سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری همایش بین‌المللی عبدالرحمان جامی

همایش بین‌المللی عبدالرحمان جامی بیست و هفتم و بیست و هشتم مرداد ماه با حضور استادان و پژوهشگران داخلی و اندیشمندان خارجی در تربت جام برگزار خواهد شد.

دبیراین همایش در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد گفت: فراخوان مقاله همایش از آبان ماه سال گذشته به همه دانشگاه‌های مطرح و مراکز پژوهشی داخل و برخی از کشورهای حوزه کهن فارسی ارسال گردیده است و اساتید و پژوهشگران می‌توانند مقالات خود را در خصوص شعر و اندیشه، زندگی و عصر جامی تا بیستم تیرماه به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.

دکتر علیرضا قیامتی افزود: تا کنون تعداد 96 مقاله و یا چکیده آن از پژوهشگران داخل و خارج کشور به دبیرخانه همایش رسیده که از این تعداد 38 مقاله متعلق به پژوهشگران کشورهایی چون: پاکستان، هندوستان، آمریکا، تاجیکستان، افغانستان، اوکراین، روسیه، ترکیه، ازبکستان، بلاروس و قرقیزستان می‌باشد و 58 مقاله از استادان داخل کشور به دبیرخانه همایش رسیده است.

وی گفت :همچنین به همت مرکز پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امورخارجه، دعوتنامه‌هایی به مراکز پژوهشی آسیای میانه ارسال شده است و چند مرکز فرهنگی و شماری از شرق شناسان دانشگاه‌های اروپایی نیز پیام‌هایی را برای مشارکت و حضور در همایش ارسال کرده اند.

گفتنی است :جامی در ادب فارسی چنان تاثیری پدید آورده که بسیاری از بزرگان او را آخرین شاعر بزرگ فارسی به شمار آورده اند.

وی نخستین انجمن ادبی شعر فارسی را بنیان نهاد و ده‌ها شاعر را از این انجمن و با نقد شعر و رهنمودهای خود به ادب فارسی معرفی کرد.

بسیاری از استادان از جمله زنده یاد حکمت او را زمینه ساز سبک هندی یا اصفهانی در شعر فارسی دانسته اند.

جامی تاثیر گذارترین شاعر و عارف مکتبی است که امروزه به مکتب هرات مشهور است و قرن‌های بسیاری در ادب و عرفان فارسی حضوری نمایان داشته است و شاعرانی چون هاتفی خردگردی، طالب آملی، فیضی دکنی، فصیحی اسپر غابادی و ... از او تاثیر پذیرفته‌اند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.