سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سریال پرماجرای امتحانات دانش آموزان/ پاسخ چندوجهی آموزش و پرورش به اتفاقات

برگزاری امتحانات امسال دانش آموزان با سرو صدای زیادی همراه بود اما با توجه به این شرایط اظهارات مسئولان آموزش و پرورش رشد نمرات نهایی دانش آموزان را نشان می دهد.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، چندی است مسئله سؤالات امتحانی و صحت برگزاری آن در مدارس با اما و اگر‌های بسیاری روبه‌رو بوده است وبا وجودی که اکنون در زمان اعلام نتایج هستیم‌اما‌هم چنان این مساله در جریان است و صحبت های ضد و نقیض بسیاری مبنی بر اظهارات مطرح شده در ایام امتحانات وجود دارد.


 موج  دنباله دار اعتراضات دانش آموزان 
در ایام برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان در برخی استان های کشوراعتراضات جمعی را در مقابل ادارات کل آموزش و پرورش منطقه خود مبنی بر سخت بودن، استاندارد نبودن سؤالات امتحانی وهم چنین‌نحوه نامناسب تدریس برخی معلمان انجام داده‌اند که برخی از مسئولان آموزش و پرورش واکنش‌هایی مبنی بر پیگیری اوضاع داشتند و همین امر باعث شد تا حدی از‌هیجانات و جریان‌سازی ناشی از استاندارد نبودن سؤالات کاسته شود و قرار بر این شد تا اعتراضات به جا مطابق معمول همیشه رسیدگی شود.

در این راستا چهاربند مدیرکل آموزش و پرورش تهران گفت: با توجه به این مسئله که نمرات نهایی دانش آموزان در کنکور محاسبه می‌شود، مصححا‌ن نهایت دقت را در زمان تصحیح انجام می دهند.

وی هم چنین یادآور شد: با توجه به اين كه طراحي سوالات در سطح برنامه كتاب هاي درسي است ولي اعتراضات دانش آموزان بررسي و نتايج در اولين فرصت اعلام مي شود.

چنین صحبت هایی از سوی مسئولان آموزش و پرورش تسکینی بر فضای مشوش ایجاد شده بود و امیدهایی وجود داشت‌تا با این شرایط آرامش به جو امتحانات بازگردد و روند برگزاری همانند سال های پیش ، تکرار شود.

ماجرای لو رفتن سوالات،حقیقت یا کذب؟   
پس از چندی پرونده‌ای دیگر در ایام امتحانات گشوده شد‌و آن هم مسئله لو رفتن سؤالات امتحانی درس آمادگی دفاعی در شهر تهران‌بودکه این مسئله نیز با توضیحات مسئولان آموزش و پرورش شهر تهران رفع ابهام شد ودر این خصوص ثقفی تصریح کرد: سوالات امتحانی هماهنگ آمادگی دفاعی که در ساعت 10 صبح امروز برگزار شد، پیش از آن در هیچ جایی و در هیچ صفحه مجازی منتشر نشده است.

سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران تاکید کرد: به طور قطع و یقین اعلام می‌کنیم که سؤالات امتحان پیش از زمان برگزاری دست هیچ فردی نبوده و در هیچ جایی منتشر نشده است.

 شواهد محکمی حاکی از صحت انجام امتحانات بود اما باز هم این مسئله از سوی برخی افراد که قصد جریان‌سازی برای برگزاری امتحانات را داشتند،شدت گرفت تا جایی که صحبت‌هایی از سوی دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر لو رفتن سوالات و برخورد با متخلفان مطرح شد.

اظهارات دبیرکل شورای عالی به این شرح بوده است: " لو رفتن سؤالات و تخطی از قانون بسیار کم اتفاق می‌افتاد و در برخی موارد، مانند حادثه‌ای که متاسفانه چند روز قبل پیش آمد، علی رغم وجود قوانین و ضوابط، توسط خطای انسانی، تخلفی صورت گرفته است که باید با این موضوع برخورد قانونی شود که سیستم طبق ضوابط با آن برخورد می کند."

وی در خصوص بهره گیری از تکنولوژی جدید در روند توزیع سوالات امتحانی گفت: "البته استفاده از تکنولوژی‌های جدید بحث جدیدی است که به دوستان گفته‌ام که بررسی کنند اگر نیاز است، مصوبه جدیدی در شورای عالی آموزش و پرورش در این خصوص به تصویب برسد."

