سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

25 خرداد، روز جهانی اهدای خون/ توصیه‌هایی برای اهداکنندگان

وب‌سایت "مِدیکال دِیلی" به مناسبت روز جهانی اهدای خون، در مطلبی به اطلاع‌رسانی درباره این اقدام انسان‌دوستانه پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از "مِدیکال دِیلی،" سازمان بهداشت جهانی روز 14 ژوئن (25 خرداد) را به عنوان «روز جهانی اهدای خون» نام‌گذاری کرده‌است. در این روز از اهدا کنندگان خون، به دلیل تلاش آن‌ها در نجات جان انسان‌ها، قدردانی می‌شود.

 دلیل دیگر این نام‌گذاری، اطلاع‌رسانی در زمینه اهدای خون است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است در سال 2011 ذخایر موجود در بانک خون 62 کشور، از افرادی تامین شده‌است که بدون هیچ چشمداشتی اقدام به اهدای خون خود کرده‌اند.

آمارها نشان می‌دهند 25 درصد مردم دنیا در طول زندگی خود به دریافت خون نیاز پیدا خواهند کرد. با این حال، پیش از اهدای خون، می‌بایست موارد جانب احتیاط را رعایت کرد. صلیب سرخ آمریکا و برخی از سازمان‌های دیگر توصیه‌هایی را برای انجام موفقیت‌آمیز انتقال خون منتشر کرده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

1. مطمئن شوید که شرایط مطلوب برای اهدای خون را دارید: با اینکه تقاضای خون بانک‌ها بسیار بالا است، بانک‌های خون از هر فردی نیز خون دریافت نمی‌کنند. برای مثال، یکی از شرط ها برای اهدای خون، داشتن دستکم 17 سال است. همچنین داشتن خالکوبی، سفر کردن به خارج از کشور در گذشته نزدیک، کم‌خونی و فشار خون پایین از عواملی هستند که شخص را از اهدای خون باز می‌دارند.

2. سطح آهن خون خود را افزایش دهید: قدم بعدی، یافتن نزدیک‌ترین محل برای اهدای خون است. کارت شناسایی و لیستی از داروهایی که مصرف می‌کنید را حتما همراه خود داشته باشید. پیش از اهدای خون، خوراکی‌هایی با چربی پایین و سرشار از آهن مانند نان گندم، ماست کم‌چرب، تخم مرغ، اسفناج و موز میل کنید. این امر احتمال از حال رفتن شما به علت کاهش حجم خون بدتان را پایین خواهد آورد.

3. دست خود را مشت کنید: این امر باعث افزایش جریان خون در رگ‌ها می‌شود. 

4. پس از اهدای خون کمی منتظر بمانید: ممکن است که کیسه خون پر شده باشد؛ اما هنوز کار شما تمام نشده باشد. امکان دارد محل سوزن کبود شود و احتیاج به گذاشتن یخ روی آن پیدا کنید.

5. پس از اتمام مراحل اهدای خون، حجم زیادی از مایعات بنوشید:  از انجام ورزش‌های سنگین خودداری کنید و نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. در صورت ایجاد هرگونه مشکل در طی روند اهدا، خون خود را دوباره دریافت خواهید کرد.

در صورتی که بخواهید دوباره خون خود را اهدا کنید، باید این کار را با دست‌کم 8 هفته فاصله زمانی انجام دهید.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.