سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی چالشهای تامین آب شرب 73 شهر تحت پوشش آبفا خراسان رضوی

مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان رضوی در نشست خبری که به مناسبت هفته صرفه جویی در مصرف آب برگزار شد چالش های تامین آب 73 شهر تحت پوشش این شرکت را تشریح کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،حسین اسماعیلیان با بیان اینکه اتکای تامین آب شهر های استان به منابع آب زیر زمینی است افزود : شاخص جهانی برداشت از منابع آب زیر زمینی 40درصد است در حالیکه این رقم در خراسان رضوی 140 درصد می باشد یعنی علاوه بر  برداشت 100 درصد آب های نفوذی به سفره های زیر زمینی 40 درصد هم از ذخایر موجود استحصال می شود که این موضوع  منابع زیر زمینی را با کسری آب به میزان یک میلیون و یک صد مترمکعب مواجه کرده و به همین دلیل استان را در رتبه اول کشور قرار داده است.

وی افزود:  میزان مصرف آب در بخش کشاورزی ۸۹ درصد ، کاربری خانگی ۸ و صنعت و خدمات ۳ درصد است و ۳۰ شهر استان در تابستان امسال در تنش آبی قرار دارند و چنانچه اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت تامین آب این شهرها به میزان 855 لیتر در ثانیه انجام نشود و مردم هم صرف جویی و مصرف بهینه نداشته باشند قطعا برخی شهر ها با کمبود آب مواجه خواهند شد.

مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: 34 حلقه چاه جدید در حال حفر و یا جابجایی است و امیدواریم با تکمیل این طرحها بخشی از چالش های تامین آب شهرهای استان مرتفع شود.

وی گفت: میزان مصرف آب در خراسان رضوی به واسطه شرایط اقلیمی ، کاهش بارندگی و وضعیت نگران کننده سفره های زیر زمینی باز هم نیازمند کاهش حتی به کمتر از 70 لیتر است.

اسماعیلیان افزود:میزان تولید آب برای هر مشترک استان در شبانه روز  650 لیتر است که در پیک مصرف یک و نیم برابر افزایش می یابد و متاسفانه 29درصد آن نیز آب به حساب نیامده است که بخشی از این آب به دلیل فرسودگی شبکه هدررفته و از دسترس خارج می شود و  بخش دیگر مصرف می شود ولی به حساب نمی آید.

رئیس هیئت مدیره آبفای خراسان رضوی با بیان اینکه آب شرب مشترکان در استان از طریق پنج هزار کیلومتر شبکه توزیع تامین می شود گفت: چهاردرصد شبکه فرسوده آب استان با تامین 790 میلیارد ریال اعتبار هر سال باید تعویض شود ولی به دلیل کمبود منابع مالی تنها یک درصد شبکه ها بازسازی می شود.

 اسماعیلیان با بیان اینکه شرکت های آبفا غیردولتی هستند و بابت تامین هزینه ها ی جاری خود از دولت هیچ اعتباری دریافت نمی کنند گفت: تعیین تعرفه های آب در اختیار مجلس شورای اسلامی و شورای اقتصاد است و شرکت های آبفا باید براساس همین تعرفه ها وظیفه خطیر سقایی را انجام دهند .

وی هزینه تولید و توزیع هر متر مکعب آب آشامیدنی را 12هزار ریال اعلام کرد و گفت: یک سوم این مبلغ از مشترکان دریافت می شود که همین موضوع باعث زیان شرکت شده است.

وی تعرفه های فعلی آب را یک عامل بازدانده موثر در کنترل مصرف آب ندانست و گفت : این موضوع باعث عدم اثربخشی کافی مدیریت مصرف آب ، اطلاع رسانی و برنامه های فرهنگی شرکت شده است در حالیکه در کنار این فعالیت ها نیازمند اقدامات تشویقی و بازدارنده نیز هستیم.

وی گفت: شرکت آبفای خراسان رضوی به تاسی از فرمایشات رهبری و تکلیف دولت برای وزارت نیرو ، کلیه برنامه های سال 95 خود را مورد بازنگری قرار داد به گونه ای که 23 هدف کلان با 110 اقدام راهبردی منطبق با بندهای 24 گانه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از جمله افزایش بهره وری ، کاهش هزینه ها ، اصلاح الگوی مصرف و کاهش مصرف مشترکان بالای 20 متر مکعب در ماه ، کاهش سالانه یک درصد آب به حساب نیامده و کاهش اتکا به درآمدهای دولتی و نفتی از طریق جذب مشارمت مردم و سرمایه های بخش خصوصی را هدف گذاری کرده است.

وی در خاتمه با بیان اینکه اقدامات آبفا تلاش پنهان بوده و از جنس زیر زمینی و غیر قابل رویت است گفت : کارشناسان و افراد اهل فن نسبت به شرایط بحرانی و بیلان منفی منابع آب زیر زمینی آکاهی دارند وعدم قطع و نوبت بندی آب به ویژه در فصل تابستان با وجود هشدارها و دل نگرانی های مسئولان ، دلیل بهبود اوضاع نیست بلکه ناشی از تلاش های بی وقفه خادمان آنان در شرکت آبفا است بنابراین نباید تصور شود شرایط موجود با این شیوه مصرف قابل دوام بوده و استمرار خواهد یافت.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: آبفا ، آب شرب ، چالش ، تامین ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.