سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش؛

حکایت جویشگرهایی که نیامده از گردونه رقابت حذف شدند+ فیلم

این روزها گشت و گذار در اینترنت تبدیل به عادتی برای برخی کاربران دنیای وب شده است. حال اینکه کدام جویشگرها توانستند در میدان رقابت موفق باشند موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

به گزارش گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اگر قرار باشد تا خودتان را برای یک سفر درون شهری آماده کنید اولین موردی که احتمالا ذهن شما را درگیر می کند انتخاب یک وسیله مناسب برای این سفر است. خودروهای مختلف تجربه های متفاوتی را برای شما رقم میزنند و طبیعیست که هر چه خودروی شما باکیفیت تر باشد شما به عنوان سرنشین آن خاطره های خوب و بهتری را برای خود جمع آوری می کنید.



حکایت گشت و گذار در فضای مجازی هم چیزی شبیه به همین سفر است و انتخاب شما برای این گشت زنی از اهمیت زیادی برخوردار است. از آنجایی که جستجو در اینترنت ظرافت های خاصی دارد و نحوه انجام آن برای رسیدن به نتیجه مطلوب موثر است نباید نقش یک موتور جستجوی مناسب را نادیده گرفت. اگر بخواهیم تعریف ساده ای از موتورهای جستجو داشته باشیم می توان گفت: موتور جستجو، جویشگر و یا به عبارتی " Search Engine" به برنامه‌ای گفته می‌شود که کلمات کلیدی را در یک سند یا بانک اطلاعاتی جستجو می‌کند. در اینترنت به برنامه‌ای گفته می‌شود که کلمات کلیدی موجود در فایل‌ها و سندهای وب جهانی، گروه‌های خبری و آرشیوهای FTP را جستجو می‌کند.

باگسترش فضای اینترنت موتورهای جستجو ناچارند تا خود را با خواسته کاربرانشان وفق دهند تا هم موقعیت و جایگاهشان را تثبیت کنند و از طرفی بهترین و پیشرفته ترین سرویس دهی را به کاربران خود ارائه دهند.

از آنجایی که جستجوی مناسب فاکتوری مهم برای وبگردی محسوب می شود در این گزارش قصد داریم مقایسه ای را بین جستجوگرهای داخلی و خارجی انجام دهیم.

کدامیک از جستجوگرهای خارجی موفق بودند؟

یاهو، بینگ، گوگل، ام اس ان و ......از جمله موتورهای جستجوی نام آشنا برای کاربران اینترنت است که در این چند ساله به رقابت برای جذب کاربران پرداخته اند. در این بین جستجوگر گوگل که نام آن با اینترنت یکی شده است و از کیلومترها آنطرف تر به نیاز کاربرانش پاسخ می دهد توانسته تمام رقبای قدر خود در بسیاری از کشورها از جمله ایران را کنار بزند و یکه تاز میدان رقابت باشد. این جستجوگر که میتوان صفحه آن را به 150 زبان زنده دنیا مشاهده کرد بهترین نتیجه را در غالب صفحات وب، عکس، فیلم و اخبار در کوتاهترین زمان ممکن و با ایندکس های مناسب به کاربران خود ارائه می دهد.



همچنین شما می توانید نتایج جستجوی خود را از 24 ساعت گذشته تا بیش از یک سال پیش را دسته بندی کرده و در اختیار داشته باشید.

معایبی که کار دست گوگل داد

گوگل جدای از تمامی مزایا و امکاناتی که برای کاربران خود ارائه می دهد معایبی هم دارد. این جستجوگر که سالانه 150 میلیارد تومان تنها از سرچ کاربران ایرانی به جیب می زند موجب هدر رفت پهنای باند شده  و امنیت اطلاعات کاربران را به خطر می اندازد و از همه مهمتر خروج ارز از کشور را به همراه دارد.




با توجه به موارد گفته شده می توان گفت به کارگیری موتور جستجویی هرچند قدرتمند نمی تواند انتخاب خوبی برای گشت و گذار در اینترنت باشد.