این مساله در حالی مطرح شد که چند روز پیش این اظهارات، اسفندیار چهاربند مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران بروز هر گونه تخلف و لو رفتن سوالات را تکذیب کرده بود و یاد آور شد: هیچگونه تخلفی در توزیع سوالات وجود نداشته و از فناوری‌های نوین برای توزیع سوالات استفاده شده که فعلا در مرحله آزمایشی است و پس از آن به طور رسمی اجرایی می‌شود چرا که روش‌های سنتی آسیب‌پذیر هستند. 

عمادی رئیس سنجش وزارت آموزش و پرورش نیزدر واکنش به چنین خبرهای چندوجهی اظهار کرد: برگزاری امتحانات در سطح کشور بدون هیچ گونه تخلف بوده است و هرگز مسئله لو رفتن سوالات صحت ندارد.

این اظهارات باعث شد جریان‌سازی منفی نسبت به ایام امتحانات و نوع برگزاری آن از بین رود و کمی آرامش در این فضا حاکم شود که البته باز هم این آرامش دوام چندانی نداشت.

فضای مجازی پا به میدان گذاشت
مطرح شدن لو رفتن سوالات و تکذیب آن ، پایان ماجرای پردردسر امتحانات امسال دانش آموزان نبود و باز هم صحبت‌های پراکنده‌ای از مناسب نبودن شرایط امتحانی مطرح شد تا آنجا که فضای مجازی نیز وارد این میدان شلوغ اتهامات به آموزش و پرورش شد.

 در این راستا برخی رسانه ها اخباری مبنی بر توزیع سوالات امتحانی در فضای مجازی وکانال‌های تلگرامی را به میان آوردند اما عمادی بلافاصله پس از انتشار چنین خبرهایی گفت: سوالاتی که در فضای مجازی پخش شده است هرگز سوالات امتحانات پایانی امسال نبوده  و با افرادی که با چنین تبلیغاتی دروغین قصد اخاذی و کلاهبرداری از دانش‌آموزان را داشتند برخود می شود. 

رئیس سازمان سنجش آموزش و پرورش ادامه داد: با همکاری حوزه حراست آموزش و پرورش این افراد مورد پیگیری قرار می‌گیرند تا مسئولان اصلی این کانال‌هارا بیابد و اقدامات قانونی برای آنها لحاظ شود.

پرونده امتحانات بسته شد؟   
بالاخره پس از اتفاقات مختلف  که امتحانات امسال دانش آموزان را در  روزهایی به صدر اخبار کشور رسانده بود ، 18 خرداد ماه به پایان رسد و رییس سازمان سنجش در خصوص عملکرد دانش آموزان و زمان اعلام نتایج عنوان کرد: حداکثر تا 28 خرداد زمان اعلام اولیه نتایج به پایان می‌رسد و پس از آن به اعتراض دانش‌آموزان پاسخ داده می‌شود.

عمادی ادامه داد: علی‌رغم فضا‌سازی مبنی بر سخت بودن سؤالات امتحانی‌ امسال؛ در همه استان‌ها وضعیت نمرات نسبت به سال قبل بسیار بالاتر بود و رشد نمرات نهایی را شاهد بودیم.
رئیس سازمان سنجش آموزش و پرورش هم چنین در خصوص وضعیت برخورد با متخلفان فضای مجازی یادآور شد: بر اساس پیگیری‌های انجام شده از سوی مرکز حراست آموزش و پرورش اکنون سرشاخه‌های گروه‌هایی که به قصد کلاهبرداری‌ خبرهای کذبی‌ مبنی بر فروش سؤالات امتحانی‌ داشتند، شناسایی و دستگیر شدند.

عمادی افزود: برخلاف تمامی‌ فضاسازی‌های صورت گرفته مبنی بر استاندارد نبودن سؤالات و همچنین فروش سؤالات امتحانی‌ در فضای مجازی وضعیت برگزاری امتحانات در صحت و امنیت کامل بود و هیچگونه تخلفی صورت نگرفته است و صحبت‌های ضد و نقیض فقط موجب تشویش اذهان عمومی و بدبین کردن مردم نسبت به امتحانات آموزش و پرورش می‌شود.

پس از اظهارات مسئول برگزاری امتحانات  که پرونده امسال را مختومه اعلام کرد و پیگیری های بیشتر در خصوص متخلفان و دامن زدن به اینگونه حواشی را ضروری نمی دانست اما محسن موحد مدیر کل حراست وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در دو درس زبان و ادبیات فارسی و فیزیک سوم تجربی خطای انسانی رخ داده و سوالات واقعی دقایقی قبل از امتحان منتشر شده است اما اطلاعات ما نشان می دهد در درس عربی رشته تجربی سوالات جعلی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته است. 

