سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمار اشتغال موضوعی پر بحث؛ نقطه مطلوب دولت کجاست؟

رئیس جمهور کشورمان در تازه‌ترین اظهارات خود آماری را درباره اشتغال ارائه کرد که تحلیل‌های متفاوتی درباره آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در کشورهای دنیا آمار‌ها فقط از یکجا استناد می‌شوند. در کشور ما نیز این حکم را از برنامه پنجم توسعه پیش بینی گرفته و مجلس هم تصویب کرد و قرار شد که آمارهای جمعیت، کار و اشتغال را فقط به مرکز آمار استناد شود.



مرکز آمار مرجع رسمی تهیه و ارائه آمار رسمی کشور بوده و مراجع رسمی کشور از جمله صدا وسیما، قوه قضائیه، مجلس نیز به آن استناد می‌کنند.

نرخ بیکاری، نرخ تورم آمارهای رسمی هستند که در تمام دنیا پذیرفته شده‌اند، مرکز آمار کشور وقتی آماری را ارائه می‌کند باید دقیق باشد و این مرکز باید کار واقع شده را بگوید به همین جهت پیش‌بینی برای این مرکز خطاست.
 
آمار اشتغال در دولت یازدهم از موضوعاتی است که در این سه سال روی آن بحث‌های بسیاری شده است چه از نظر منتقدان که معتقدند آمار ارائه شده از سوی دولت با آمار مرکز آمار همخوانی ندارد و موافقان دولت که تحلیلی مثبت بر این آمار دارند.

در تازه‌ترین اظهارات رئیس جمهور کشورمان شاهد ارائه آمار جدیدی بودیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی شنبه شب (۵تیر) و در ضیافت افطار با فعالان عرصه اقتصاد کشور اظهار داشت: همه فعالان اقتصادی، کارآفرینان، اصناف و بانک‌ها در کنار دولت، باید دست به دست هم دهند و برای افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال تلاش کنند.
 
رییس جمهور، با تاکید بر اینکه دولت برای ایجاد اشتغال عزم راسخ دارد، گفت: بیکاری سرآغاز همه مشکلات در جامعه است. متاسفانه طی یک دوره هفت ساله ۸۵ تا پایان ۹۱ فقط چند هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شد و میزان اشتغال ما طی آن دوره زمانی از ۲۰ میلیون و ۶۱۹ هزار به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار رسید و این درحالی است که طی سه سال اخیر، سالانه حدود ۴۵۰ هزار اشتغال خالص در کشور ایجاد شده و البته تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داریم.
 
روحانی به ارتقاء و بهبود رتبه بندی فضای کسب و کار ایران از ۱۵۲ به ۱۱۸ اشاره کرد و گفت: ما هنوز باید برای بهبود فضای کسب و کار در کشور تلاش بیشتری کنیم چرا که بهبود فضای کسب و کار به جذب سرمایه‌ها کمک می‌کند و افزایش تولید ملی و ایجاد اشتغال برای جوانان با سرمایه و منابع مالی، شتاب بیشتری می‌گیرد.
 
پیش از آنکه به اظهارات منتقدین بپردازیم به شعارهای انتخاباتی روحانی در زمینه اشتغال نگاهی خواهیم انداخت.


 
«ایجاد شغل نباید با وام باشد که بیکار تبدیل به بیکار بدهکار خواهد شد»، «برنامه اقتصادی من حل معضل اشتغال به خصوص برای تحصیل‌کرده‌هاست»، «کشور را می‌توان از بیکاری و گرانی نجات داد»، «ما ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار بیکار داریم و اگر تنها ۱۰ میلیون گردشگری وارد کشور شود بیش از ۱۳ میلیارد دلار درآمد ارزی و ۴ میلیون اشتغال درست می‌شود، یعنی با یک حرکت صحیح در یک مسئله اقتصادی و اجتماعی می‌توانیم بیکاری را حل کنیم، بیکاری که امروز تنها مشکل اقتصادی نیست بلکه مشکل اجتماعی نیز هست و معضلات فراوانی به همراه دارد.»، «مشکل بیکاری سبب شده است از هر ۵ ازدواج یکی به طلاق منجر شود، با رونق اقتصادی و ریشه‌کن کردن بیکاری جلوگیری از این کار امکان‌پذیر است.» «در کدام یک از خانواده‌های ایرانی، بیکار نیست؟ این بیکاری در کشوری که اینهمه سرمایه دارد، اینهمه پتانسیل اقتصادی دارد چرا ایجاد شده، این‌ها همه ناشی از سوء مدیریت است و انشالله با تدبیر و امید حل خواهد شد»
 
با تطبیق آخرین آمار ارائه شده و آنچه به عنوان وعده انتخاباتی مطرح شد به این نتیجه می‌رسیم که دولت یازدهم توانسه گام‌های موثری در این زمینه بردارد.

