سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علت گرایش دختران جوان به آرایش چیست؟

تحقیقات میدانی نشان داده است که هزینه سرانه كل هر فرد خانوار برای تهیه لوازم آرایشی طی سال های ۸۹ تا ۹۳ به میزان ۲۲ درصد افزایش یافته و بیشترین هزینه مصرف متعلق به گروه سنی «۱۹-۲۴» سال است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی، بانوان بالای 50 سال، صرفا برای رفع عیوب سالمندی آرایش می کنند و معمولا دختران و زنان جوان تا 40 سالگی از لوازم آرایشی استفاده نمی کنند یا اگر به جهاتی قصد این کار را داشته باشند، به صورت بسیار ساده و کمرنگ این کار را انجام می دهند،چرا که بر این اعتقاد هستند که دختران جوان دارای زیبایی و طراوت هستند و نیازی به استفاده از  لوازم آرایشی ندارند این در حالی است که در کشور ما،نه تنها دختران و زنان جوان بیش از بانوان کهنسال آرایش می کنند بلکه خود را ملزم به استفاده از انواع و اقسام اسباب آرایشی و زینتی چون  موی مصنوعی، مژه مصنوعی یا نگین ها و فلزات مورد استفاده در دندان ها و چهره و... نیز می بینند.

اگر چه در طول تاریخ همواره بحث هایی در مورد نحوه و چگونگی آرایش کردن زنان وجود داشته، اما هرگز به این شدت امروزی و با این ولع جمعی همراه نبوده است، از سوی دیگر، کاهش سن آرایش در دختران جوان و بررسی دلایل و چرایی این استقبال مساله ای دیگر در این حیطه است که توجه به ان نیز، بسیار حایز اهمیت است.
 
آرایش دغدغه روزمره زنانه، دخترانه
 

تغییر سبک های زندگی، الگوهای فرهنگی وتاثیر آن بر تصویر بدنی و همچنین قرار گرفتن بدن به عنوان بخش مهمی از بازتابندگی اجتماعی در دنیای امروز که معمولا نیز ارتباط تنگاتنگی با زندگی، میزان قدرت و مشارکت و هویت زنانه دارد باعث شده است بسیاری از دختران و بانوان جوان نسبت به آرایش و استفاده از لوازم آرایشی دیدگاه متفاوت تری از قبل داشته باشند. نوع فعالیت، مکان فعالیت، آشنا یا غریب بودن فضا و گروه ، پایدار یا ناپایدار بودن گروه، جنس مخاطب از جمله عواملی هستند که در تصمیم گیری و انتخاب چگونگی ، میزان و نحوه آرایش زنان نقش بسیار بسزایی دارند؛ مثلا بسیاری از زنان ترجیح می دهند در یک فضای آشناحتما آرایشی بر چهره داشته باشند اگر چه  برخی به هنگام حضور در فضای ناآشنا و یا معاشرت با غریبه هایی که  احتمال تداوم رابطه می رود نیز متمایل هستند آرایش داشته باشند.



 از سوی دیگر، تصمیم گیری در مورد رنگ های آرایشی از دیگر تصمیمات روزمره زنان است، معمولا زنان در استفاده از رنگ های آرایشی به تعابیر و تفاسیر مختلفی متوسل می شوند، به طور مثال عده ای از زنان معتقدند رنگ آرایش دارای معانی اجتماعی بوده و با شخصیت فرد بسیار مرتبط است بنابراین ترجیح می دهند از رنگ هایی استفاده کنند که قضاوت های مثبت دیگران را برانگیخته کند یا حداقل باعث قضاوت منفی شان نشود و شاید دقیقا به همین دلیل نیز رنگ رژ لب نقره ای را نشان از شیک و متشخص بودن و رنگ رژلب  قرمز را نشان از جلف بودن مصرف کننده آن می دانند، اگر چه برخی دیگر از زنان، نظری متفاوت از گروه قبل دارند و معتقدند امروزه رنگ ها دیگر معانی سابق را ندارند و هرگز نمی توان کسی را با توجه به رنگ آرایشش مورد قضاوت قرار داد.