وی گفت : برخی سوالات امتحان نهایی به صورت جعلی در اختیار دانش آموزان قرار گرفته و برخی واقعی بوده است اما در مورد آنچه یکی از رسانه های تصویری پخش کرد، تیمی را مشخص کرده ایم که در حال بررسی و رسیدگی به موضوع تخلف هستند.

موحد ادامه داد: تاکنون آموزش و پرورش سه جلسه با پلیس فتای کشور برگزار کرده و در شناسایی شبکه های کلاهبرداری و جعل و افراد متخلف در آموزش و پرورش به موفقیت های خوبی رسیده ایم و با متخلفانی که فضای روانی و ناامنی را در خانواده ها ایجاد کرده اند با اشد مجازات برخورد می کنیم و به زودی اسامی این افراد اعلام می شود.

باتوجه به تمام مسائل پیش آمده در امتحانات امسال و پاسخ های نه چندان روشن برخی از مسئولان ، باید هم چنان منتظر ماند تا پاسخی روشن برای سوالات و ابهامات دریافت کرد و دید که آیا بالاخره آموزش و پرورش نمره قبولی در برگزاری امتحانت دریافت می کند یا خیر ؟ و با توجه به اینکه میزان تاثیر سوابق تحصیلی حساسیت امتحانات را دوچندان می کند ، تدابیر مناسبی برای کیفیت بخشی به امتحانات انجام شده؟

همچنان پیگیر این مساله هستیم تا ببینیم سرنوشت متخلفان چه شده و  مطالبات و اعتراضات دانش آموزان چه زمانی و چگونه پاسخ داده می شود و امیدواریم مسئولان مربوطه نیز در این مسیر همکاری لازم برای شفاف سازی مسائل مطرح شده را داشته باشند تا مانند اعتراضات و تجمع دانش آموزان در نخستین روزهای برگزاری امتحانات مبنی بر سخت و غیراستاندار بودن سوالات، پای رسانه های بیگانه و موج سازی منفی آن ها را در فضای آموزشی کشور باز نکنند.  

گزارش از آتوسا دولتیاری

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
چه کانالی بود که سؤالات رو لو میداد؟؟؟
ناشناس
۱۱:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
امیدوارم فکری بحال این نظام اموزشی بشه و سالی دو سه بار تغییرش ندن

