جمع خوانی قران کریم در حسینیه ثارالله شهر کرمان یکی از این محافل باشکوه است که هر روز بیش از 2 هزار روزه دار مومن را در محضر قرآن جمع میکند تا با قرائت ایات اسمانی این کتاب شریف ، صفای روح و جان را افزون کنند.
در سومین روز از سومین دهه ماه مبارک رمضان به سراغ
یکی دیگر از قاریان ممتاز جمع خوانی در حسینیه ثارالله کرمان رفتیم . محسن محمّدی
32 ساله متولد شهر کرمان . متأهل است و دو فرزند دارد، کارشناسی علوم کامپیوتر را از
دانشگاه شهید باهنر کرمان اخذ کرده و به عنوان دبیر در آموزش و پرورش اشتغال دارد.
تخصص قرآنی وی در زمینه قرائت است .
جناب آقای محمّدی ممنون که در این گفتگو شرکت کردید بفرمائید انس و آشنایی شما با قرآن از چه سالی شروع شد و آموزش قرآن را از چه سنّی و چگونه شروع کردید؟
از 12 سالگی در مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان کرمان با سطح روانخوانی یک .
مشوّق های شما برای فراگرفتن قرآن چه کسانی بودند؟
مادر و پدر و برادر بزرگتر.
ظرف چه مدّت مهارت کافی در زمینه قرائت قرآن را به دست آوردید؟ از چه شیوه ای برای آموزش قرآن بهره بردید؟
طی دو سال با شیوه ابداعی مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم استان کرمان .
محل تمرین شما کجا بوده است؟
منزل و جلسات دوشنبه شب های مجمع قاریان و حافظان قرآن کریم.
اکنون چه مدّت از روز را تمرین می کنید؟
روزی حداقل یک ساعت.
حائز چه مقام ها و افتخاراتی در سطوح مختلف شده اید؟
مقام اول مسابقات استانی بسیج و دانشجویان و مسابقات شهرستانی اوقاف، سازمان تبلیغات ، بسیج و دانشجویان .
قرآن چه تأثیری در زندگی فردی و اجتماعی شما داشته و دارد؟
افزایش صبر و بردباری در مشکلات ، دادن آرامش ذهنی
وروحی، داشتن وجه اجتماعی مطلوب و احترام مضاعف ازسوی هموطنان عزیز.
برای زکات علم خود چه کرده اید؟
از سال 1380 مشغول به تدریس در مؤسسات مختلف از جمله مجمع قاریان بوده و در جلسات ثابت قرائت در مساجد مختلف شرکت کرده ام.
آنچه جلب توجه میکند رشته تحصیلی شماست که ظاهرا ربطی به فعالیت کنونی شما ندارد. علّت انتخاب رشته کامپیوتر برای تحصیل چه بود و به نظر شما دوستداران علوم قرآنی، لازم است رشته تحصیلی خود را متناسب با علوم قرآنی انتخاب کنند یا خیر ؟
ببینید درباره خودم که من اصلاً قرار نبود قاری شوم، روال معمولی زندگی ام را طی کردم و تحصیلاتم را ادامه دادم و آنچه می خواستم انتخاب کردم ؛ امّا لطف خدا شامل حالم شد و به جمع زیبای قراء قرآنی هم گام گذاشتم .
برای انتخاب رشته تحصیلی هم به دوستان می گویم رشته تحصیلی را متناسب با علاقه خودتان انتخاب کنید و ادامه دهید و در کنار آن فعالیت قرانی هم داشته باشید . برای مثال آقای اسدی فوق لیسانس مدیریت است و در کنار ان دکترای حفظ را هم اخذ کرده است چون دو جنبه را با هم دارد جلسات تدریس قرانی ایشان تأثیرگذارتر است؛
البته گاهی اوقات که شاگردان قرآن آموز ما می فهمند تحصیلات دانشگاهی ما ربطی به کاری که میکنیم ندارد. براشون جذّابه و صحبت ها رو جور دیگه ای قبول میکنند. البته، این برداشت شخصی من است؛ ولی تأثیرش را دیده ام.
