سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حقیقی در صحن علنی:

روزانه 3300 کانتینر بدون کنترل وارد کشور می‌شود/تولیدات داخلی امکان رقابت با مشابه خارجی را ندارند

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: تولیدات داخلی امکان رقابت مشابه خارجی را ندارند و این مسئله انتخاب مشتری را به سمت کالای خارجی می‌برد.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب‌الله حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در صحن علنی امروز (یکشنبه، 30 خرداد) با اشاره به معضل قاچاق گفت: پدیده شوم قاچاق کالا و ارز که از جمله موانع به حق تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی است، اثرهای خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه کشور کرده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اثرهای مخرب این مسئله اظهار داشت: تولید ملی تضعیف شده است، مانع کسب درآمدهای دولت، از بین بردن منابع داخلی و ده‌ها آسیب فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی، سلامت محوری و امنیتی را متوجه کشور کرده است.

وی با بیان اینکه در اینجا تحت عنوان 4 عنوان ارائه خواهد شد، تصریح کرد: علل و عوامل بنیادین پیدایش و افزایش پدیده شوم قاچاق، برنامه‌ها و ارائه خلاصه‌ای از اقدامات دستگاه‌های عضو ستاد، دستاوردها و در پایان پیشنهادات ارائه می‌شود.

حقیقی گفت: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبتنی بر ماده 3 قانون متکلف امر سیاست گذاری، برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت در این امور اجرایی، پیش بینی و مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و متشکل از نمایندگان سه قوه و برخی از نهادهای حاکمیتی مثل ستاد کل نیروهای مسلح، ناجا، صداوسیما و رئیس اتاق بازرگانی در بخش خصوصی است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قاچاق یک مسئله چند وجهی است به علل و عوامل آن پرداخت و اظهار داشت: مسئله اول به تنوع موضوع قاچاق در کشور برمی‌گردد و معمولا در کشورهای دیگر قاچاق روی کالاهای ممنوعه موضوعیت پیدا می‌کند و محدود به مواردی خاص چون قاچاق انسان، مواد مخدر و برخی دیگر موارد است.

وی ادامه داد: اما در کشور ما قاچاق در 4 حوزه کالاهای مجاز، کالاهای مجاز مشروط، کالاهای یارانه‌ای و کالاهای ممنوع موضوعیت دارد.

حقیقی با بیان اینکه قابل توجه است که بیشترین حجم قاچاق کالا مربوط به کالاهای مجاز، مجاز مشروط و یارانه‌ای اتفاق می‌افتد تصریح کرد: قاچاق در حوزه کالاهای ممنوعه در ردیف‌های آخر قرار دارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ما در کشورمان هم با قاچاق ورودی و هم با قاچاق خروجی مواجه هستیم اذعان داشت: ما با 15 کشور همسایه‌ایم و این کشورها بنابر شرایط اقتصادی متفاوتی که دارند بحث قاچاق برای آنان جنبه کسب درآمد موضوعیت دارد و تأکید بر عمل بیشتر در این راستا دارند.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل قاچاق کالا و ارز به ناکارآمدی فرایندهای تجاری کشور بازمی‌گردد، گفت: هزینه‌های بالای کالای ورودی به علت هزینه‌های متعدد مجوزات و تعدد آن، تعرفه، مدت زمان ترخیص و ارزش افزوده قاچاق را به صرفه کرده است.

حقیقی افزود: اگر کسی بخواهد طریق مجاری رسمی کالای خود را وارد کشور کند برایش به صرفه‌تر است و اگر کسی همین کالا را از طریق غیررسمی وارد کشور کند دلار سه هزار تومانی برایش 3500 تا 4000 تومان تمام می‌شود و این کاملا به صرفه بودن مسئله قاچاق را می‌رساند.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به مسئله بعدی که به معافیت‌ها مربوط می‌شود، اظهار داشت: در کشور ما در حال حاضر 66 مورد معافیت وجود دارد که بیش از 40 مورد آن معافیت اقتصادی است که معافیت‌های اقتصادی معمولا برای یک زمان معین و یک منطقه مشخص تعریف شده است.

وی ادامه داد: میزان معافیت‌های مبادلات تجاری مرزی از نظر قانونی معادل 3 درصد واردات کل کشور تعریف شده است اما آن چیزی که در واقع اتفاق می‌افتد این است که بیش از چند ده برابر این حجم از طریق مبادی مرزی کالا وارد کشور می‌شود.