این بچه ها قراره در اینده معلم بشن و استاد دانشگاه و بچه های دیگران رو آموزش بدن اینا آینده سازان هستن
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
امسال ما دانشجو ها هم خيلي زجر كشيديم دقيقا اول ماه رمضان امتحانات ما شروع شد و تا پانزده ماه مبارك هم امتحان دارم اخه با زبان روزه چهطور ميشه درس خوند. بايد از اون طرف دو هفته كلاس هارا زود تر شروع ميكردند كه با ايام امتحانات تداخل پيدا نكنه.در ضمن برخي اساتيد هم واقعا سوال هايي رو طرح كردند كه انگار ميخوان عذاب بدن دانشجو هارو لطفا به حال ما هم يك فكري كنيد.
دانشجوي دانشگاه پرند هم هستم.
ناشناس
۱۰:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
اموزش و پرورش چه اقدامی درخصوص لو رفتن سوالات انجام داده است ممنون از این که این خبر را رسانه ای کردی اما پیگیر این موضوع باشید متشکر
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
من وپسرم بعد از هر امتحان طبق پاسخنامه تمام امتحانات را بررسی کردیم ونمره را یادداشت کردیم ولی حالا که نتایج آمده نمی دانیم چرا اینقدر اختلاف دارد، انصافا سوالات سخت بود وطرز صحیح کردن آنها خوب نبود.پسر من وخودم انقدر ناراحت شدیم که تا مرز سکنه هم رفتیم.
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
معلم هامون خیلی مارو از نحوه ی صحیح شدن امتحانا ترسوندن که اشتباه تو حوضه زیاده ولی فک نمیکردم ۵یا۶نمره باشه.نمیدونم کلیدای منتشرشده اشتباس یاچشمای من تشتباه میبینه.
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
من خودم سوالات آمادگی دفاعی را ساعت 9 توی تلگرام دیدم، البته آخرش سوالو عوض کردند
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
واقعا که سوالات بعضی امتحانات نهایی استاندارد نبود مثل زبان خارجه البته برای ما سخت بود چون دبیر ما فقط 45دقیقه حرفای بی خود می زدباقی درس رو هم که در عرض یک ربع جمع می کرد.تورروخدابه وضع دبیر ها توجه کنید
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
معلمی شغل خوبیه منم میخام معلم بشم نظرتون؟؟ :)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
تو رو خدا پيگيري كنيد كه حالا كه اعتراض زديم با چشم باز ورقه ها رو دوباره نگاران كنن من دارم دق ميكنم اين همه درس خوندم اما بد صيصح كردن و إيمان دارم كه اشتباه شده
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
ساعت شروع امتحانا 8 صبح بود
یه کانال تلگرامی ساعت 7:55 سوالارو میزاشت (میفروخت)
فقط کافی بود 10 دقیقه دیرتر بری تا 20 بگیری
مدیر حوزه هم به کسایی که دیر میومدن چیزی نمیگفت
ناشناس
۲۱:۰۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
آقا من شاگرد دوم مدرسه تیزهوشان که همیشه ریاضی 20 میشدم شدم 17.25 :(
ناشناس
۲۰:۰۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
آخه خدایی انصافه من چشمم را در امتحان نهایی کور کنم بعد بعضی ها از خدا بی خبر سوالات را در تلگرام خرید و فروش کنند آموزش پرورش در این خصوص چه اقدامی انجام داده است ترا به خدا پیگیری کنید
ناشناس
۱۹:۴۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
دانش آموز اگه بخونه و اینقدر توی فضای مجازی ول نباشه، نمره خوبی کسب میکنه.
زحمت و تلاش کم شده..
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
با این اوصاف همون کنکور خیلی بهتر از تاثیر نمرات دوره دبیرستان هست .چون هم مطمئن تره و هم بخاطر تستی بودن اجحاف و حق خوری و اعمال سلیقه و بلد نبودن مصحح در رتبه بندی تاثیر نداره ، هزینه کشوری بودنش هم پایینتره
ناشناس
۱۷:۲۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
بزرگترین مشکل دانش آموزان ما این است که بجای آموزش در مدارس امروزه در فضاهای مجازی دور می زنند یا اینکه در موسسات بدنبال معجزه می گردند-یک معلم دلسوز
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
باید دستگاه تصحیح کند چون نیم نمره هم نیم نمره است
و مصححان سلایق مختلف
ناشناس
۱۵:۲۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
در تلگرام سوالات لو رفته ..
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
با این وضع تاثیر معدل باید به طور کامل حذف بشه ... مسئولین حواسشون باشه ...
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
درصد قبولی ریاضی 3 سوم تجربی در اکثر مدارس زیر50 درصد بوده است .
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
در این که خراب صحیح میکنن که شکی نیست ولی انصافا سوالات نهایی خیلی اسون بود
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
من نميدونم با اینکه نمراتم بدنبود معدلم انقدرپایین بود؟
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
سوالات جغرافی سوم انسانی علاوه بر سخت بودن استاندارد نبود همه سوالات چهار موردی بودن حتی یک سوال تشریحی طرح نشده بود
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
سوالای چند تا درس قبل آزمون منتشر شده من خودم تو چند تا کانال بودم دقیقا همونا بودن
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
من بعداز هر امتحان پاسخ هامو با کلید سازمان سنجش مقایسه میکردم ٬اما نمره های اعلامی بیشتر دروس برای من ودوستانم خیلی پایین تراز ازحدمحاسبه شده طبق کلیدبود.
ناشناس
۱۲:۳۰ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
مگه میشه مگه داریم
ناشناس
۱۱:۵۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
همه خراب کردند
ناشناس
۱۱:۴۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
سوالات امتحانى بسيار عالى بود ممنون
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
سوالات نهایی در اکثر درس ها به طور گسترده خرید و فروش شده ....
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
لطفا پيگيري كنيد نمره ها اعلام شده اما نمي دونم چطوري صحيح كردن كه تمام نمره هايي كه ميدونستم بيست ميشم ١٢ شدم
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
آخه 1 تا 2 نمره تفاوت قابل تحمل است اما شما 8 نمره تفاوت داری دیگه هرچه قدر بد صحیح کرده باشند 8 نمره نمیشه
محمد
۱۳:۴۸ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
من عین نوشته هام توی پاسخ نامه رو توی ورقه ای که خودمون برمیداشتیم منویسیدم و توی خونه از روی پاسخ نامه که توی سایت میزاشتن اصلاح میکردم 18 یا 19 میشد الان کارنامه رو گرفتم شده 11.25