معمولا زنان امروزی در تعبیری متفاوت از دیروز، فقط به دنبال دریافتن هدف استفاده کننده از آرایش و انتخاب ایشان از رنگ های آرایشی هستند کسب زیبایی، برجسته سازی زیبایی و یا پنهان کردن نقص های چهره، کسب جوانی و نشاط، متمایز شدن از سایرین، هماهنگی با رنگ لباس، ویژگی های ظاهری از مهمترین اهداف است چه بسا بانویی می گوید:" چون رنگ پوستم تیره است برای روشن تر شدن آن، از رنگ های روشن استفاده می کنم" و یا دیگری می گوید:" چون صورت گردی دارم هرگز از رنگ صورتی استفاده نمی کنم چرا که صورتم را چاق‌تر نشان می‌دهد".
 
معنایی حقیقی آرایش کردن برای زنان

هدف زنان در استفاده از آرایش به شدت بر تعریف شان از آرایش تاثیر گذار است، بنابراین از دیدگاه زنانی که با مساله آرایش درگیر هستند، آرایش کردن معانی متفاوتی دارد، معمولا زنان آرایش را به معنی زیبایی، بهداشت و پاکیزگی و آراستگی، وسیله ای برای ایجاد تنوع و لذت، تغییر دهنده وضعیت روحی، جلب توجه ، کسب اعتماد به نفس تعریف می کنند. به عنوان مثال کسی که به دنبال زیبایی است، ارایش را وسیله ای زیبا کننده ای تعریف می کند که باعث نمود بیشتر زیبایی و ایجاد تنوع در زیبایی می شود.    
 
 چرا زنان جوان آرایش می‌کنند؟
 
بنابر نظر روان شناسان در بررسی دلایل آرایش کردن زنان توجه به سه بعد اجتماعی، فردی و روان‌شناختی حایز اهمیت است:
 
دلایل اجتماعی:

 
افزایش سرمایه اجتماعی، کسب فرصت های اجتماعی، اجبار و همنوایی گروهی و تبدیل شدن آرایش به جزیی از هنجار اجتماعی و سبک زندگی از جمله دلایل اجتماعی گرایش به آرایش در زنان است.

 عده ای از زنان با آرایش کردن به دنبال افزایش گستره ارتباطی خویش هستند و حتی آن را بهترین مولفه برای برقراری ارتباط بهتر و موثر با دیگران قلمداد می کنند چه بسا برای بهره مندی از مزایایی مادی و معنوی موجود در ارتباطات امروزی و حضور و تدام حضورشان در شبکه روابط مجبورند به سلاح آرایش متوسل شوند.

 کسب پذیرش اجتماعی یا به اصطلاح عامیانه «تحویل گرفته شدن»  در سطح عام جامعه و یا کسب پذیرش  در سطح «دیگرانِ مهم»  از دیگر دلایل گرایش زنان و دختران جوان به آرایش است.

 مثلا سارا که به دنبال پذیرش اجتماعی در سطح عام است،می گوید:" اگر به هنگام بیرون رفتن و خرید آرایش کنم، فروشنده ها خوش رفتاری می کنند و سریعتر کارم را راه می اندازند، در حالی که آگر آرایش به چهره نداشته باشم چنین اتفاقی نمی افتد"، در حالی که منیره می گوید:" من معمولا همیشه بدون آرایش هستم  اما وقتی دانشگاه می روم حتما آرایش به چهره دارم چون بیشتر مورد تایید قرار می گیرم" ، معمولا افرادی مثل منیره، برای مطابق بودن با خواسته های فرد یا گروه مورد علاقه شان و یا جلب تایید و یا پذیرش آنان تن به آرایش می دهند.
 
اگر چه عده ای دیگر از زنان به منظور افزایش نفوذ اجتماعی آرایش می کنند، این گروه اعتقاد راسخی به همنوایی اجتماعی دارند و معتقدند «گر خواهی نشوی رسوا، هم‌رنگ جماعت شو» یا «اگر رفتی شهر کورها، تو هم دستت را بگذار روی یک چشمت». همنوایی به صورت اجباری یا اختیاری است چه بسا عده ای برای فرار از تحقیر و تمسخر دیگران و عده‌ای برای کسب تأیید گروهی، به آرایش کردن مطابق با جماعت روی می‌آورند. همنوا شدن با ایده آل های رسانه ای وجهی دیگر از این قضییه است، رسانه ها با نشان دادن زنان زیبا و آرایش کرده، زنان را مشتاق به همانندسازی با چهره ها و ستاره ها می کنند.   