حقیقی با اشاره به تعدد مبادی رسمی کشور است ،گفت: کشور در حدود 150 گمرک دارد و گفته می‌شود که کشورهایی با چند برابر حجم تجارت فرامرزی به مراتب تعداد گمرکاتشان از ما کمتر است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: 80 درصد کالاهای وارداتی و صادراتی ما از 20 تا از این گمرک‌ها انجام می‌گیرد و 20 درصد دیگر از 120 گمرک دیگر می‌گذرند.

وی با اشاره به محور بعدی که عدم زیر ساخت‌های مناسب و کنترلی است، متذکر شد: در طول روز ورود و خروج 3500 کانتینر در پایانه شهید رجایی انجام می‌گیرد و بنابر محدود بودن دستگاه‌های کنترلی امکان کنترل 200 کانتینر بیشتر نیست و این نکته را یادآور می‌شود که در طول روز نزدیک به 3300 کانتینر بدون هرگونه کنترلی وارد کشور می‌شود.

حقیقی با اشاره به اثرهای تحریم گسترده اظهار داشت: تحریم از سویی توجیحی برای ورود به مبادی غیررسمی ورود کالا و از طرفی دیگر برای تخلف به کشورهای صادرکننده جهت صدور زمینه را فراهم کرده است.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه ناکافی بودن تولیدات داخلی مشکل دیگر است گفت: تولیدات داخلی چه از نظر قیمت و چه از نظر کیفیت امکان رقابت مشابه خارجی را ندارد و این مسئله انتخاب مشتری را به سمت کالای خارجی می‌برد.

وی با اشاره به عدم شفافیت نظام گردش کالا و پول تصریح کرد: این مسئله زمینه را برای عدم مشخص بودن کالاهای موجود در سطح بازار را در پی دارد.

حقیقی با اشاره به مشکل بعدی که تداوم پرداخت یارانه به کالاهایی مانند سوخت، کود شیمیایی و دارو اظهار داشت: در حال حاضر سوخت گازوئیل برای همسایه از نظر قیمت همچنان تفاوت عمده دارد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در کشورهای همسایه قیمت یک لیتر گازوئیل از 2000 تا 4500 تومان خواهد بود و این در حالیست که قیمت گازوئیل در کشور ما 300 تومان است و به همین جهت حوزه استفاده از این تفاوت قیمت برای افزایش مسئله قاچاق گازوئیل همچنان به قوت خودش باقی است.

وی عدم تأمین معیشت مرزنشینان را مشکل بعدی دانست و گفت: ما تا زمانی که نتوانیم برای حوزه‌های مرزنشینی‌مان یک معیشت آبرومند و قابل قبول داشته باشیم، زمینه‌های استفاده از مبادی غیررسمی فراهم خواهد شد و این تبدیل به قاچاق می‌شود.

حقیقی عدم مدیریت یکپارچه مبادی کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: در مبادی رسمی کشور بعضا 23 دستگاه نقش دارند ضمن اینکه چندین شورا و نهادهای تصمیم گیری در حوزه مبادلات مرزی نگاه‌های متفاوت به همین مسئله دارند.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه تأثیر عوامل فرهنگی اجتماعی در زمینه قاچاق کالا و ارز موثر است متذکر شد: تغییر الگوی مصرف و سبک زندگی در جامعه موجب کاهش قبح مصرف  کالای قاچاق شده است. تبلیغات گسترده در ترغیب خرید کالاهای خارجی افزایش یافته و این به منزله ورود تقاضای کالای قاچاق به جامعه است.

وی افزود: ضعف نظارت بر مرزها و مبادی غیررسمی از جمله عواملی است که مورد توجه است. سواحل طولانی، لنج‌های ما دارای فقدان نظارت حداقلی هستند. همچنین اسکله‌های پدافندی تحت شرایط نظارتی کنترلی نیستند و نظارت‌های کافی بر آنها صورت نمی‌گیرد. در صورتی که ما در شرایط حاضر حدودا 2 هزار و 500 کیلومتر سواحل آبی داریم که تحت نظارت کلی و عمومی نیستند.