برای جذب جوانان به محافل قرآنی چه کنیم ؟
فضای آموزشی می تواند در جذب جوانان و نوجوانان مؤثر باشد. خود من که تا اول راهنمایی بدترین درسم درس قرآن بود چه اتّفاقی باعث شد که به سمت قرآن آمدم و قاری شدم ؟ خب پدر و مادرم تأثیر داشتند و فرستادند امّا شیوه ای که یک مؤسسه خاص به کاربرد سبب جذب دائمی من شد. برای اینکه بسیاری از نوجوانان و جوانان جذب قرآن شوند و وارد کلاسهای قرآن آموزی شوند، باید یک برنامه جذاب کمکی و جانبی وجود داشته باشد. به نظر من مجمع قاریان و حافظان استان کرمان چند برنامه خوب داشت: یکی برنامه های تشویقی و جایزه ، دیگری فضای بازی ، و نکته سوم اردوهای تفریحی با جوی کاملاً شاد و همراه با هر نوع فعالیّت سالم و در چارچوب. برخلاف تصوری که برخی مردم از فضاهای قرآن آموزی دارند. در کنار این برنامه های جذاب و شاد استادان برنامه های قرآن اموزی را اجرا میکردند. ما الان مواردی داریم که یک بچّه دو ساعت قبل از تشکیل کلاس قرآن در موسسه حضور دارد برای اینکه با هم سن و سال هایش انواع بازی ها مثل تنیس و فوتبال دستی وگیم نت و... انجام بدهد و وقتی جذب شد، و راه افتاد و ترم های اوّل را گذراند ، خود به خود درسهای قرآنی را با علاقه ادامه می دهد .
یک چیزی که برای من جذّاب بود و سعی می کنم در هرمرکزی می روم انجام بدم بحث قرائت قرآن با لحن زیبا و جذاب است . قرائت زیبا یک بحث تبلیغی است که جذب می کند . یکی از اساتید ما درفضای مرکز یک آیه را با صوت می خواند و باعث ایجاد علاقه در بچّه ها به قرائت می شود یا یک حافظ قرآن ، به هنرنمایی می پردازد مثلا ایات را از اخر به اول میخواند یا دو صفحه میرود جلو، سه صفحه برمیگردد عقب و از این کارهایی که بعضی حفّاظ انجام می دهند. این جذّاب است برای بچه ها و انها را علاقمند به حفظ میکند. این شیوه ها 20 سال است که دارد در مجمع استفاده میشود و جذّابند؛ ولی باید شیوه های جدید و متفاوتی هم ابداع شود.
مثلا یکی از اساتید ما میگفت چه اشکالی دارد جایزه نفر اول مسابقات قرآن را یک خودرو بگذارند؟ و به اعتقاد من هم مشکلی نداره ، برای جذب اولیه عده ای از بچه ها و جوانان خوب است و شاید به واسطه همین جوایز چشمگیر برخی بچّه ها جذب بشوند و سپس علاقه قرانی در انها ایجاد و شکوفا شود .
الآن یک کار زیبا در فضاهای مجازی انجام می شود ، یعنی برخی فعالان قرانی می آیند از یک قرائت 30 دقیقه ای، یک دقیقه قرائت زیبا یا به قولی گل آن قرائت را انتخاب می کنند و با یک عنوان زیبا و جذاب در فضای مجازی به اشتراک میگذارند. جوانانی که وقت یا حوصله ندارند قرائت زیاد و طولانی بشنوند ؛ ممکن است به خاطر کوتاه بودن کلیپ انتخاب شده آنرا گوش کنند و در انها تاثیرگذار باشد . البته در این بخش هم باید خیلی بهتر کار بشود و از فرصت فضای مجازی استفاده های خیلی بیشتری صورت بگیرد. البته این وسط یک مساله ای وجود دارد و آن اینکه با این شیوه هایی که من گفتم بیشتر بچه هایی جذب میشوند که در خانواده هایشان، جو مذهبی وجود دارد و پیش زمینه مناسب دارند و این جوایز باعث تشویق آنها میشود امّا باید ببینیم برای جوانانی که چنین پیش زمینه و جو مذهبی در خانواده را ندارند چه می شود کرد؟ جوانانی که انها را خاکستری مینامیم و باید به سمت سپیدی حرکتشان بدهیم و اجازه ندهیم خدای ناکرده به سمت تیرگی بروند. اگر این جوانان را جذب قرآن کنیم ارزش کارمان مضاعف خواهد بود . به قول یکی از روحانیون؛ جوانان مذهبی را اگر از مسجد هم بیرون کنیم برمی گردند ولی دریابیم آن کسانی را که اصلا به سمت مسجد و فضاهای مذهبی نمی آیند. جذب چنین افرادی باید بیشتر جنبه رفاقتی داشته باشد و وقتی بحث رفاقت پیش بیاد، خب خیلی حرف ها زده می شود و درد دل می کند و جذب می شود . این کاری است که خودم تجربه کرده ام. باید رفاقت باشد نه دادن وعده و وعید و اینکه خودمان را دور بگیریم به امید آمدن او .
