سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

دامداران توصیه های دامپزشکی را در فصل گرما جدی بگیرند

فصل گرما و گرمازدگي سبب كاهش مصرف خوراك دام ها و در نتيجه ضعف جسماني می شود ، بخصوص دام هاي جوان در معرض خطر ابتلا به بيماري هاي مسري قرار مي گيرند .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، و بنا به اعلام روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ، با توجه به اینکه فصل گرما باعث فعال شدن و ازدیاد حشرات از جمله کنه، پشه، مگس و سایر حشرات موذی شده و بسیاری از بیماری های دامی مشترک و غیر مشترک نظیر؛ بروسلوز، لمپی اسکین، میاز، تب مالت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ، سالک و... توسط این حشرات منتقل می گردند لذابه دامداران توصیه میگردد ضمن فراهم نمودن شرایط محیطی مناسب برای دام، نسبت به سمپاشی جایگاه نگهداری دام اقدام نمایند .

کود دامداری ها را نیز در فواصل زمانی مناسب با هدف جلوگیری از تخم ریزی حشرات تخلیه نمایید.

دسترسي آسان و دائم دام ها به آب با رعایت نمودن فضاي كافي آبخوري جهت دام ها و ايجاد سايه در محل آبخوري ها، ايجاد استراحتگاه مناسب و سايه به اندازه كافي براي تمام دام ها، ايجاد قرنطينه براي دام هاي بيمار و جديد الورود از نکات ضروری است که دامداران بایستی توجه ویژه داشته باشند .

در فصول گرم سال و با افزایش فعالیت کنه های ناقل عامل بیماری تب کریمه کنگو احتمال بروز این بیماری در انسان افزایش می یابد، با اقدامات خود مراقبتی مانند خرید گوشت دارای مهر و لیبل دامپزشکی از منابع مطمئن، نگهداری گوشت در دمای یخچال(4-0 درجه) قبل از خورد کردن به مدت 24 ساعت ، عدم تماس با کنه ها و کشتار دام در کشتارگاههای بهداشتی با رعایت اصول بهداشت فردی، می توان از بروز بیماری تب کریمه کنگو پیشگیری نمود.

انتهای پیام/ی

برچسب ها: دامپزشکی ، توصیه ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.