سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع یک درصد برترین‌های دنیا

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: افزایش تعداد دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در جمع موثرترین‌ها نشانه حرکت به سمت افزایش مرجعیت علمی است.

علی گزنی معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از نظر کمیت تولید علم در حوزه داروشناسی و سم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران جایگاه بیست و ششم دنیا (در بین 70 دانشگاه برتر دنیا) را کسب کرده و همچنین در حوزه مهندسی دانشگاه‌های، شریف، امیرکبیر، تهران و علم و صنعت ایران به ترتیب رتبه‌های 50، 52، 56 و 69 دنیا و در حوزه علوم کشاورزی نیز دانشگاه تهران در جایگاه 64 دنیا قرار گرفتند.

وی افزایش تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی ایران در جمع موثرترین ها را بیانگر حرکت در جهت افزایش مرجعیت علمی دانست و ادامه داد: در خرداد ماه 94 طبق بررسی موثرترین دانشگاه های جهان، معلوم شد 30 دانشگاه از ایران در جمع موثرترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان قرار داشتند. در آبان ماه 94 این تعداد به 33 مورد افزایش یافت و هم اکنون تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین ها به 35 مورد افزایش یافته است.

گزنی عنوان کرد: 14 دانشگاه جامع، 10 دانشگاه و موسسه تحقیقاتی علوم پزشکی، هشت دانشگاه صنعتی، دو دانشگاه غیر متمرکز و یک پژوهشگاه از ایران در جمع موثرترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقات جهان قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی، شیراز، اصفهان، کرمان، تبریز، مشهد، ایران، بقیه الله و موسسه پاستور ایران در جمع موثرترین ها قرار گرفته اند، عنوان کرد: از بین دانشگاه های جامع، دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شیراز، تبریز، مشهد، بوعلی سینا، رازی، کاشان، گیلان، یاسوج، یزد، الزهرا، سمنان و ارومیه در جمع یک درصد برتر دنیا هستند.

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور نیز از میان دانشگاه های غیرمتمرکز در میان دانشگاه های برتر قرار گرفته اند و پژوهشگاه دانش های بنیادی از مجموع پژوهشگاه های کشور در جمع یک درصد پراستنادترین ها قرار گرفت.

وی افزود: هر چند پایگاه استنادی ISI مدعی است که از طریق نمایه سازی برجسته ترین نشریات، مهمترین بخش علم دنیا را دسترس پذیر کرده ، اما این موسسه در پایگاه شاخص های اساسی علم به معرفی موسسات یک درصد برتر دنیا می پردازد.

معاون پژوهش و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام یادآور شد: این موسسات شامل دانشگاه ها، موسسات تحقیقاتی یا نهادهایی می شوند که در حوزه تولید علم فعال هستند و ISI به محاسبه تعداد استنادهای دریافتی هر یک از این موسسات می پردازد. درواقع تمام موسسات برحسب تعداد استنادهای دریافتی به صورت نزولی مرتب سازی شده و در نهایت تنها یک درصد از آن ها انتخاب می شوند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.