سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجلی آموزه‌های قرآنی در تربیت دانشجو معلمان

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان گفت: فعالیت‌های قرآنی در دانشگاه فرهنگیان برای بهره‌گیری از آموزه‌های قرآنی در جهت تربیت دانشجو معلمان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری پیرامون فعالیت‌های قرآنی دانشگاه فرهنگیان عصر دیروز با حضور علیرضا صادق‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه و جمعی از مسئولان این حوزه در محل دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.

صادق‌زاده معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان در این مراسم با بیان اینکه مأموریت دانشگاه فرهنگیان پرورش معلمانی‌ است که برای رسیدن به حیات طیبه تلاش می‌کنند، گفت: با برگزاری دوره‌های قرآنی ضمن شکل دادن به شخصیت و هویت دانشجو معلمان آموزه‌های قرآنی را برای دانشجومعلمان در آینده در حرفه معلمی تبیین می‌کند.

وی ادامه داد: دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از صلاحیت‌های عمومی و شایستگی‌های حرفه‌ای برخوردارند لذا محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مبتنی بر آموزه‌هایی است که این صلاحیت‌ها را حول محور اساسی تربیت معلم سامان دهد.

وی با اشاره به اینکه توسعه فعالیت‌های قرآنی نهادینه‌سازی تفکر و سهم در قرآن را برای دانشجو معلمان احیا می‌کند، اظهار کرد: در سال جاری برنامه‌های عمده و اساسی با موضوعات قرآنی در نظر گرفته شده که بخشی از آن‌ها تاکنون اجرایی و بخشی دیگر در دست اقدام است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه طی 4 سال گذشته دانشگاه در تربیت نیروی انسانی به عنوان معلم برنامه‌های گسترده‌ای را تدارک دیده، عنوان کرد: با فعالیت‌های تربیتی که به صورت رسمی و غیر رسمی در دانشگاه انجام می‌شود به پرورش حرفه‌ای معلمان پرداختیم در واقع برنامه‌های درسی در فضای دانشگاه فرهنگیان با هدف کسب شایستگی‌های معلمی است.

وی ادامه داد: تربیت معلم پیش از مبتنی بر دانش‌های معلمی بود اما اکنون شایستگی‌های معلمی بعد مهمتری دارد در نتیجه در نظام درسی روی شخصیت معلم بیشتر متمرکز هستیم و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی مهمتر از قبل دنبال می‌شود.

صادق‌زاده گفت: باید در تمامی ابعاد سیاسی، اجتماعی، هنری، فنی و تربیت بدنی رشد جامعی داشته باشیم لذا با برگزاری برنامه‌هایی متناسب با این اهداف و ایجاد جاذبه‌هایی که دانشجو معلمان را ترغیب کند اقدام به برپایی برنامه‌های فرهنگی و هنری متعدد می‌کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: در ترویج ارزش‌های والای ایرانی و اسلامی علاوه بر اینکه دانشگاه فرهنگیان اقدامات قابل توجهی را انجام داده دانشجو معلمان نیز به طور داوطلبانه اقدام به برگزاری اردوها و جشن‌های متناسب با این اهداف کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این فعالیت‌ها مکمل برنامه‌های درسی است، بیان کرد: در مقایسه با برنامه‌های درسی فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی از تنوع بیشتری برخوردار هستند و می‌توانند پاسخگوی نیاز‌های مختلف دانشجو معلمان باشند در واقع دانشجو معلمان فعال با تکیه بر فعالیت‌ها و توجه به برنامه‌های در نظر گرفته شده دانشگاه می‌توانند هرچه بیشتر خود را در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی دخیل کنند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه با شهرداری، هلال احمر، کانون پرورش فکری و نهادهای دیگر از این قبیل ارتباط‌های نزدیکی دارند تا از ظرفیت این نهادها برای تقویت خلاقیت دانشجو معلمان بهره گیرد.

صادق‌ زاده از ایجاد منشوری‌ در دانشگاه خبر داد و عنوان کرد: مجموعه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در قالب منشوری‌ تصویب شده که این منشور اصول کلی است که برگزاری برنامه‌های مختلف را برنامه ریزی می کند همچنین باعث ایجاد یکپارچگی بین برنامه‌های مختلف و توجه متوازن به تمام مؤلفه‌های معنوی، سیاسی و اجتماعی با تأکید بر هویت ایرانی انقلابی و اسلامی می‌شود در واقع این منشور خط سیر دانشگاه است.

صادق‌زاده ادامه داد: منشور دانشگاه حقوق و تکالیف دانشجو معلمان را تعیین می‌کند که برای آن بودجه‌ای در نظر گرفته شده تا متناسب با آن شورای فرهنگی و اجتماعی برنامه‌ها را ساماندهی کند.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان افزود: در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی امسال 35 درصد از دانشجو معلمان در جشنواره‌های قرآن و عترت شرکت کردند.

وی ادامه داد: علاوه بر این جشنواره دانشجو معلمان فعالیت‌هایی در جشنواره رشد با هدف تقویت رسانه‌ای انجام داده‌اند در واقع هدف اصلی دانشگاه این بود که دانشجو معلمان نگاه ویژه‌ای به رسانه‌های تصویری داشته باشند تا بتوانند از این طریق دانش‌آموزان سال آینده برنامه‌هایی مناسب در نظر بگیرند.

صادق‌زاده با بیان اینکه در راستای توجه به رسانه‌های تصویری، آموزش فیلمسازی برای دانشجو معلمان در نظر گرفته شده، گفت: علاوه بر این برنامه به توسعه کانون‌ها و تشکل‌‌های دیگر اقدام کردیم و طی سال‌هایی که دانشگاه فرهنگیان احیا شده تعداد این کانون‌ها به سه برابر رسیده است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان جشنواره رویش را از دیگر اقدامات مهم فرهنگی دانست که برای دانشجو معلمان فعال در زمینه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی تدارک دیده شده است.

