گفتگوی باشگاه خبرنگاران جوان با فیلمبردار برگزیده جشنواره آمریکا؛
محمد فکوری فیلمبردار سینما که به تازگی برنده جایزه بهترین فیلمبرداری برای فیلم «گمیچی» از جشنواره بروکلین امریکا شده است، در گفتگو با خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص نحوه همکاری خود با این فیلم گفت: سابقه آشنایی من با کارگردان کار آقای مجید اسماعیلی پارسا به چند سال قبل برمی گردد که من به عنوان فیلمبردار کار می کردم و او فیلمساز بسیار خوب و کاربلدی بود؛ اما سابقه همکاری با همدیگر را نداشتیم تا اینکه به واسطه گذشت سال ها و شاید دیدن کارهای بیشتر از من، فیلم «گمیچی» به بنده پیشنهاد شد.
وی تصریح کرد: بعد از خواندن فیلمنامه جذاب و جالب «گمیچی» و دیدن لوکیشن ها به این نتیجه رسیدم که کار بسیار خوبی خواهد شد. به خصوص اینکه من دریاچه ارومیه و پتانسیلی که آنجا می توانست برای این فیلم داشته باشد را به خوبی می شناختم. علاوه بر این داستان دارای تعلیق، کشمکش، درگیری و ریتم بالایی بود که در قسمت هایی هم در نوع خودش بسیار رمانتیک می شد؛ به خصوص ارتباط عاطفی بین دو نوجوان که پس از کش و قوس و درگیری با همدیگر مثل دو رفیق و برادر پیمان می بندند و مسیر را با هم ادامه می دهند. در واقع علاوه بر اینکه ما سختی های طبیعت و کویر نمک را داشتیم، موظف بودیم که ارتباط عاطفی بین دو نوجوان را هم به کمک رنگ، نور و قاب بندی در بیاوریم.
فکوری در مورد نحوه تعامل خود با کارگردان کار بیان کرد: خوشبختانه مجید اسماعیلی به من باور کامل داشت، دستم را باز گذاشت و سکان بخش عینیت فیلم را به بنده سپرد. من هیچ کجا مانعی در جهت ایده دادن و یا هر آنچه که یک مدیر فیلمبرداری می تواند برای کار پیش بیاورد ندیدم و خوشبختانه بیش از 95 درصد ایده ها مورد پذیرش بود. همین موضوع سبب می شد که دریچه قلبی من نسبت به کار باز باشد و بتوانم آنچه که از ذهن و قلبم تراوش می کند را در کار بگویم.
وی افزود: نکته بسیار جالب دیگر اینکه دست اندرکاران این کار اهل ریسک بودند و برای گرفتن پلان های سخت، وقت می گذاشتند. چون گروه به این باور رسیده بود که با یک کار سخت اما ارزنده طرف است؛ کمتر اتفاق می افتد که یک تهیه کننده به فیلمبردار بگوید شما نگران زمان نباشید، مهم کیفیت است ولی ما این جمله را از جواد قلی زاده زیاد می شنیدیم.
این فیلمبردار در خصوص تمهیدات تکنیکی که برای «گمیچی» در نظر گرفته است، عنوان کرد: با توجه به فضای کار تصمیم گرفتیم از لنزهای سوپرتله استفاده کنیم؛ به طور مثال وقتی قهرمان داستان ما با یک دوچرخه در نمکزار حرکت می کند، کمترین فاصله ای که با دوربین دارد حدود 500 -600 متر است و گاهی حتی به یک کیلومتر هم می رسد و من می دانستم که به این لنز نیاز داریم؛ همچنین در کنار پلان های فیکس در شب و روز، پلان های حرکتی داشتیم و همه این ها فیلمبردار را به چالش می کشد که با توجه به همه این مسائل فکر می کنم «گمیچی» فیلم کاملی به لحاظ فیلمبرداری است.
وی ادامه داد: ما در تابستان فیلمبرداری می کردیم و توانستیم به واسطه داغی تابستان و نمکزار و فشردگی و تعدد لنز تله، فرم حاصل از تصاعد گرمای زمین به بالا را به تصویر بکشیم که این همان هدف ما بود. من به عنوان فیلمبردار باید نشان می دادم که چه تبخیری روی زمین صورت می گیرد و این دریاچه چگونه به طور مداوم در حال خشک شدن است که فکر می کنم در نشان دادن این موضوع موفق بودیم.
گفتنی است؛ «گمیچی» به تهیه کنندگی جواد قلی زاده توانسته است تاکنون چندین جایزه داخلی و بین المللی از جمله جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره بروکلین امریکا و جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم سبز را نصیب خود کند.
بازیگران این فیلم عبارتند از: مهدی مهاجری، مجید دریس، یوسف خداپرست، شراره زندی، حمیده مقدسزاده، فضیله مجلسی و یوسف بختیاری.
انتهای پیام/