سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد؛

شهید یزدی ساختمان حزب جمهوری

سیدرضا پاک‌نژاد نماینده یزد در دوره اول مجلس شورای اسلامی بود که در انفجار ساختمان حزب جمهوری در 7 تیر ماه سال 60 به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ شهید سیدرضا پاك نژاد به تاریخ سوم آذر 1303 شمسی در شهرستان یزد متولد شد. پدر او سید ابوالقاسم پاك نژاد به امر كسب مشغول بود و شهید پس از طی دوران طفولیت به تحصیل پرداخت. تحصیلات ابتدائی و متوسطه را در دبستان ملی اسلام و دبیرستان ایرانشهر یزد گذراند. پس از اخذ دیپلم در سال 1321 به مكه معظمه مشرف گردید و چون در آن سال موضوع گردن زدن ابوطالب یزدی در مكه معظمه پیش آمد، مدت 31 روز با سایر همراهان در مكه بازداشت بود. طول سفر جمعاً 6 ماه و هفت روز بود كه در سال 1322 به ایران مراجعت نمود. در سال 1331 به دانشكد پزشكی دانشگاه تهران راه یافت و در بهمن 1336 رساله دكترای خود را تحت عنوان ( تمام برنامه های دانشكده پزشكی در اسلام ) با درجه ممتاز گذراند.

وی، ضمن تحصیل علم جدبد به آموختن عربی نیز همت گماشت و مقدمان را نزد حجت الاسلام عرب جم پرداخت. پاك نژاد در پزشكی و بررسی علوم و معارف اسلامی صدو ده جلد كتاب تألیف كرده اند كه مهمترین آنها ‹‹ اولین دانشگاه و آخرین پیامبر ›› است كه تا كنون 40 جلد آن به چاپ رسیده است.

از تحریرات ایشان مقالاتی در روزنامه های آیین اسلام ـ طوفان یزد ـ ملك یزد ـ مكتب اسلام ـ صدای یزد انتشار یافته است. همچنین كتاب قهقرائی دو هزار سال بنام ‹‹ تقویم پاك ›› از جمله آثار این مرد بزرگ بشمار می رود و سخنرانی های علمی و دینی متعددی در شهرهای مختلف داشته اند.

قبل از انقلاب وی در سمتهای آموزگاری، دبیری، حسابداری، و سرانجام طبابت و ریاست بیمارستان هراتی بزد و ریاست بیمارستان بیمه یزد، خدمات خود را تحویل جامعه كرده است.

 سمت های ایشان پس از پیروزی انقلاب عبارتند از : استادی دانشسرای یزد ـ كارمند نماینده بازرگانی ـ پزشك درمانگاه ـ رئیس بیمارستان امیرالمومنین ـ رئیس بهداری سازمان بیمه های اجتماعی ـ معاون درمانگاه ـ رئیس هیئت مدیره گروه فرهنگی علوی در یزد ـ رئیس هیئت مدیره صندوق جاوید ـ رئیس هیئت مدیره سازمان خیریه حضرت رضا ـ رئیس شورای صنایع ـ رئیس مركز پزشكی شماره 1 ـ و سپس نمایندگی مجلس شورای اسلامی از شهرستان یزد و در مجلس شورای اسلامی به عضویت كمیسیون برنامه و بودجه در آمد.
 
شهید پاك نژاد دو سفر به حج، چهار سفر به عراق برای زیارت، سفری به سویس برای تحقیقات علمی و در ضمن سفرهای كوتاهی به پاریس، لندن و برلین نیز داشته اند.

وی، از سجایای اخلاقی برجسته ای برخوردار بود. در عبادت، پرهیزگار بزرگواری بود كه در سنگر مسجد همیشه در صف اول جماعت قرار داشت و در میدان مبارزات و خدمات اجتماعی همواره مشكلات مستضعفان فكر او را مشغول می كرد و خدمات پدرانه او به ایتام یزد،فوق العاده چشمگیر بود، چنانكه فقدانش برای این یتیمان كاملاً محسوس است. آدمی بی آلایش بود و كم سخن می گفت و آنگاه كه لب می گشود مهر و سوزی در سخن داشت. كم می خوابید و بسیار مطالعه می نمود و در سر سفره فقط به یك نوع غذا بسنده می كرد.

شهید پاك نژاد در تمام مدت مبارزات روحانیت با رژیم شاه ، علاوه بر خدمات اجتماعی در سنگر مبارزه، به دفاع از اسلام پرداخت. از یك سو با سخنرانیهای ارشادی در دبیرستانها و مجامع مذهبی، نسل جون درس خوانده را با مبانی و ارزشهای انسانی و انقلابی اسلام آشنا و از سوی دیگربا افشای رژیم، ماهیت پلید و منافقانة او را رسوا می كرد و همین امر سبب وحشت ساواك شد، بطوری كه دائماً مورد تهدید تلفنی ساواك قرار می گرفت و یك بار نیز به ساواك اصفهان فرستاده شد و پس از آزادی وادامه مبارزات افشاگرانه، چند نوبت نیز به مرگ تهدید شد.

تلاش های او در راه احیای اسلام پس از انقلاب نیز بی وقفه و مستمر ادامه یافت تا اینكه در 7 تیر 1360 در جمع اعضای حزب ا.... به دیدار الله شتافت و در میان تشییع شكوهمند و دشمن شكن مردم یزد، در این شهرستان به خاك سپرده شد.


انتهای پیام/ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.