حقیقی اظهار داشت: حدودا 300 خور با امکان پهلوگیری هستند که تحت نظارت برنامه‌های کنترلی نیستند. 11 معدن غیررسمی و موقت در سطح استان‌های کشور داریم که در آنجا هم شرایط حداقلی نظارت موجود است. خروجی عدم کنترل نظارت موثر در مرزهای غیررسمی این است که زمینه‌های ورود قاچاق در حوزه‌های متعدد به نوعی از طریق حوزه‌هایی که اشاره کردم می‌تواند فراهم شود.

رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه قاچاق یک مسئله تک بعدی نیست خاطرنشان کرد: این مسئله به عوامل متعددی بستگی دارد و ستاد مبادرت به برنامه‌ریزی جامعی اقدام به پیشگیری هدفمند با معضل قاچاق برای دوره پنج ساله نموده است. در سال اول توقف رشد قاچاق و در سال‌های بعدی کاهش رشد قاچاق تا 75 درصد را داشته باشند که شروع این برنامه از سال 93 است و طی یک پروسه برنامه پنج ساله به نتیجه خواهد رسید.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به ویژگی‌های این برنامه یادآور شد: بهره‌گیری از مزیت قانون جدید به ویژه فصل پیشگیری مورد توجه است. اولویت پرداختن به علل و ریشه‌های قاچاق کالا و ارز توأم با تشدید مبارزه با قاچاق سازمان یافته زمینه‌ساز مشارکت حداکثری دستگاه‌های عضو ستاد، در فرایند تصویرسازی، تلفیق تعیین اولویت‌ها کالایی با بیشترین حجم ارزش قاچاق طی بسته‌های جامع و مقابله با آنها مثل سوخت، نساجی، گوشی تلفن، دخانی و برنامه‌های مبنی بر اقدامات پیش گیرانه فرایندهای تجاری از جمله این موارد است.

حقیقی افزود: ناچاریم اقدامات پیش‌گیرانه را به صورت توأمانی انجام دهیم که در اقدامات پیش‌گیرانه با موارد علتی موضوع قاچاق برخوردی جدی صورت گیرد.

وی با ابراز خرسندی از کاهش روند قاچاق یادآور شد: به منظور استفاده از توان کارشناسی همه دستگاه‌های عضو و اجرایی بودن تصمیمات ستاد با بهره‌گیری از ظرفیت ماده 4 قانون، تعداد 9 کارگروه تشکیل شد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در مقام عمل به برنامه‌های پیش‌گیرانه نیز اقداماتی انجام شده است، با توجه به اینکه نامگذاری سال 95 مبتنی بر اقتصاد مقاومتی در حوزه اقدام و عمل است ما در حوزه مسائل پیش‌گیرانه و هم در حوزه مسائل مقابله‌ای حوزه عملیاتی اقدامات را در سال 95 مشخص کردیم.

حقیقی با اشاره به حوزه اقدامات عملیاتی در حوزه پیش‌گیرانه گفت: باز شدن پنجره امور گمرکی که باعث می‌شود کلیه رویه‌های گمرکی در واردات و صادرات به صورت الکترونیکی انجام شود. تسهیل تجارت فرامرزی  و کاهش هزینه‌های واردات و صادرات کالاها، افزایش دقت در امور گمرکی، ارائه خدمات فعال اقتصادی و تجار و حداقلی کردن خطای انسانی، ارتباط سیستمی با سایر دستگاه‌های ذیربط در امر تجارت فرامرزی مانند بانک مرکزی و سازمان توسعه و تجارت، دستگاه‌های مجوز دهنده ترخیص کالای وارداتی و صادراتی از جمله اقدامات صورت گرفته است.

حقیقی اظهار داشت: تخصیص گازوئیل بر مبنای پیمایش و برنامه از مهر سال 94 اجرا شده و با این روند روزانه کاهش 9 میلیون لیتری گازوئیل را در سطح کشور داشته‌ایم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه از فروش سوخت مرزی به مرزنشینان خبر داد و تصریح کرد: فروش در بازارچه‌های مرزی با هدف تأمین تقاضاهای موجود در کشورهای همسایه و کمک به معیشت مرزنشینان صورت گرفت.

وی تأکید کرد: مبارزه با قاچاق سوخت در محورهای مواصلاتی منتهی به استان‌های مرزی و ساحلی به ویژه در استان‌های هرمزگان توسط ناجا و سپاه صورت گرفت و نتیجتا ابلاغ مأموریت مبارزه با قاچاق سوخت درسال 92 که معادل 7 میلیارد دلار بود در سال 94 به یک میلیارد دلار کاهش یافت یعنی در طول سه سال شاهد کاهش شش میلیاردی قاچاق سوخت بودیم و امیدواریم با تکمیل پروژه‌های برنامه ریزی شده به سمت صفر شدن قاچاق سوخت برویم.

