سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج؛

ایجاد 48 کارگاه تولید صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: 48 کارگاه تولیدی در مناطق مختلف این استان از سه سال پیش تاکنون ایجاد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ سید روح الله وحدتی پور افزود: این کارگاه های تولید صنایع دستی در رشته های سیاه چادر بافی، جاجیم بافی، انواع گلیم،معرق کاری، زیورآلات سنتی و انواع مسنوجات چرم با پرداخت 40 میلیارد ریال تسهیلات بانکی راه اندازی شده است.
 
وی بیان کرد: هر یک از این کارگاه های تولیدی سه تا 20 نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند.
 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: هم اکنون 52 کارگاه تولید صنایع دستی در مناطق شهری و روستایی این استان فعالیت می کند، در حالی که در سال 92 تنها چهار کارگاه تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد فعال بود.
 
وحدتی از برنامه ریزی برای راه اندازی 30 کارگاه تولید صنایع دستی دیگر در این استان در سال 95 خبر داد.
 
وی ابراز کرد: برای فعال کردن این واحدهای تولیدی 50 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
 
وحدتی پور تصریح کرد:منطقه سادات محمودی بویراحمد و گچساران به عنوان دو منطقه فعال و پایلوت آموزش و رنگ رزی محصولات صنایع دستی خواهند شد.
 
وی گفت: احیای هشت رشته فراموش شده صنایع دستی از دیگر برنامه ها برای حمایت از تولید صنایع دستی است.
 
وحدتی پور افزود:مفرش بافی، جاجیم بافی، رنگرزی سنتی، نی چی بافی، گچمه بافی و سیاه چادر بافی از رشته های احیا شده صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سه سال اخیر بوده است.
وی احیای 10 صنایع دستی منسوخ دیگر را از برنامه های مهم رونق صنایع دستی این استان در سال 95 ذکر کرد.
 
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سبد بافی، هوربافی، مشته بافی و سفره بافی از جمله صنایع دستی فراموش شده است که براساس برنامه ریزی قرار است در سال جاری احیا شود.
 
وحدتی پور راه اندازی 10 کارگاه ریسندگی و رنگرزی در شهرستان های گچساران، بویراحمد، کهگیلویه و دنا را از دیگر اولویت های امسال کمک به رونق صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد ذکرکرد.
 
وحدتی پور گفت: تلاش برای رونق صادرات محصولات تولیدی به نام صنعتگران خود استان، آموزش های تخصصی در روستاها و برپایی نمایشگاه صنایع دستی با شرکت 32 استان کشور در روز عید فطر از برنامه های مهم این اداره متولی در سال جاری است.
 
وی افزود: هم اکنون 37 هزار هنرمند و صنعتگر حوزه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده که از این تعداد حدود شش هزار نفر در قالب شرکت های تعاونی کارگاهی و مشاغل خانگی مشغول به فعالیت هستند.
 
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.
 
استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
 
انتهای پیام /ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.