سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساخت دستگاه تولیدکودبیولوژیک توسط مبتکر و مخترع عرصه کشاورزی خراسان رضوی

یک کارشناس مبتکر ومخترع عرصه کشاورزی در خراسان رضوی بعد از دو سال ونیم تلاش شبانه روزی توانست توصیه مقام معظم رهبری را در مقوله اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل به زیبای پاسخ بگوید.

مهندس محمود زارعیان کارشناس برجسته زراعت کشور در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در خصوص تولید کود بیولوژیک وساخت دستگاه بومی تهیه این کود طبیعی گفت: از سال۸۸ بطور جدی تصمیم گرفتم با ایجاد تحول در عرصه کشاورزی به اقتصاد کشورم کمک کنم ، زیرا با مطالعه محورهای پیشرفت توسعه در کشورهای بزرگ غربی به این نتیجه رسیدم،

شاهراه پیشرفت و ترقی در کشورهای بزرگ دنیا توجه جدی به اقتصاد وصنعت است، حال انکه با پتانسیل های خوبی که در جوانان تحصیل کرده مملکت خود سراغ دارم دسترسی به اقتصاد غیر وابسته وا رتقا صنعت کشور که در سالیان اخیر دغدغه مهم رهبری بود وهمواره در قالب شعار سال بر ان تاکید نمودند، من را بر ان داشت در این راه گام نهم واکنون نیز خرسندم که حاصل تلاش بیش از دوسال خود را در حال شکوفایی میبینم.

محمود زارعیان افزود: در سال ۹۰ در مزرعه به ابعاد پنج هزار متر مربع با تولید کود ورمی که همان کود دامی اصلاح شده است، به تولید کاهو وکلم وکدو ارگانیک پر داختم که البته ابتدا تولید این کود توسط افراد متخصص تاثیر خوبی در عرصه کشاورزی کشور داشت ولی در سال ۹۱ تولید غیر اصولی کود ورمی توسط افراد غیر متخصص ومتعهد ورسیدن ان به دست انبوهی از کشاورزان ضررهای جبران ناپذیری بر مزارعه کشاورزی وارد نمود وتبدیل به یک سونومی ترسناک برای کشاورزان وعدم اعتماد انان گردید.

وی درخصوص تولید کود بیولوژیک که حاصل تلاش های بی وقفه اش است .تصریح کرد: نزدیک سه سال است که با یک گاوداری بزرگ ومعتبر استان که دارای ۳۰۰ راس گاو شیرده هست ودر روستای « چهچه» واقع در ۲۰ کیلومتری شهرستان چناران، همکاری خود را اغاز نمودم.

زارعیان خاطر نشان کرد: برای تهیه وتولید این کود ارزشنمد نیازمند دستگاهی بودم که هنوز نمونه داخلی ان ساخته نشده است، تنها در چند نقطه کشور از این دستگاه که ساخت ایتالیا است برای تهیه کود استفاده می شود.

بنابراین خودم با همکاری یک دوست که سازنده قطعات ماشین الات صنعتی است، اقدام به ساخت دستگاه مذکور کردیم ، طرح وایده ساخت دستگاه از من وسازنده اصلی همکار صنعتگرم ، که البته بعد از ۲ سال با ازمون های خطا واشتباه زیادی که طی شد توانستم موفق به ساخت این دستگاه در داخل کشور شوم.

این کارشناس برجسته زراعت در ادامه افزود: در اواسط بهار امسال پروژه ساخت دستگاه مرحله نهایی خود را طی نمود واکنون تهیه وتولید کود با موفقعیت اغاز شده است.بطورییکه در حال حاضر تمامی پهن های گاوداری مورد نظر وارد پرسه تولید کود شده است.

وی ادامه داد: شیوی تهیه کود به این شکل است که ابتدا در زمینی که جز اراضی کشاورزی مدیر گاوداری است،محوطه ی چند صد متری برای تهیه کود طراحی شده که شامل دو استخر به عمق دومتر ویک حوضچه با عمق یک متر است،

ابتدا فضولات گاوها در استخر بزرگ ریخته شده سپس وارد استخر دوم شده وبا کمک دستگاهی پهن های گاو تبدیل به یک شولات روان میشود، بعد موادبوسیله یک دستگاه لجن کش وارد حوضچه میشود، از این قسمت شولات مستقیم وارد دستگاه تولید کود که عملکرد اش شبیه دستگاه چرخ گوشت هست شده ، سپس از دومسیر جداگانه یکی اب کود، ودیگری بخش تفاله کود را تفکیک کرده وعمل جدا سازی انجام می شود.