الان این شیوه های جذب که فرمودید در کرمان اجرا میشود ؟
کمابیش . در مراکز اموزشی مجمع با همین شیوه کار میشود . جلسات آقای مجیدی فر هم به صورت جذاب برگزار میشود .
مهم این است که استاد و سخنران جلسه فقط متکلّم وحده نباشد و مستمعین در بحث مشارکت کنند و این باعث انعطاف جلسه می شود.
جلسات دوشنبه شب های مجمع قاریان هم با همین شیوه
اداره میشد و شاید حدود 200 نفر را به قاری و حافظ قران تبدیل کرد . هرکس را دراین جلسه می آوردیم جلسه بعدی خودش می آمد. دلیلش چی بود ؟ نحوه
اداره جلسه از طرف اقای سید حمید توحیدی و اقای علی ایرانمنش . اقای ایرانمنش را خیلی
ها نمی شناسند آدمی که دانشجوی پزشکی بود
ولی آنقدر به کار قرآن و ترویج آن علاقه داشت که وارد این وادی شد. جلسات آقای ایرانمنش پر بود
از خنده و خاطره و لطیفه . واقعا نصف جلسه خنده بود و جلسه از حالت خشکی در می آمد
یا آقای توحیدی رئیس مجمع بچّه ها را مخاطب خودش قرار می داد و از شون سؤال می کرد
و حالا برخی سئوالات به صورت معما و لطیفه و شوخی هم بود .این جلسه ، جلسه خاصی
بود؛ ولی متأسفانه الآن به دلیل عدم
استقبال تعطیل شده است شاید کاهلی از طرف
ما بود که خودمان در سن کم جذب این جلسات شدیم اما وقتی بزرگ شدیم کم سن و سالها
را جذب این جلسه نکردیم .
برای همراهی هنر با قرآن چه پیشنهادی دارید؟
هنر یک ابزار فراگیر و جذاب است که با ان میتوان مردم و به خصوص بچه ها و جوانان را جذب هر موضوعی کرد . و ما در بحث قران آموزی و گسترش فرهنگ قرائت قران و انس با قرآن ، به شدت نیازمند هنر هستیم . مثلا تواشیح یک هنر است در حالیکه خیلی ها مخالف تواشیح هستند. جالبه در مسابقات بین المللی قران ، یکی از بچّه هایی که به عنوان بازدیدکننده از راه دور آمده بود به خبرنگاران گفت فقط به عشق شنیدن تواشیح که یکی از برنامه های حاشیه ای مسابقات بود آمده است. اما طبیعی است که در کنار تواشیح برنامه های قرانی و سخنرانیهای قرانی را هم پی گیری میکرد و همین عاملی بود برای جذب او .
بحث موسیقی که خیلی تأثیر گذار است. ببینید در بحث موسیقی همیشه جوری جبهه می گیرند که آدم جرأت صحبت کردن درباره اش را ندارد؛ ولی، یک وقتی یک برنامه با آهنگ های مذهبی وجود دارد مثلاً یک تعزیه می بینیم افراد مذهبی را کاملا جذب میکند. همه در ذات خود موسیقیدانند و آنرا درک میکنند. قرار نیست همه نوازنده و خواننده باشند اما همه قادرند موسیقی را درک کنند. مثلا ربّنای آقای شجریان جذّابه ؛ حتّی برای کافر هم جذّاب است چه برسد به مسلمان . بنابراین ، ما باید از ابزار هنر برای جذب جوانان به قران استفاده کنیم اما حساب شده و کنترل شده.
