سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیرجند؛

مبارزه با آفت پسیل پسته با استفاده ازحشره بالتوری سبز

معاون بهبود تولیدات گیاهی از راه‌اندازی خط تکثیر،پرورش و رها سازی حشره مفید بالتوری در انسکتاریوم حفظ نباتات در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گفت : در راستای طرح بهینه سازی مصرف سموم،  وزارت جهاد کشاورزی طرح مبارزه غیرشیمیایی علیه آفات را در اولویت کاری خود قرار داده که یکی از روشهای غیرشیمیایی مبارزه با آفات مبارزه بیولوژیک است که در آن با تولید انبوه حشرات مفید در آزمایشگاه و رها سازی آن در باغات و مزارع با آفات مضر کشاورزی که هر ساله خسارات زیادی به کشاورزان وارد می کنند مبارزه می شود.

مهندس عصمتی پورافزود : برای نخستین بار در سال جاری علاوه بر تولید زنبور تریکو گراما در انسکتاریوم حفظ نباتات شهرستان فردوس ،تولید و پرورش بالتوری جهت مبارزه با آفت پسیل پسته در سطح بیست هکتار به صورت آزمایشی انجام می شود.

وی گفت : دامنه میزبانی وسیع ، قدرت سازگاری مناسب ، رفتار تغذیه مناسب و قدرت جستجوی بالا و امکان پرورش و تکثیر نسبتا راحت در شرایط آزمایشگاهی ازاهميت بالتوری سبز می باشد.

وی با بیان اینکه آفت پسیل پسته یا شیره خشک یکی از آفات اصلی پسته است که حشره بال توری با تغذیه از این آفت آن را کنترل و حتی نابود می‌کند، خاطرنشان کرد: هدف اصلی اجرای طرح بیولوژیک، کاهش دفعات سم‌پاشی و تولید محصول سالم و بدون سم است.

لازم به توضیح است که در این روش مبارزه، تخم بالتوری سبز در آزمایشگاه تولید و پس از نصب روی کارتهای مخصوص روی تاج درختان رهاسازی می شود تخم ها پس از رها سازی تفریخ و لاروهای بالتوری از آفات تغذیه می کنند که این روش  بهترین جایگزینی به جای سمپاشی علیه پسیل پسته در باغات  پسته محسوب می شود.

انتهای پیام/غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.