سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

شماره ثبت نخلستان دهسلم در فهرست میراث طبیعی- ملی اعلام شد

نخلستان دهسلم به شماره 312 و در مورخ 8/2/95 در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند؛ کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در حدود 400 هکتار منطقه دهسلم زیر کشت خرماست.

زهرا رضایی افزود: زندگی ده سلمی ها مستقیماً به خرما و درخت آن مربوط می شود وشاخه های آن تیرانداز سقف خانه ها و یا سوخت زمستانیشان، برگهای بافته شده آن سبد و جارو و حصیر و زیرانداز، الیاف تابید شده آن طناب و میوه آن قوت روزانه شان است.

وی گفت: در پرونده معرفی این اثر طبیعی کم نظیر، انواع مختلف خرما، چگونگی کاشت نخل و برداشت خرما، نظام آبیاری نخلستان، تولیدات دستی مرتبط با درخت نخل و... معرفی شدند.

وی افزود : این نخلستان با قدمت حدود 200 سال که چون نگینی سبز در دل بیابان می درخشد در روستای دهسلم به عنوان مقر پایگاه بیابان لوت و مهمترین گذرگاه به بیابان قرار داشته و همواره گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. نخلستان به جهت تنوع زیستی، گردشگری و جهانی حایز اهمیت است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی اظهار کرد : طبق قانون، پس از ثبت یک اثر طبیعی، همه نهادها، ارگان ها و مردم باید در جهت حفظ و نگهداری آن بکوشند در این میان مانند همیشه نقش مردم در این امر مهم، اساسی و قابل توجه است به گونه ای که حافظان اصلی آثار طبیعی، دوستداران میراث کهن و میراث طبیعی کشور خواهند بود.

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۴:۴۹ ۰۴ تير ۱۳۹۵
روستا دهسلم جزی روستای نهبندان است