خانم کویری که حافظ کل قرآن بودند و در حفظ بسیار قوی بودند و متأسفانه پارسال ایشان را ازدست دادیم، کسی بود که در بحث هنر و قرآن وارد شده بود و با تصویر سازی تو بحث های قرآنی، داستان های قرآنی را برای بچّه های دبستانی میگفت و این کار ایشان نتیجه می داد. این جلوه ای از هنر و قرآن است و قرار بود فراگیر شود؛ ولی، متأسفانه به رحمت خدا رفتند .
یا بحث شعر و قرآن هم تأثیرگذار است. شعر هم در ذات آدم است و با فطرت آدم یکی است و اگر این هنر به سمت قران برود و شعرهای جذاب قرانی به دست جوانان و نوجوانان برسد در ایجاد روحیه قرانی در انها موثر است .
تولید فیلم هم یک بحث هنری است که خیلی میتواند جذاب باشد . فیلم را همه نگاه می کنند و پیام انرا راحت تر درک میکنند . الان که کلیپهای کوتاه تصویری هم امده و به یک ابزار پیام رسان قوی تبدیل شده است . ولی متأسفانه ما چند تا کلیپ یا فیلم مذهی داریم ؟
رسانه چگونه می تواند در همراهی قرآن و هنر و به طور کلّی در اشاعه فرهنگ قرآنی نقش داشته باشد؟
رسانه کار و رسالت اصلی اش باید همین توسعه فرهنگ قرآنی باشد. یکی از کارهایی که رسانه می تواند انجام بدهد، آماده کردن جو جامعه برای پذیرش قالبهای جدید قرآن آموزی است . چون ما هنوز در جامعه افرادخیلی متعصّبی داریم که علناً نمی گذارند قرآن با ابزار هنر ترویج شود. حتّی با تواشیح هم مخالفند. رسانه باید این مشکل را حل کند و نشان دهد که هنر فی الذاته بد نیست و اگر خوب استفاده شود ، خوب و تاثیرگذار است.
یکی از کارهای رسانه در بحث های قرآنی می تواند انجام دهد ترویج محافل قرانی مثل همین جلسات جمع خوانی حسینیه ثارالله کرمان است یا پخش زنده برنامه های مذهبی تاثیرگذار.
یک موضوعی که در بحث رسانه خوب است به ان اشاره کنم بحث نظارت بر قرائت قاریان در حسینیه ثارالله کرمان است. چون صدا و سیمای کرمان مبدع این برنامه است و از شبکه استانی و حتی سراسری پخش میشود نظارت بر قاریان این جلسه ، در شورای عالی قران در صدا و سیمای تهران و با استانداردهای سختگیرانه کشوری پیگیری میشود . این البته خوب و حتی لازم است زیرا اگر قرائت یکی از قاریان حتی یک مشکل کوچک داشته باشد تاثیر و بازتاب بدی خواهد داشت اما این سختگیری باعث شده جمع قاریان مجاز به قرائت در این برنامه باشکوه قرانی محدود بماند. الآن در بحث جمع خوانی ما 11 نفریم و 3 یا 4 سال است هیچ کس به ما اضافه نمی شود و این خوب نیست ما داریم توی صدا وسیما برعکس عمل می کنیم و نوجوان و جوانی که داشت تلاش میکرد به سطح صدا و سیما برسد و برایش جذّاب بود نتوانست بیاید. هدف دیگری هم نداره و مسابقات هم فقط یکی دو بار تشویق کننده است و انگیزه ای برای ادامه پیشرفت ایجاد نمیکند و ممکن است رها کند و این بد است. بهتر است ترتیبی اتخاذ شود که فرصت صدا و سیما به عنوان یک مشوق ، در اختیار تعداد بیشتری از قاریان قرار گیرد .
