سوادکوه گفت: در نشست مسوولان ادارات کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، صنعت، معدن و تجارت و استانداری مازندران تصمیم گرفته شد فعالیت معادن در حریم اسپهبد خورشید تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

سامان توفیق گفت: جابجایی معادن توسط اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مازندران از دیگر تصمیمات این جلسه بود.

وی با بیان اینکه یگان حفاظت میراث فرهنگی همراه با نیروی انتظامی شهرستان سواد کوه به منطقه اعزام شدند، افزود:این افراد دستور توقف و پلمب معادن واقع در حریم این دژ تاریخی از جمله معادن فلوئورین و معدن پروچشمه را به مدیران مجموعه ابلاغ کردند.

توفیق افزود: همزمان با اقدام های پژوهشی، پیگیری‌هایی نیز برای جابجایی این معادن انجام شد و پس از سال ها این تلاش ها به نتیجه رسید.

غار اسپهبد خورشید از منحصر به فرد ترین استحکامات دفاعی ایران و شاهکاری از ساختار معماری دوره ساسانی است این طاق طبیعی با دهانه ۸۵در ۹۵متر به عنوان بلندترین طاق طبیعی دنیا بعد از طاق شیبتون در چین است.

ساختار طبقات پلکانی شامل ۱۷پله، قوس‌های گهواره‌ای، بقایای ورودی شاه‌نشین، قوس‌های مستحکم دوران ساسانی، راهروهای منتهی به انبارها، بقایای ۶اتاق، اتاق های نگهبانی و... از آثار معماری به جای مانده در اسپهبد خورشید است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ساری ، فعالیت ، معادن ، طبیعی ، جهان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.