سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دكتر واعظي؛

لزوم توجه به فرهنگ سازی، آموزش، ارتقاء سواد رسانه ای و ديجيتالی كاربران

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در نشست با فعالان بخش خصوصی حوزه ICT، بر لزوم فرهنگ سازی، آموزش، ارتقاء سواد رسانه ای و ديجيتالی كاربران توسط نهادهای مسئول و استفاده صحيح از فضای مجازی توسط كاربران تاكيد كرد .

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، جلسه هم انديشي با حضور فعالان، كارآفرينان، محققان و سرمايه گذاران بخش خصوصي حوزه ICT عصر روز سه شنبه در سالن اميد وزارت ارتباطات برگزار شد.


در اين جلسه برخي از فعالان بخش خصوصي به بيان برخي ظرفيت ها و موانع و مسايل پيش روي فعاليت، سرمايه گذاري  و ارايه خدمات با كيفيت به مردم پرداختند و راهكارها و راهبردهايي در جهت بهتر شدن شرايط و روند توسعه اين حوزه در كشور ارايه دادند.

در ادامه دكتر واعظي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ضمن تبريك ماه مبارك رمضان و ميلاد امام حسن مجتبي (ع) و آرزوي بهره گيري از فيوضات و بركات اين ماه گفت: امروز بر كسي پوشيده نيست كه يكي از مهمترين سياست هاي دولت تدبير و اميد، بهره گيري حداكثري از ظرفيت بخش خصوصي به منظور ايجاد كسب و كار، رونق اقتصادي، افزايش درآمد بخش و در نهايت توسعه و پيشرفت كشور با مشاركت حداكثري مردم، فعالان و دلسوزان حوزه هاي مختلف است.

وزير ارتباطات با اشاره به روند رو به رشد حضور بخش خصوصي در حوزه ICT گفت: تمام تلاش ما به عنوان بخش دولتي از ابتداي دولت تدبير و اميد، عليرغم وجود مشكلات تامين منابع، توجه به توسعه حوزه زيرساختي بود. چرا كه اعتقاد داشتيم ارايه خدمات مطلوب تنها در بستر زيرساختهاي مناسب امكان پذير است.


وي توسعه و تجهيز زيرساختها را فرايندي پرهزينه، زمان بر و داراي ويزگي بازگشت طولاني مدت سرمايه خواند و گفت: در حال حاضر با فراهم شدن شرايط زيرساختي، لازم است بخش خصوصي با تفكر ارايه خدمات متنوع وارد عرصه شده و ضمن ايجاد زمينه هاي كسب و كار و اشتغال، بازار خود را ترميم كند.

واعظي تشكيل كنسرسيوم ها توسط چند شركت به منظور حمايت از يكديگر و تجميع منابع را از جمله راهكارهاي مناسب براي حضور پر رنگ تر بخش خصوصي در طرحها و پروژه هاي بزرگ دانست و افزود: اين روش در همه جاي دنيا مرسوم است كه شركتهاي مختلف و حتي رقيب در برخي طرحها و پروژه ها تشكيل يك گروه را داده و با هماهنگي و تجميع منابع و سرمايه سعي مي كنند حضور بهتر و قوي تري براي اجراي طرح هاي بزرگ و يا ملي و بين المللي داشته باشند.
وزير ارتباطات در ادامه، بر كمك و همكاري بانكها به عنوان يكي از پايه هاي اصلي تامين سرمايه تاكيد كرد و گفت: در همه نقاط دنيا بخش خصوصي 20 تا 30 درصد سرمايه طرح را مي پردازد و براي تامين باقي سرمايه از بانكها كمك مي گيرد.



واعظي در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به سرعت بالاي تحولات فناوري در دنيا و كشور گفت: لازم است متناسب با اين سرعت، از لحاظ فرهنگي نيز با حساسيت و دقت بيشتر فعاليت كنيم.

وي اضافه كرد: نهادهاي مسئول مانند صدا و سيما، متوليان حوزه فرهنگي و رسانه ها بايد براي موضوع آموزش، فرهنگ سازي و ارتقاي سواد رسانه اي و ديجيتالي كاربران برنامه ريزي كنند و كاربران نيز بايد سعي كنند تا از شرايط به وجود آمده به نحو صحيح و درست استفاده كنند. 
وزير ارتباطات در عين حال، بر لزوم داشتن جوانان و فارغ التحصيلان صاحب مهارت تاكيد كرد و گفت: شركتهاي بزرگ و دانشگاهها بايد تلاش كنند تا در كنار آموزش نظري، مهارت و تخصصي كار كردن را به دانشجويان و جوانان علاقه مند به فعاليت بياموزند تا شكاف بين آموزشهاي نظري و كار در فضاي صنعتي و يا مبتني بر فناوري پر شود.



وي در پايان از عوامل مهم و اثرگذار براي تشويق حضور بخش خصوصي و سرمايه گذار داخلي و خارجي در همه حوزه ها و از جمله حوزه ICT را امنيت خواند و گفت: وجود يك فضاي امن سبب مي شود تا سرمايه گذاران تمايل بيشتري به ورود سرمايه خود به عرصه توليد و ارايه خدمات به مردم و نهايتا رونق اقتصادي داشته باشند. 

وي اضافه كرد: لازمه تحقق اين مهم قانون گرايي، اجراي صحيح قانون و تعريف الگويي مناسب با حداقل موانع و حداكثر ظرفيت سازي و منابع براي فعاليت بخش خصوصي است. 

وزیر ارتباطات در جواب سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه صفحه اینستاگرامتان را خودتان اداره می کنید یا اشخاص نزدیک به شما، گفتند: بنده تمام صفحات و اکانت هایی که متعلق به خودم است را، خودم اداره می کنم.

دکتر واعظی در جواب سوال بعدی خبرنگار بعدی باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه برخی از دولت مردان در مصاحبه هایشان اشاره کده اند که صفحه اینستاگرامی ندارند ولی شما اشخاصی همانند دکتر ظریف را فالو کردید؛ آیا این صفحه متعلق به جناب آقای دکتر ظریف است اشاره کردند که، خوب این صفحه متعلق به جناب آقای دکتر ظریف است ولی حالا خود ایشان این صفحه را اداره می کنند یا فرزندشان جای سوال است.

خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از خاطره حادثه بد شهران را بازگو کرد و سوال کرد که آیا حضور مسئول در اجرا رومینگ در شهران نیاز بود و یا رومینگ به صورت اتوماتیک صورت می گرفت. دکتر واعظی در جواب گفت: خوب حضور مسئولین در این مرحله نیاز بود، رومینگ با صحبت هایی که با مسئولین همراه اول و ایرانسل صورت گرفت اتفاق افتاد و با اینکه خطوط همراه اول و ایرانسل آنتن دهی خوبی داشتند، قبول کردند تا رومینگ صورت بپذیرد. و ما آمادگی کامل این را داریم تا خدایی نکرده در صورت وقوع  اتفاقاتی همچون حادثه شهران حضور داشته و رسیدگی نماییم.

وزیر ارتباطات در آخر از سازمان صدا و سیما یاری خواستند تا در امر ارتقای سواد رسانه ای و دیجیتالی و حتی فرهنگ سازی این وزارت خانه را کمک کنند.



گزارش : شاهین علی مددی


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.