سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خراسان رضوی؛ قطب صنایع تبدیلی کشور

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی استان خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی قطب صنایع تبدیلی کشور محسوب می شود اما به دلیل دور بودن از مرکز از تسهیلات این صنعت برخوردار نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا بوستانی عصر روز گذشته در نشست خبری انجمن صنایع تبدیلی استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران افزود: با وجود رو نویسی شدن استانداردهای صنایع تبدیلی از خراسان رضوی به دلیل قدمت آن، باز هم این استان به دلیل دور بودن از مرکز در گرفتن تسهیلات مظلوم واقع شده است.

*دلسردی تولید کننده؛ کاهش عرضه و افزایش قیمت؛ مثلث آتش اقتصاد

وی با اشاره به وجود نقش پررنگ صنایع تبدیلی در اقتصاد کشور، ارز آوری و اشتغال زایی اما این حوزه صنعتی با مشکلات زیادی روبه رو است عنوان کرد: از یک سو تولید‌کنندگان محصولات کشاورزی به‌دلیل نبود نظام عرضه و بازاریابی مناسب پس از نوسان قیمت‌ها ناچار به عرضه تولیدات خود به کمترین قیمت یا حتی برداشت نکردن محصول شده و حتی از تولید دلسرد می شوند و از سوی دیگر مصرف‌کنندگان به ‌دلیل کاهش عرضه برخی محصولات و افزایش قیمت‌ها با زیان مواجه می‌شوند.

بوستانی ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم‌حمایت بانک‌ها، نبود برنامه مدون از سمت دولت، نبود وام های سهل الوصول و... پول زیادی صرف صنایع تبدیلی می شود که این صنعت را با مشکل جدی مواجه شده است.

رییس هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی استان خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات حاضر در این صنعت از 92 کارخانه موجود در سطح استان، 13 درصد آن ها تعطیل شده است.

وی در خصوص مشکلات صنایع تبدیلی خراسان گفت: موازی کاری ادارات و نیاز به اخذ یک مجوز از دو ارگان، نبود نظارت بر مواد اولیه باغدار در حوزه کشاوری و کاهش کیفیت محصول، نبود وام بلند مدت و کم بهره جهت نوسازی ماشین آلات، نبود معافیت مالیاتی در گمرک برای ورود ماشین آلات جدید، نبود مشوق صادراتی جهت اشتغال زایی، نبود ارائه آمار دقیق کشت از سازمان جهاد کشاورزی، نبود فرهنگ سازی خرید کالای ایرانی با کیفیت، نبود معافیت مالیات بر ارزش افزوده، تامین نبودن یارانه های بخش کشاورزی نبود جلوگیری از قاچاق محصولات کشاورزی و...از مشکلات صنایع تبدیلی است.

مهندس بوستانی در تشریح انتقادات خود عنوان کرد: متاسفانه بانک ها عملکردی بر مبنای دلال پروری و نه تولید پروری در کشور دارند ک این ‌مساله صادرات را با مشکل مواجه کرده است. از سویی دیگر در مقوله صادرات زیر ساخت ها نیز مهیا نیست که از آنها می توان به مالیات برارزش افزوده صادرات، موازی کاری اداره های متولی، عدم جلوگیری از قاچاق در کشور و... نام برد.

*تغذیه بیش از 15 میلیون نفر با ضایعات کشاورزی/ ارزش 5 میلیارد دلاری ضایعات کشاورزی

در ادامه این جلسه مسئول کارگروه کیفیت و استاندارد، در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران در خصوص میزان ارزش اقتصادی ضایعات کشور گفت: محصولات كشاورزی در كمترین زمان در معرض فساد قرار می گیرند و به همین دلیل، ما حتی اگر در تولید محصولات كشاورزی بهترین و با كیفیت ترین محصول را تولید كنیم باید با فرآوری، از ضایعات آن بكاهیم.

سارا جعفریان تصریح کرد: هم اكنون ضایعات بخش كشاورزی حدود ۳۰ درصد است كه ارزش این حجم از ضایعات ۳ تا ۵ میلیارد دلار برآورد می شود. این در حالی است كه با فرآوری این میزان ضایعات، می توان سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر را تغذیه كرد. گسترش صنایع تبدیلی و تكمیلی یكی از مؤثر ترین گزینه های كاهش این حجم از ضایعات است.

*صنایع تبدیلی مرغ عروسی و عزا/ فرسودگی 90 درصد ماشین آلات صنایع تبدیلی خراسان

در ادامه این نشست عضو هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی گفت: 90درصد ماشین آلات صنایع تبدیلی را فرسوده است.

حسین اسدی با تاکید بر اینکه 180 هزار هکتار گوجه فرنگی در کشور زیر کشت است افزود: 160 هزار تن گوجه فرنگی از روسیه وارد شده است. از سویی دیگر ایران به دلیل اقلیم خوب تولید بالای رب گوجه فرنگی می تواند محصولات جهان شمولش را به تمام دنیا صادرات نماید.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع تبدیلی استان خراسان رضوی ادامه داد: اگر بخواهیم قیمت گوجه فرنگی را در مقایسه قرار دهیم باید بگوییم قیمت هر بشکه رب گوجه 180 دلار است هرچند متاسفانه با وجود کیفیت بهتر رب ایران از رب چین، به دلیل قیمت بالاتر آن مشتری چندانی ندارد.

وی صادرات به روسیه را به دلیل عدم وجود برنامه کشت مدون جامعه آماری مشخص در جهاد کشاورزی را دشوار ارزیابی کرد و افزد: طی هفته گذشته قیمت یک کیلو شکر از 2 هزار و 400 تومان به 3 هزار تومان افزایش داشته که این مساله نشان از ضعف در درون دولت و بی ثباتی است.

اسدی در پایان و با اشاره به اینکه از ضایعات و پسماند می توان برای تولید ده ها محصول دیگر استفاده کرد اظهار کرد: صنایع تبدیلی دلسوز می خواهد. با توجه به اینکه این کار تنها چند روز در سال است و بقیه سال فعالت منسجمی وجود دارد لذا نوسازی دستگاه ها برای بالا بردن ظرفیت خط تولید به وسیله دریافت وام های بانکی بسیار حائز اهمیت است. هرچند هیچ ارگانی برای حمایت از محصول تولیدی و فرآورده شده وجود ندارد.

انتهای پیام//

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.