یاهو اسطوره دنیای وب

پس از گوگل نوبت به یاهو این غول وبگردی رسید. یاهو که نمی خواست تنها یک موتور جستجوی ساده باشد با ابزارهای مختلف کاربران بسیاری را با خود همراه کرد. اما این روزها سردمداران اسطوره دنیای وبگردی نبود چشم اندازهای لازم و عدم توسعه مناسب را بهانه ای برای زدن چوب حراج به این موتور جستجوی محبوب کردند و این موضوع تا جایی پیش رفت که یاهو اعلام کرد قصد دارد سه هزار پتنت خود به همراه فناوری موتور جستجویش را به ازاء دریافت یک میلیارد تومان واگذار کند.

ورود جویشگرهای ایرانی به گود رقابت

خروج ارز از کشور و درز اطلاعات کاربران به بیرون و احتمال جاسوسی از آنها بهانه ای شد تا پای جستجوگرهای داخلی به میان بیاید. "پارسی جو"، "یوز" و "گرگر" جستجوگرهایی هستند که با هدف محرمانگی اطلاعات، گسترش خط و زبان فارسی و افزایش ترافیک داخلی و کسب درآمد از آن طراحی شدند و چند سالی از فعالیت های آنها می گذرد. جستجوگرهایی که برای راه اندازی آنها به اعتباری معادل 170 میلیارد تومان نیاز است.



چرا جویشگرهای ایرانی موفق عمل نکردند؟

به روز کردن اطلاعات سایت هایی با رتبه بالا و آپلود آنها در جویشگر ساده ترین وظیفه یک موتور جستجو است که متاسفانه جویشگهای بومی نتوانستند به خوبی از پس آن بربیایند و گاها مشاهده می شود که اخبار منتشر شده در سایتها با تاخیری در حدود یک ساعت ویا بیشتر بر روی جویشگرهای بومی آپدیت می شود و این خود دلیلی بر نارضایتی کاربران جهت استفاده از موتورهای جستجوی بومی است.

از طرفی نبود زیرساخت های لازم و مناسب،سرعت پایین،نشانه گذاری های (ایندکس)نامناسب بر روی سایت های فارسی زبان موجب شد تا جستجوگرهایی که قرار بود روزی میزبان و مرجع کاربران ایرانی باشند نتوانند جایگاه خود را تثبیت کنند و باز هم گوگل صدرنشین انتخاب کاربران برای وبگردی باشد.


در پایان حسین یاری رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات در گفتگوی اختصاصی با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جویشگرهای بومی مانند یوز و پارسی جو چیزی در حدود 200 سرور ضعیف و سوپر ماکرو دارند پس مقایسه آنها با موتور جستجویی مانند گوگل با میلیون ها سرور و مرکز داده کار نادرستی است.


سخن پایانی:

 از آنجایی که کاربران ایرانی مدام در حال مقایسه بین جستجوگرهای داخلی و خارجی هستند می طلبد تا مسئولین دست به کار شوند و با به روزرسانی جستجوگرهای بومی و بالابردن دقت اطلاعاتی آنها جان دوباره ای به آنها ببخشند و اعتماد کاربران را به خود جلب کنند.


گزارش از راضیه مومنی


برای مشاهده و دانلود فیلم اینجا کلیک کنید








انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۹ تير ۱۳۹۵
چرا چند تا موتور جستجوی ایرانی با هم ادغام نمی شوند؟

ضمنا google در چین فیلتر شده تا موتور سرچ محلی تقویت بشه
ناشناس
۰۹:۰۸ ۱۹ تير ۱۳۹۵
جالب بود
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۹ تير ۱۳۹۵
جالب بود
ناشناس
۰۹:۰۷ ۱۹ تير ۱۳۹۵
وقتی نمیتونی به ساده ترین مطالب دسترسی داشته باشی چه فایده داره؟