حالا که به بحث استانداردهای کشوری اشاره کردید بفرمائید قاریان و حافظان قرآن در استان کرمان در چه سطحی هستند؟
در بحث قرائت ، کرمان در مقایسه با برخی استانها سطح بالایی را ندارد و این دلایل مختلف دارد که شاید عجیبترین آن وضع آب و هوای استان باشد.
بهترین قاریان حتّی قاریان بین المللی که به کرمان می آیند به علت خشکی هوا و سنگینی اب شرب استان ، در اوّلین یا دومین نوبت قرائت صدایشان میگیرد. املاح معدنی و آب وهوای خشک روی حنجره مؤثر است. نبود استاد قرائت هم مزید بر علت شده و هر استادی که می اید به علت حمایت نکردن ارگانهای مسئول ، کلاسهایش زود تعطیل میشود و شاگردان انها رها میشوند. با قاطعیت میتوان گفت بهترین قاریان فعلی استان، بدون گذراندن محضر استاد، قاری شده اند.
اما در بحث ترتیل وضع استان کرمان بهتر است چون نیاز به صدای خیلی قوی ندارد. ترتیل قاریان کرمانی خوب است. در حفظ هم استان کرمان رتبه خوبی دارد و آقایان سلطانی و انوری و شاهرخی و اسدی دکترای حفظ دارند. در خصوص خانمهای حافظ قرآن هم استان کرمان رتبه های خوبی دارد .
درباره بحث اب و هوای استان که گفتم یک خاطره هم تعریف کنم. در جلسه ای استاد شاه میوه از اصفهان آمده بودند ، هنگام پذیرایی آب میوه پاکتی توزیع شد آقای شاه میوه از بچّه ها خواستند به خاطر وجود اسانس وتأثیرش بر حنجره قاریان و حافظان از این نوع آبمیوه ها استفاده نکنند. اکثر بچه ها در همان جلسه رعایت کردند. اما هنگام قرائت که شد آقای شاه میوه به خاطر خشکی هوای کرمان گلویشان گرفت. دوستان یک لیوان آب برایشان آوردند وقتی ایشان خوردند کلاً صداشون گرفت. ایشان درآب نگاه کرد و املاح را به چشم دید و خطاب به بچه ها گفت از همان آبمیوه ها بخورید و از این آب نخورید .
برنامه جمع خوانی کرمان را چگونه ارزیابی می کنید؟
عالی . این جمع خوانی اتّفاقی است که جمعیّت زیادی را گردهم می اورد تا به صورت باشکوهی قران را قرائت کنند و این خودش جذب می کند و خیلی تأثیر گذار است.
برای ترویج قران در بین مردم در ماه های دیگر چه پیشنهادی دارید؟
کاری که دوستان قاری خودشان شروع کرده اند جلسات ثابت هفتگی در مساجد است، مقام معظم رهبری سخنی دارند که می فرمایند: جلساتی را بگذارید فقط برای شنیدن قرآن. یک قرائت مجلسی چند دقیقه ای. کاری که آقای طالبی زاده از سال های قبل در مسجد امام حسین (ع) در مدیریت انجام دادند و موثر بوده است . من هم دیدم توانایی این کار را دارم و به پیروی از ایشان جلسه ای هفتگی را در مسجد امام رضا (ع) در شهرک جماران راه انداختم و تأثیرش را بعد از اتمام جلسه برای جذب جوانان به قرآن دیدم و به دیگران هم توصیه می کنم این کار را انجام بدهند که تأثیری دو طرفه دارد: هم برای خود قاری خوب است وهم برای جذب دیگران به سمت قرآن.
من یک اشاره ای بکنم که بقیه کشورهای اسلامی برای فرهنگ سازی در مسائل قرآنی چه کارهایی انجام میدهند . در همین کشور ترکیه که دولتش سکولار هم هست انقدر روی فرهنگ قرانی کار شده است که برای جلسات قرائت قرآن بلیط می فروشند و خیلی از برنامه های قرانی در ورزشگاهها یا سالنهای بزرگ برگزار میشود .
