سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مستند «سه فصل از بهارستان» در خانه هنرمندان اکران شد

مستند «سه فصل از بهارستان» سه شنبه در خانه هنرمندان به نمایش درآمد.

شهرام درخشان، مستندساز با اشاره به مجموعه «سه فصل از بهارستان» و لغو قرارداد آن به خبرنگار  حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: طرح مستند سه فصل از بهارستان در آغاز فعاليت شبكه مستند از جانب شبكه به من پيشنهاد شد و ارائه اين پيشنهاد به دليل آگاهي مسئول وقت شبكه به علاقمنديم به موضوع تاريخ معاصر بود.

وی ادامه داد: به هر حال بر اين طرح مدتي مطالعه و كار شد تا اينكه به مرحله توليد رسيد و موضوع اصلي، مجلس شوراي ملّي ايران و مروري بر تاريخ شكل گيري و رخدادهاي مرتبط با آن است، اما مجلس و تاريخ اش بستري براي بازخواني تاريخ سياسي ايران در حدود هفتاد سال از شكل گيري مجلس شوراي ملّي در ١٢٨٥ تا انحلال آن به سال ١٣٥٧ا بوده و بخش هايي از تاريخ ايران بنا به آن چه لازم ديدم در ٦٣ دقيقه مدت فيلم مرور مي شود.

درخشان در مورد تحقیق و پژوهش های صورت گرفته افزود: ناگفته قابل حدس است كه پرداختن به چنين موضوعي، پژوهشي گسترده و عميق را مي طلبد. ماه ها وقت صرف مطالعه و تحقيق در اين باره شد و تمام اين مدت هم شخصاً باید آن را انجام مي دادم. نخست به اين دليل كه معتقدم در پژوهش فيلم مستند لزوماً و حتماً كارگردان بايد در خط به خط تحقيق و مطالعه دخيل باشد.

وی افزود: دليل دوم هم مثل هميشه كمبود منابع مالي بود كه درد بي درمان مستندسازي ماست! درباره منابع هم بايد اشاره كنم كه ده ها كتاب، مقاله، و مجموعه هاي تحقيقاتي مورد استفاده قرار گرفت. از كتاب هاي تاريخي مرتبط با مشروطه تا مقالات پژوهشي پرشمار و نيز مطالب و تحليل نشريات قديم و جديد، از گفتگو با صاحب نظران تا جستجوي هاي آرشيوي. 

درخشان تصریح کرد: اين مستند مبتني بر منابع آرشيوي است، بخش هايي از آن نيز بنا به ضرورت در مكان هايي مانند مجلس شورا در بهارستان و نيز به شكل محدود در صاحبقرانيه تصوير برداري شد. با اين حال بخش اعظم و عمده اين مستند از آرشيو عكس و فيلم استخراج شده است.

وی درمورد مشکلات مالی پیش آمده در این مستند اظهار داشت: روبه رو شدن با مشكل مالي در توليد فيلم مستند از ملزومات كار است، همچنان كه مواجهه با مشكلات گوناگون در روند توليد. گاهي شرح اين مسايل و دشواري ها خود داستان كمدي- تراژيك شنيدني تري خواهد بود. 

این مستندساز در مورد مدت زمان صرف شده برای ساخت این اثر بیان کرد: سال ها! . اين فيلم يك مستند از مجموعه اي است كه قرار بر توليد اش گذاشته شده بود. اما روند توليد به دليل مسائل و مشكلاتي كه اجتناب ناپذير بود و كمي بدان اشاره كردم، باعث توقف مستند شد و قرارداد آن را لغو كردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سال گذشته نسخه اي جرح و تعديل شده از آن پخش شده و گمان نمي كنم بازپخشي داشته باشد، البته با توجه به ضوابط و سلايق پخش، شكايتي هم ندارم. بلكه واقعيت اش اين است كه به پخش نشدن اش رغبت بيشتري دارم.




انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.