اما منتقدین نظر دیگری دارند.

طبق شواهد، مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کل نسبت به سال نود و چهار، ۴/۰ افزایش یافته است و طبق آخرین امار در سال نود و چهار نرخ بیکاری ۱۱/۰ اعلام شده است.

همچنین مرکز آمار ایران در آخرین گزارش‌ خود، تعداد شاغلان در سال ۹۴ را چیزی حدود ۲۱ میلیون و ۸۶۰ هزار و ۸۳۶ نفر اعلام کرده است. این رقم در ابتدای دولت تدبیر و امید چیزی حدود ۲۲ میلیون و ۱۹۱ هزار و ۱۴۴ نفر بوده که نشان از بیکار شدن خالص چیزی حدود ۳۳۰ هزار نفر در دولت یازدهم دارد. با یک حساب سرانگشتی درباره میزان اشتغالزایی در دولت یازدهم می‌توان متوجه شد ۳۳۰ هزار نفر بیکار شده، ۶ درصد کل افراد شاغل جامعه هستند. بنابراین می‌توان دریافت با توجه به روند منفی اشتغال در دولت تدبیر و امید وضعیت اشتغالزایی در دولت یازدهم چیزی حدود ۶/۶- درصد بوده درصد است. عدد ۶/۶- درصد میزان اشتغال خالص در دولت یازدهم است.
 
البته پیش از آغاز سال ۹۵ نیز معاون اول رییس جمهور نیز برای حمایت از دولت و عملکرد آن آماری را در این زمینه ارائه کر، اسحاق جهانگیری گفت که تعداد شاغلین بنا به اعلام مرکز آمار در پاییز سال جاری نسبت به تابستان سال ۹۲ یک میلیون و ۱۷۶ هزار نفر افزایش یافته و نباید در آن تشکیک ایجاد کرد، زیرا رئیس فعلی مرکز آمار‌‌ همان شخصی است که در دولت قبل عهده دار این سمت بوده است.



البته در هفته‌ای که گذشت نیز شاهد یک امار مهم از سوی دولت بودیم که آن را موفقان دستاورد و مخالفان به عنوان دروغی بزرگ تلقی کردند، عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران به همراه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و سخنگوی دولت اعلام کردند، برای اولین بار طی ۲۵ سال گذشته نرخ تورم تک رقمی شده است.
 
عادل آذر هفته گذشته با تاکید بر اینکه نرخ تورم بعد از ۲۵ سال تک رقمی شده است گفت: «نرخ تورم بعد از ۲۵ سال به ۹. ۵ درصد رسیده است. با سیاست‌های دولت نرخ تورم بعد از سال‌ها و در حالی که زمانی به ۴۰ درصد هم رسیده بود تک رقمی شده است. اگر سیاست‌هایی که دولت پیگیری می‌کند و رئیس جمهور نظارت مستقیم بر آن‌ها دارد، ادامه داشته باشد سیر کاهش تورم نیز ادامه خواهد داشت.»

اظهارات عادل آذر در حالی است که آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، از اسفند ماه ۸۸ نرخ تورم تک رقمی شده به طوری که در ماه مذکور تورم به ۸. ۸ درصد رسید. این تورم تک رقمی تا آبان ۸۹ ادامه یافت و رقم ۹. ۴ درصد را به ثبت رساند. در واقع نرخ تورم پیش از این طی ۹ ماه از اسفند ۸۸ تا ابان ۸۹ هم تک رقمی شده بود.

به هر ترتیب با توجه به اظهارات منتقدین و موافقان این مسئله و ارائه شدن امار از سوی مسئولینی که مورد تایید این ملت قرار گرفتند و از سوی دیگر رد شدن و یا زیر سوال این آمار می‌تواند خود به چالشی بزرگ‌تر تبدیل شود و تمرکز بر روی راهکار‌ها و پروژه‌ها کمرنگ‌تر شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: اشتغال ، آمار ، روحانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.