آقای عادلی قاری بین المللی قرآن تعریف می کرد و می گفت ما را برای قرائت قران به ترکیه دعوت کردند و بردند توی یک هتل. پرسیدم جلسه کجا برگزار میشود گفتند شب توی همین هتل. من تا شب با خودم درگیر بودم که چرا توی هتل ؟
شب که برای اجرای برنامه من را خواستند متوجه شدم جلسه عروسی است و برای جلسه عروسی قاری بین المللی از ایران دعوت کرده اند. این نتیجه فرهنگسازی است . البته در کرمان هم من به شخصه دو سه تا عروسی برای قرائت قرآن دعوت شده ام ولی فضای عمومی جامعه هنوز فاصله زیادی دارد با چنین جلسات قرآنی .
مهمترین وطیفه فعالان قرانی در کنار توسعه آموزش چی هست ؟
عمل به قرآن . افرادی که در جامعه به عنوان عضو جامعه قرآنی شناخته میشوند باید رفتاری قرآنی داشته باشند و از دروغ و دورویی و رفتارهای این گونه پرهیز کنند زیرا افراد قرآنی زیر نظر اطرافیانند واگر اشتباهی انجام شود کل جامعه قرآنی زیرسؤال میرود، قاری اگر در بحث امانتداری ضعیف عمل کند تاثیر وحشتناکی در جامعه خواهد داشت و متاسفانه اشتباه در این زمینه بسط داده میشه به جامعه قرآنی و اگر آدم بی انصافی باشه نعوذبالله حتی به قرآن هم تعمیم میدهد . در بحث اخلاق هم کسی که در وادی قرآن می آید باید آدم آرامی باشد. خود قرآن می گوید و اذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما یعنی هیچی جواب نده یک سلامی بکن و برو ، ولی ما این کار را نمی کنیم . باید آرام تر باشیم تا شاید امانت دار بهتری برای قرآن باشیم .
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: من دوامانت در میان شما می گذارم از انها دور نشوید قرآن وعترت. برا ی همراهی با این دو امانت رسول اکرم (ص) چگونه می توانیم عمل کنیم ؟
یکی از راهها این است که در کنار برنامه های مرتبط با اهلبیت ، برنامه های قرآنی هم داشته باشیم . من یادم است در زمان دانشجویی برنامه عزاداری داشتیم، یکی از مداحان اصفهانی که در کرمان دانشجو بود از ما خواست وسط مدّاحی قرائت قران داشته باشیم که ما تعجب کردیم. بعداً دیدیم اقایان کریم منصوری که قاری است و محمود کریمی که مداح است این کار را انجام دادند؛ ولی درکرمان این قضیه ضعیف است. من فقط چند جلسه محدود سخنرانی مذهبی در کرمان سراغ دارم که وقتی برنامه روضه دارند از یک قاری هم دعوت می کنند در اول برنامه شان قرآن تلاوت کنند، این شیوه باید توسعه یابد . این خودش یک پیوند است. یا در کاروانهای عازم عتبات معمولا فقط مداح با کاروان همراه است درحالیکه باید قاری هم در کاروان باشد .
شب های قدر را که به تازگی پشت سر گذاشتیم شب هایی است که با نام قرآن و حضرت علی (ع) مزیّن شده است، ایا ما از فرصت این شبها برای ترویج قران استفاده کرده ایم ؟
ما هیچ وقت حق این شب ها و حضرت علی (ع) را ادا نکرده ایم، حداقل بحث قرآن ناطق حضرت علی (ع) را کنار گذاشتیم و فقط به شهادت حضرت علی (ع) میپردازیم و کم پیش می آید در این شبها قرآن بخوانیم. به این موضوع که این قرآن در شبهای قدر چه جایگاهی دارد نمی پردازیم .من در ذهنم نیست که احیایی از تلویزین پخش شده باشد و درآن قرائت قرآن وجود داشته باشد شاید من اشتباه کرده باشم ولی پیشنهاد می کنم در برنامه های این شب ها حداقل قرائت مجلسی خوبی به مدّت 15 دقیقه قبل از برنامه های اصلی داشته باشیم که هم یک بحث تبلیغی باشد و به جذب کمک کند و هم شاید قسمت کوچکی از حق قرآن که شب نازل شدنش هست ادا شود.
