سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اینترنشنال بیزنس تایمز: پس از برکسیت، انگلیس می‌تواند تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را دور بزند

حال که انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای داده است، برقراری روابط تجاری با ایران برای اقتصاد هر دو کشور فرصت مناسبی رقم خواهد زد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از وب‌سایت "اینترنشنال بیزنس تایمز"، پس از اینکه انگلیسی‌ها به برکسیت – خروج این کشور از اتحادیه اروپا – رای دادند، احتمال افزایش روابط تجاری این کشور با ایران – که به سرمایه‌گذاری خارجی به خصوص در زمینه انرژی احتیاج دارد -- پررنگتر شده است. پس از اعلام نتایج همه‌پرسی برکسیت، افزایش روابط تجاری ایران و انگلیس فرصت مناسبی برای اقتصاد هر دو کشور است.

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برای تهران به این معنی است که اجرای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران دیگر برای انگلیس الزام‌آور نخواهد بود. از این پس اجباری برای اجرای مو به موی قوانین اتحادیه اروپا به وسیله انگلیس وجود ندارد.

حمید ابوطالبی – معاون سیاسی دفتر حسن روحانی – پس از اعلام نتایج برکسیت در حساب توییتر خود نوشت: "خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یک فرصت تاریخی برای ایران به حساب می‌آید. باید این فرصت را غنیمت شمرد."

وزارت امور خارجه ایران نیز در یک اطلاعیه اعلام کرد: "جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام دموکراتیک، به نظر مردم انگلیس درباره خروج این کشور از اتحادیه اروپا احترام می‌گذارد. ما معتقدیم این انتخاب در راستای اراده اکثریت مردم این کشور به منظور اتخاذ سیاست خارجی مطلوب خود صورت گرفته است."

این در حالی است که برکسیت تاثیری بر تحریم‌های آمریکا علیه ایران نخواهد گذاشت. در صورتی که در معاملات انگلیس و ایران، بانک‌های آمریکایی، دلار آمریکایی یا شهروندان آمریکایی دخیل نباشند، انگلیس در خارج از اتحادیه اروپا، همچنان قادر به انجام تجارت با ایران خواهد بود.

در کل، اروپا و خصوصا انگلیس همواره به دنبال منابع نفت خام و گاز طبیعی بوده اند ؛ اما از تامین آن از جانب روسیه اجتناب کرده اند. از سال 2014، ترکیه چندین طرح برای جایگزین شدن روسیه به اروپا پیشنهاد کرد. حال، ایران می‌تواند انتخاب بهتری برای این امر باشد.

تهران در ماه ژانویه سال جاری میلادی (31 روز منتهی به 11 بهمن 94) اعلام کرد در پی تامین گاز طبیعی مایع به مدت 2 سال در بازار اروپا است. پس از روسیه، ایران از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی بهره‌مند است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.