سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

سوزاندن پس‌چر مزارع باعث ازبین رفتن مواد آلی خاک می شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: هیچ کشاورزی اجازه سوزاندن بقایای گیاهی موجود در مزارع پس از برداشت محصول را ندارد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ اسماعیل پرویزی‌فر با بیان اینکه سوزاندن پس‌چر مزارع سبب می شود تا مواد آلی خاک از بین رفته و فقط مواد معدنی آن باقی بماند، گفت: این مسئله باعث کاهش میزان حاصلخیزی خاک می‌شود.

وی افزود: اگر زارعان این بقایای گیاهی را در طول شخم سال بعد به خاک اضافه کنند می‌توانند از آن به عنوان کود آلی استفاده کرده و از این طریق باعث افزایش حاصلخیزی خاک شوند.

وی با بیان اینکه در اثر سوختن، موجودات زنده مفید موجود در خاک از بین می روند و این مسئله می تواند حاصلخیزی خاک را تحت تاثیر جدی قرار دهد، گفت: اضافه شدن این مواد آلی به خاک باعث افزایش حاصلخیزی، حفظ رطوبت و سبک شدن خاک می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه افزود: بازگرداندن پس‌چر مزارع به خاک بهترین و کم‌هزینه ترین راهکار افزایش ماده آلی خاک است و توصیه می شود کشاورزان و زارعان به منظور افزایش ماده آلی خاک پس‌چر مزارع شان را به خاک برگردانده و از سوزاندن آن خود داری کنند.

وی افزود: تجربه نشان می دهد مزارعی که سوزانده نمی شوند بقایای حاصل از برداشت محصول به زمین بازگردانده می شود، علاوه بر افزایش محصول و تقویت خاک از مواد آلی، موجب کاهش مصرف آب و انواع کودهای شیمیایی در درازمدت می‌شود.


انتهای پیام/پ

برچسب ها: کرمانشاه ، مزارع ، آلی ، خاک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.