ارگانها و سازمانهای دولتی چگونه می توانند به قرآن و جامعه قرآنی کمک کنند؟
خیلی میتوانند کمک کنند اما متاسفانه یا اقدام نمیکنند یا بدون برنامه ریزی عمل میشود که تاثیر خاصی ندارد . ارگانهای دولتی بودجه نیم درصدی برای فعالیتهای فرهنگی و قرآنی دارند، این نیم درصد اگر صرف کارهای قرآنی در سازمانها می شد خیلی از استعدادها را جذب ، حمایت و هدایت می کرد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که خرج کردن برای قرآن و جامعه قرآنی و اسلام، راهی است برای مقابله با هجمه عقیدتی دشمن و خنثی کردن تبلیغات منفی دشمن بر ضدشیعیان . تبلیغاتی که وهابیت به صورت گسترده در برخی مناطق استان کرمان هم به راه انداخته است و در چنین موقعیتی نباید غافل باشیم .
ارگان هایی که دارند کار می کنند ، ضعیف عمل می کنند و باید قوی تر از این برنامه ریزی کنند. تا می گوییم چرا برنامه قرانی ندارید می گویند بودجه نیست. درحالیکه بودجه هست .
متاسفانه ارگانی مثل آموزش و پرورش چهار یا پنج سال است که مسابقات قرآنی خود را که در جذب دانش اموزان موثر بود تعطیل کرده و امسال به طور مشترک با اوقاف برگزار کرد که خوب نیست .
در زمینه فرستادن مبلّغان قرآن به مناطق محروم استان هم ارگانها باید اقدام کنند که متاسفانه چنین اقداماتی پررنگ نیست. عزیمت به شهرستانها و روستاهای استان برای برگزاری جلسات قرآنی مستلزم هزینه کردن پول است حتی اگر قاری نخواهد پول بگیرد اما رفت و برگشت وی که هزینه دارد. البته بچّه های قرآنی در کرمان وقتی دیدند فقر قرآنی در استان زیاد است وظیفه خود دیدند راسا اقدام کنند و با چند قاری برنامه های شهرستانی را راه انداختیم ؛ امّا این برنامه ها محدود است و حمایت ارگان ها را می طلبد.
اگر خاطره ای خاص و شنیدنی از جلسات قرائت خود دارید بفرمائید؟
تابستان 93 من در برنامه جمع خوانی حسینیه ثارالله مشغول قرائت بودم که فرزند یک ساله ام با دیدن تصویرم از تلویزیون به شدّت بی تابی وگریه می کند تا جائیکه سایر افراد خانواده مجبور به خاموش کردن تلویزیون می شوند.
دو سال است که در مراسم جمع خوانی قرآن در حسینیه ثارالله کرمان ، جای قاری ممتاز استان مرحوم محمّد باقر قهّاری خالی است. از ایشان خاطره ای دارید؟
از سال 78 با ایشان در دوره دبیرستان هم مدرسه ای بوده و سپس در دانشگاه هم دانشگاهی بودیم و همچنان تا زمانی که فوت نمودند، با هم دوست بودیم و خاطرات فراوانی از ایشان دارم، ماه رمضان سه سال پیش که هر دو قاری مراسم حسینیه ثارالله بودیم هر دو با فاصله ای کم پدر شدیم و به یمن قرآن چشممان روشن شد. خداوند ایشان را رحمت کند.
به رسم جلسات جمع خوانی قرآن در پایان دعایی کنید؟
من همیشه دعایم این است به برکت قرآن و جلسات قرآن عاقبت به خیر شوم حالاکه خدا توفیق و انس با قرآن را از جوانی به ما عطا می کند، دعا می کنم همه عاقبت به خیر شویم و همه کودکان و نوجوانان مسلمان توفیق قرآنی شدن و عمل به قرآن را پیدا کنند.
مجدداً از شما سپاسگزارم .
گفتگو از معصومه یحیی زاده
انتهای پیام/ی