 
همچنین، برخی با آرایش کردن خواهان انطباق با ذایقه جنس مخالف و برقراری ارتباط با آنان هستند، چرا که  نه تنها معتقدند مردان دوست دارند با زنان زیبارو صحبت کنند و از معاشرت با آنان لذت ببرند، بلکه به یقین پذیرفته اند اگر زیبا و آرایش کرده باشند می توانند صفات خوبی چون باسواد بودن، باکلاس بودن، باهوش بودن، اجتماعی بودن و ... که در کیفیت روابط آنها مؤثر است را نیز به ذهن مخاطبانشان متبادر کنند.
 
دلایل فردی:
 
برخی از زنان آرایش کردن را به عنوان شیوه و سبکی خاص از زندگی یا حتی بخشی از زندگی می دانند، اینان معتقدند آرایش کردن بخشی از فعالیت های بهداشتی و جزیی از مدیریت بدن است که باعث می شود پاکیزگی بیشتر به چشم می آید و فرد خود را نیز مرتب تر و تمیزتر احساس کند، معمولا این افراد آرایش کردن را امری عمومیت یافته و عادی قلمداد می کنند که اگر کسی آن را انجام ندهد نابهنجار و غیر عادی است. اگر چه عده ای دیگر از زنان آرایش کردن را جزیی از سبک زندگی زنانه می دانند و قصد دارند با آرایش کردن، جنسیت خود را بیشتر نمایان سازند.
 
اگر چه برخی دیگر، نه تنها آرایش کردن یا نکردن را حق مسلم هر زنی می دانند که با توسل بر آن می توان به دنبال تغییر، نقش آفرینی و خلاقیت بود بلکه بر فردیت بخشی بدن تاکید دارند و بدن را عرصه ای خصوصی و میدان اعمال قدرت فردی زنان می دانند چه بسا معتقدند نپذیرفتن توانمندی های زنان در جامعه و توجه نکردن به شکوفایی استعداهای آنان در عرصه عمومی دلیلی براحساس ناتوانی زنان برای اعمال قدرت در عرصه اجتماعی است که بر این اساس، آنان تلاش می کنند به عنوان یک جبران کننده اجتماعی در عرصه خصوصی یعنی بدن خویش، اعمال قدرت نمایند و چه بسا آرایش کردن بهترین ابزار این امر است.

برنده شدن در مسابقه انتخاب و تلاش در جهت افزایش شانس در کسب فرصت های اجتماعی چون ازدواج، اشتغال و کسب موفقیت از دیگر دلایل فردی آرایش کردن دختران است چه بسا آنان سعی می کنند به تعبیر خودشان با آرایش کردن شانس کسب آن موفقیت ها را بالا ببرند.

بعضی از دختران به این دلیل آرایش می کنند که می خواهند هویت فردی جدید و یا آرمانی مطلوبی از خود بسازند. معمولا اینان با آرایش کردن و ظاهرسازی در جهت ارائه شخصیتی مطلوب و القای تصورات مثبت و ارزشمندی چون تعلق داشتن به طبقه اجتماعی بالا، داشتن خانواده روشن‌فکر و ... تلاش می کنند، این افراد احساس می کنند با زیباسازی خویش می توانند قسمتی از خود آرمانی مورد نظرشان را تحقق ببخشند.

 اگر چه عده ای دیگر از زنان برای پنهان کردن خود و یا نفی خویش دست به آرایش می زنند، معمولا اینان به دنبال ساختن هویت جدید مهم نیستند بلکه بیشتر برای کتمان خویش و هویت خود، حتی ویژگی های جسمی و روحی شان در تقلا هستند. آنها آرایش را به مانند نقابی می دانند که بر چهره و هویت شان می زنند تا خود واقعی را از دید سایرین مخفی نگه دارند.   
 
دلایل روان شناختی:

عقده خود زشت انگاری، ترس از تمسخر دیگران جبران کمبودهای عاطفی- احساسی ، کسب اعتماد به نفس، جلب توجه دیگران، احساس متفاوت بودن، افزایش رضایت مندی،  اجتماعی تر شدن، جسارت صحبت کردن، قدرت یافتن برای اعتراض و اظهار نظر، بالا رفتن رضایت از بدن و داشتن تصویر بدنی مثبت، لذت‌جویی، تنوع‌طلبی و برتری‌جویی، رفع خستگی، احساس آرامش و جوانی داشتن، دریافت انرژی مثبت و همچنین نگرانی از عقب ماندن از قافله آرایش کرده ها از جمله دلایل روانی آرایش کردن دختران و زنان جوان است.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.