حقیقی از بسته‌های مبارزه با قاچاق نساجی مبارزه با کالای دخانی، مبارزه با قاچاق تلفن همراه خبرداد و یادآور شد: این طرح‌ها در حال اجراست و کالاهای دیگر مثل اقلام دارویی، آرایشی، بهداشتی و لوازم خانگی و دسته‌های برنامه‌ای دیگر در دست تهیه است که در شرایط نزدیک به اجرا می‌رسد.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره عرضه و فروش کالاهای قاچاق توسط واحدهای صنفی افزود: مطابق قانون عرضه و فروش کالای قاچاق توسط این واحدها ممنوع است. بخشی از بازاریان حاضر به عرضه قاچاق کالا در واحدهای صنفی نیستند اما کم نیستند واحدهایی که با تخلف از قانون نسبت به فروش کالاهای قاچاق اقدام می‌‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات دستاوردهای مقابله با قاچاق کالا و ارز متذکر شد: در زمینه تشدید مقابله با بانک‌ها و شبکه‌های اصلی قاچاق دستگاه‌های مسئول اقدامات موثری از جمله تشکیل 19 قرارگاه مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان‌های در معرض قاچاق توسط نیروی انتظامی، تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی در وزارت اطلاعات و استفاده از پتانسیل در سپاه و ارتش صورت گرفت.

حقیقی از افزایش انهدام باندهای قاچاق خبرداد و گفت: حجم کشفیات دستگاه‌های کاشف در سال 92 هزار و 200 میلیارد تومان بوده در سال 93، 1800 میلیارد تومان و در سال 94، حدود 5 هزار میلیارد تومان یعنی شاهد رشد 400 درصدی کشفیات توسط دستگاه‌های مقابله کننده بوده‌ایم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: نیروی انتظامی در سال 94 بیش از 300 پرونده با ارتش بیش از 500 میلیون تومان را داشته و مجموعه کشفیات با رشد 35 درصدی نسبت به سال 93 به حدود 1700 میلیارد تومان رسیده است. وزارت اطلاعات با ضربه به 21 باند قاچاق کلان کشفیات به ارزش 2800 میلیارد تومان را داشته و گمرک با بهره‌گیری از سامانه الکترونیکی توان کشفیات خود را ارتقا داده است و دراین زمینه از 39 میلیارد تومان درسال 93 به 473 میلیارد تومان در سال 94 رسیده است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در سه ماهه ابتدای سال 95 اقدامات موثر دیگری در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفته است.


حقیقی گفت: مسئله ممانعت از برگشت کالای قاچاق در چرخه عرضه با هدف کمک برای مبارزه با قاچاق جدی بوده در برنامه های ما است.

وی افزود: انهدام بیش از 3هزار تن انواع میوه های مکشوفه در سال 94، انهدام حجم گسترده ای از مواد غذایی و لوازم آرایشی به گونه ای که ما امکان برگشت کالای مشکوفه را کاملا منتفی کنیم.

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری، کاهش حقوق ده میلیاردی حجم قاچاق از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 15/5 دلار در سال 94 است، رشددرامدهای تحقق یافته دولتی در رفع حجم واردات و صادرات، افزایش درصد کشفیات نسبت به حجم قاچاق، افزایش درصد جرایم وصولی از یک درصد در سال 94 به 23 درصد در سال 94 است.

حقیقی اظهار کرد: امیدواریم با برنامه و اقدذامات جدی روند کاهشی قاچاق را در سال 95 به گونه ای دنبال کنینم که در  سال 95 دغدغه های رهبری و ریاست جمهوری و رییس مجلس و شما نمایندگان را برطرف نماید.

وی افزود: در رابطه با کمکهای مجلس موارد  اولویت بخشی و تصویب لایحه قانون مبارزه با قاچاق کابلا و ارز، تصویب لایحه توسعه امنیت پایدار مناطق مرزی، لحاظ کردن نکات در مسئله پیشگیری از قاچاق در تصویب قوانین مربوط به حوزه های تجارت، حمایت از تصویب موارد مربوطه در بودجه سالانه دستگاه مربوطه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز قابل انتظار است.

انتهای پیام/


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.