سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

خرید۱۳۸هزارتن گندم ازکشاورزان جنوب کرمان

رئیس جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: امسال بیش از 138 هزار تن گندم از کشاورزان منطقه جنوب استان خریداری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، سید یعقوب موسوی افزود:خرید مجموع گندم بذری و سیلویی از کشاورزان جنوب استان افزایش 54.15 درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 83 هزار و 690 تن گندم مازاد سیلویی خریداری شده است، افزود: این رقم در سال جاری به 130 هزار تن رسید که با رشد 55.33 درصدی مواجه شده است.

موسوی گفت: خرید گندم به دو بخش سیلویی برای تهیه نان و فرآوردههای آن و همچنین گندم بذری برای تأمین بذر سال بعد تقسیم میشود.

وی بابیان اینکه در سال گذشته 5 هزار و 829 تن گندم بذری از کشاورزان طرف قرارداد خریداری شد،افزود: در سال جاری این میزان به 8 هزار تن رسید و با رشد 37.24 درصدی مواجه شده است.

موسوی اظهارداشت: بهکارگیری تکنولوژیهای پیشرفته و نوین در تولید بذر استاندارد و تولید در طبقات تخصصی پرورش شامل پرورش دو و سه برای نخستین بار در این منطقه از مزایای مدیریت علمی است.

وی گفت: تنوعبخشی به تولید ارقام سازگاربا منطقه و توزیع بین کشاورزان پیشرو برای افزایش عملکرد گندم در واحد سطح در سال آینده از برنامههای این سازمان بوده است.

موسوی بااشاره به ،بهکارگیری 142 نفر مهندس ناظردرتولیدگندم افزود:با تلاش کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان و تأمین بذر از استانهای خوزستان، فارس، اردبیل و ... در سال گذشته سبب افزایش عملکرد در واحد سطح شده است.

وی گفت: ردیابی و مبارزه با آفتهای گندم از جمله سن گندم، بیماریهای گیاهی از جمله زنگ زرد گندم و مبارزه با علف‏های هرز مزارع، تغذیه گیاهی و تأمین کودهای مناسب و به موقع، تأمین ادوات دنبالهبند به ویژه کارندههای کشت مستقیم و کمباین برای برداشت به موقع به تعداد 265 دستگاه، سوخت به موقع تراکتورها، کمباینها و چاههای دیزلی و تأمین به موقع نهادههای کشاورزی و ....، ترویج و آموزش کشاورزان به همراه شرایط مناسب اقلیمی و تأکید بر کشاورزان در مرحله داشت از جمله عوامل دیگر افزایش عملکرد بوده است.

موسوی با اشاره به افزایش بی سابقه عملکردو خریدگندم مازادازکشاورزان اظهارداشت:عواملی مانند گسترش شبکههای توسعه آبیاریهای نوین در منطقه، آبیاری گندم به روش قطرهای در مناطق مختلف، همچنین تاریخ کاشت به موقع و سایر نظارتهای فنی نقش داشته اند.

وی بااشاره به اینکه بخشی از گندم تولیدی این منطقه به استانهای همجوار منتقل شده است افزود: بخشی از آن برای تأمین بذر سال بعد کشاورزان و یا تهیه آرد و نان خانوار در منازل کشاورزان باقی مانده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان بیان داشت: عملیات برداشت، خرید و حمل و نقل گندم و پرداخت مطالبات کشاورزان با کار جهادی و شبانهروزی سازمان در تمام ایام تعطیلات پیگیری شده است.

موسوی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار برای تسهیل امر خرید و کمک به کشاورزان گندمکار مراکز خرید شهرستانهای منوجان، قلعهگنج، رودبار و فاریاب به مراکز قبل اضافه شد.

وی بااشاره به ضرورت تناوب زراعی و استراتژیک بودن محصولات گندم و کلزا در تناوب با سیبزمینی، پیاز، گوجهفرنگی و هندوانه افزود: خواستار گسترش سطح زیر کشت محصولات گندم و کلزادر سال بعد هستیم.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: گندم ، کشاورزان ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.