مهندس زارعیان گفت: بخش خشک کود یا همان تفاله تولیدی به دلیل اینکه ابگیری کاملی انجام شده ، وقتی تفاله ها در معرض هوای ازد قرار می گیرند، اندک رطوبتی که در ان است با فعالیت بیوشیمی باکتریهای هوازی باعث می شود ظرف یک روز دمای کود به ۶۵ درجه گرما برسد، واین عملیات در فرمت طبیعی برای خشک شدن کود دامی در یک پرسه طبیعی حداقل ۷۰ روز انجام می شود.

ضمن اینکه در این روند تولید سریع کود علاور بر اینکه بوی نامطبوع از کود خشک گرفته می شود عملیات باکتری های هوازی تمامی میکروب های غیر مفید کود دامی را از برده ویک کود فناوری شده عالی در دسترس کشاورز قرار می دهد.

وی در خصوص اب کود تولیدی در این فرایند تهیه کود بیولوژیک تصریح کرد:اب کود تولید شده یک مایع بسیار غنی است که ابتدا تصور من بر این بود که تنها دوعنصر تقویتی برای گیاهان از ان بتوان استفاده نمود، اما اکنون که مرحله نهایی کود به پایان رسیده، طبق ازمایشاتی که انجام دادم متوجه شدم در این اب کود بیولوژیک ۱۳ تا ۱۴ عنصر بسیار مفید برای رشد گیاهان وتقویت خاک وجودبطوریئکه با استفاده این اب کود در مزارعه کشاورزی جمعیت باکتری های میکروبی مفید خاک که در شرایط عادی ۱۰ به توان هفت است را می توان به ۱۰ به توان پانزده افزایش داد، ودر چنین پرسه ای زمین طوری تقویت می شود که تمامی اراضی کشاورزی خاک نیاز به استراحت ندارد وقابلیت کشت بالا در یک مزرعه بطور متوالی و با بهره وری بالا همواره وجود خواهد داشت.


زارعیان با بیان اینکه اکنون از قسمت تفاله کود تولیدی علاوه بر تقویت موثر خاک در زمینه افزایش محصولات کشاورزی برای پرورش گل وگیاهان تزئینی نیز استفاده می شود افزود: یک استفاده بسیار مفیدی که از کود دامی خشک فناوری تولیدی من می شود برای حفظ گرمای بدن گاوها در ایام سرد سال بر روی زمین نگه داری گاو استفاده کرد، زیرا محل نگه داری گاو باید خشک وگرم ونرم باشد، که با استفاده از این کود در زیر گاو در زمستان علاو بر از بین بردن میکروب های محیط وحفظ سلامتی نژاد های سالم گاو میزان شیر دهی گاوها را تا چندین برابر افزایش می دهد.

این مبتکر ومخترع خوش ذوق مشهدی گفت: چنانچه مسوولان جهاد کشاورزی همکاری مناسب داشته باشند تولید این کود کمک بزرگی به بخش صنعت وکشاورزی استان می کند، زیرا چنانچه حمایت مسوولان استان را داشته باشیم .می توانیم اقدام به تولید فراوان این کود در استان نماییم.

زیرا نخستین نمونه داخلی دستگاه تولید کود بیولوژیک در کشور تنها یک نمونه است که توسط من با همکاری تیم چهار نفره ماشین سازی که دارم ساخته شده است.

بنابراین اگر بخواهیم به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی لبیک بگویم ، در بحث کار افرینی می توان در استان حرکت بزرگی انجام داد.

چرا که تولید کود وساخت دستگاه دست کم چند صنف را در بخش صنعت و کشاورزی در گیر کار می کند،نظیر صنف ماشین سازی، تراشکاری، برشکاری، جوشکاری وغیره همچنین در بخش کشاورزی نیز باغ داری، زراعت وگل خانه ها را پای کار می اورد که برای تحقق ان تنها همت مسوولان را در این پرسه کم داریم.

محمود زارعیان افزود: امسال که نخستین سال تولید جدی کود بیولوژیک است ،می توانم در حجمی که فعلا کود را تولید کردم ، حداقل ۳۰ هکتار زمین زراعی را با افزایش ۴۰ برابری رشد محصولات کشاورزی را تامین کنم.

این در حالی است که اکنون فقط با یک شرکت دانش بنیان در پارک علم وفناوری برای ثبت اختراع ، همکاری وطراحی یک سایت ویژه این فعالیت علمی پیمان بسته ام،

اما باور دارم که اینده بسیار در خشانی در پیش روی این تولید ارزشمند علمی وجود دارد.

انتهای پیام//


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.