سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم؛

افطار چی بخوریم؟

افراد روزه دار بایستی افطار سبک داشته باشند

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛  روزه داران در طول روز با کمبود آب و نمک  و قند مواجه هستند بنابراین در هنگام افطار باید این کمبود ها  جبران شود.

شروع افطار  باید  با سوپ ولرم و  مقداری شیر به همراه میوه های خشک نظیر خرما،کشمش و برگه آلو و یا حتی شله زرد توصیه می شود . آش ، شیر برنج ، فرنی و حلیم کم چرب نیز گزینه های خوبی برای افطار است .

خوردن 3 یا 4 عدد خرما قند روزه دار را به حد مطلوب می رساند و بنابراین نباید در شیرینی های سالم نیز افراط کرد . مصرف زولبیا و بامیه چون حاوی مقادیر زیادی قند ساده و چربی مضر است به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

در فصل تابستان به علت گرمای زیاد و احساس تشنگی بیشتر افراد  شروع به نوشدن مایعات فراوان می کنند که مانع دریافت کافی دیگر مواد مغذی در هنگام افطار می شود .

زمان مناسب برای صرف شام حدود 2 ساعت بعد از افطار است.

 شام باید حاوی مواد غذایی از گروه نان و غلات (برنج، نان ، سیب زمینی یا ماکارونی ) ، گروه گوشت و حبوبات (گوشت قرمز، مرغ ، ماهی ، لوبیا ، عدس ، نخود و...) گروه لبنیات (شیر ، ماست ،دوغو...) و گروه سبزیجات و هم چنین با یک فاصله زمانی گروه میوه جات باشد .

وعده شام بهتر است که سبک باشد چرا که امکان خواب راحت و احساس گرسنگی در وعده سحر را فراهم می کند . روزه داران به منظور تامین مایعات و الکترولیت های مورد نیاز خود بهتر است پس از صرف افطار و تا قبل از خواب تریجحا انواع میوه ، آب میوه طبیعی ، چای کمرنگ و سایر مایعات به ویژه آب برای جبران کم آبی بدن بنوشند.

انتهای پیام/ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.