ساعت فرهنگی به برنامه درسی دانشجو معلمان اضافه می‌شود
صادق‌زاده اختصاص به ساعت برنامه‌های فرهنگی در برنامه درسی دانشجو معلمان را از جمله اقداماتی دانست که از سال تحصیلی جدید اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: دانشجو معلمان به طور اختیاری بتوانند در این ساعات شرکت کنند و بحث‌های متفاوتی با محوریت فرهنگ در این ساعات مطرح می‌شود.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: اردوهای گردشگری نیز برای دانشجو معلمان تدارک دیده شده تا این افراد از نظر آشنایی با میراث فرهنگی کشور اطلاعات کاملی داشته باشند.

صادق‌زاده با بیان اینکه دوره‌های آموزشی دانشگاه فرهنگیان به طور پیوسته انجام می‌شود، گفت: اوقات فراغت برای تربیت معلم از اهمیت به سزایی برخوردار است لذا اردوهای مختلفی در این ایام در نظر گرفته شده است.

وی ضمن اشاره به اردوهای حیات طیبه عنوان کرد: با مشارکت وزارت علوم سامانه‌ای در نظر گرفته شده تا فعالیت دانشجو معلمان در برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی روشن شود یعنی این سامانه نشان‌دهنده حضور تک تک دانشجو معلمان در برنامه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان از دیگر اقدامات مورد توجه در سال تحصیلی جدید را اعزام تمامی دانشجو معلمان فارغ‌التحصیل به مشهد مقدس دانست و گفت: در این راستا با استانداری مشهد توافقاتی‌ انجام شده است.

برگزاری مسابقات قرآن و عترت دانشجویان کشور به میزبانی دانشگاه فرهنگیان
صادق‌زاده در خصوص برگزاری مسابقات قرآن و عترت گفت: آبان ماه امسال دانشگاه فرهنگیان میزبان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی کشور برای برگزاری سی و یکمین دوره جشنواره قرآن و عترت است.

وی ادامه داد: در این جشنواره حدود 5 میلیون دانشجوی برگزیده شرکت می‌کنند و محل برگزاری مسابقات در مشهد است.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: برای ترویج فعالیت‌های قرآنی در سال جاری دانشگاه فرهنگیان بیست و ششمین دوره این جشنواره را با شرکت قریب به 24 هزار دانشجو معلم برگزار کرد که این عدد نشان از استقبال خوب دانشجویان است.

ایجاد برنامه‌ فرهنگی معلم به مثابه مربی
صادق‌زاده با بیان اینکه علاوه بر توجه به تربیت دانشجو معلمان به تربیت فرهنگی پذیرفته‌شدگان ماده 27 (پذیرفته‌شدگان در آزمون‌های استخدامی) پرداخته می‌شود، گفت: برنامه‌های فرهنگی معلم به مثابه مربی برای این افراد در نظر گرفته شده که از مرداد یا شهریور اجرای آن آغاز می‌شود و هدف آن ارتقای نقش تربیتی معلم است.

صادق‌زاده اظهار کرد: به طور کلی دانشجو معلمان همزمان با برنامه‌های درسی از فعالیت‌های فرهنگی که به طور اختیاری در نظر گرفته شده استفاده می‌کنند و این شایستگی‌های اختیاری برای فعالیت‌ آن‌ها در حرفه معلمی بسیار سودمند است.

راه‌اندازی شورای راهبری‌ امور قرآن و عترت
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه مراکز قرآن و عترت به عنوان جهت‌دهنده به فعالیت‌های قرآنی دانشگاه است اما به لحاظ ساختاری و با این عنوان در دانشگاه وجود ندارد در نتیجه اقدام به راه‌اندازی شورای محوری امور قرآن و عترت دانشگاه کردیم تا اتاق فکری باشد که به تکوین هویت حرفه‌ای برنامه‌های قرآنی فرهنگی و اجتماعی بپردازد.

وی همچنین از همکاری با وزارت آموزش و پرورش در جهت روان‌خوانی و‌ آموزش قرآن به معلمان خبر داد.

کارنامه فرهنگی برای دانشجو معلمان 
صادق‌زاده با اشاره به اینکه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان از اهمیت به سزایی برخوردار است، اظهار کرد: بنابر مسئولیتی که به عنوان معلم به عهده دانشجویان است باید در این خصوص احراز صلاحیت شود و بنابر این مسئله بایستی آزمون نهایی صلاحیت معلمی اجرا می‌شد که این کار آماده شده و به تصویب شورای عالی رسید اما به جهت مسائل حقوقی این قضیه برای دانشجو معلمان ورودی 91 لغو شد بنابراین کارنامه شایستگی‌های اختیاری دانشجو معلمان را ایجاد کردیم.

وی در خصوص امتیازات این کارنامه عنوان کرد: با آموزش و پرورش مذاکراتی‌ داشتیم که به دانشجو معلمان برتر از نظر شایستگی‌های اختیاری نگاه ویژه‌ای شود و در واقع می‌توان این مسئله را مقدمه‌ای برای موفقیت در رتبه‌بندی معلمان دانست.

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه فرهنگیان گفت: مذاکراتی نیز انجام شده تا دانشجو معلمان در فضاهای نقد مسائل سیاسی و اجتماعی فعال باشند و از این نظر حاشیه امنی برای آن‌ها ایجاد شود تا مشکلی از نظر فعالیت نداشته باشد.

انتهای پیام / 


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.