سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اولین پایش برنامه عملیاتی دانشگاه‌های علوم پزشكی در تیرماه/ هیئت امنایی شدن 10 درصد بیمارستان ها

معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور حقوقی از پایش اولین برنامه عملیاتی دانشگاه های علوم پزشكی، در ١٠ روز اول تیرماه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ طاهر موهبتی معاون برنامه ریزی و هماهنگی امور حقوقی در نشست خبری دستاوردهای نشست هیات امنایی ده گانه دانشگاه های علوم پزشكی با اشاره به تقسیم دانشگاه های علوم پزشكی بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ١٠ منطقه، گفت:  در جلسات هیات امنایی دانشگاه های علوم پزشكی، ١٠ استاندار، رییس دانشگاه و اعضای حقیقی حضور دارند كه دانشگاه های علوم پزشكی با مصوبات  این هیات اداره می شود نه با قوانین عمومی حاكم بر بخش دولتی.

وی ادامه داد: در این جلسات ١٥ مصوبه داشتیم كه  یكی از مهمترین آن مكلف كردن دانشگاه‌های علوم پزشكی به اختصاص یك درصد  از درآمد خود در حوزه‌ پژوهشی است. البته دانشگاههای علوم پزشكی مجاز هستند این اختصاص را به دو درصد درآمد برسانند، این اعتبار در حوزه پرداخت پرسنل و خرید تجهیزات غیر پژوهشی محدود می شود.

موهبتی از اجرای اولین برنامه عملیاتی در دانشگاه های علوم پزشكی خبر داد و گفت: این برنامه از ١٥ فروردین ماه امسال آغاز شده و تا ١٥ اسفندماه ادامه دارد. اولین پایش این برنامه ١٠ روز اول تیرماه انجام می شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور حقوقی وزارت بهداشت اظهار داشت: اقدام مؤثر دیگر در برنامه‌ریزی ،تهیه پیوست سلامت برای قوانین مرتبط، دیده شدن آثار طرح‌های کلان توصیه‌ای در حوزه سلامت، تأمین برنامه مالی پایدار و افزایش و بهبود کیفیت غذا است.

وی با بیان اینکه در حوزه برنامه‌ریزی مشکلات جدی وجود دارد افزود: این مشکلات مربوط به دولت خاصی نیست اما همانطور که مشاهده می‌شود بخش اعظمی‌ از سیاست‌ها در پایان هر دولت اجرا نمی‌شود چون در نظام برنامه‌ریزی کشور برنامه‌ریزی عملیاتی نداریم.

موهبتی تصریح کرد: زمان‌بر بودن برنامه نسبت به میزان مدت مدیریت هر فرد مقاومت در مقابل تغییرات، هزینه‌بر بودن برنامه‌ریزی و نبود نظام پایش از موانعی است که برنامه‌ریزی را با آسیب مواجه می‌کند.

زیر‌میزی به صفر نمی‌رسد

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور حقوقی وزارت بهداشت، حساسیت افراد در برخی موارد را بی‌مورد خواند  و گفت: در کشور ما دریافتی در بسیاری از شغل‌ها بالا است اما چرا حساسیت برخی افراد روی میانگین پرداختی پزشکان بیش از حد است. میانگین پرداختی پزشکان متخصص با حقوق و کارانه، ماهانه 13 میلیون و 300 هزار تومان است که این امر در مقابل 30 سال زحمت یک پزشک طبیعی است.

موهبتی گفت: امکان صحبت از هر موضوعی در فضای کنونی وجود ندارد به طور مثال زیر‌میزی هیچگاه به صفر نمی‌رسد اما رویکرد‌مان باید کاهشی باشد به صفر نرسیدن آمار زیر‌میزی امری طبیعی است اما صحبت راجع به آن فضا را مشوش می‌کند.

تعریف بیش از 800 برنامه عملیاتی برای دانشگاه‌های علوم پزشکی

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور حقوقی وزارت بهداشت ادامه داد: در کل کشور 888 برنامه تعریف کردیم که این برنامه‌ها توسط نرم‌افزار رصد می‌َشود دانشگاه‌های علوم‌پزشکی موظف‌اند یک هفته پس از موعد مقرر اجرای هر برنامه اطلاعات را به صورت خود اظهاری در نرم‌افزار وارد کنند.

وی در خصوص این برنامه عملیاتی توضیح داد: مهمترین سرفصل‌های این برنامه پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که بیشتر بحث آن به غذا و دارو اختصاص دارد ،راه و مسیر این برنامه تعیین شده اما پیوست‌های آن توسط مجلس به تصویب نرسیده‌ است همچنین اعتباری برای اجرای آن در نظر نداریم و امیدواریم با منابع موجود این طرح را پیش ببریم.

وی عنوان کرد: 60 درصد نمره ارزشیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی و تخصیص اعتبار ستاد وزارت بهداشت براساس این برنامه است از طرفی هدف کلی آن تحقق سیاست‌های ابلاغی‌ کلی سلامت از سوی مقام معظم رهبری، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، سیاست‌های موجود در برنامه‌ ششم و سند چشم‌انداز 10 سال است.

لایحه ششم توسعه اشاره‌ای به ساختار حوزه سلامت ندارد

موهبتی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر علت جای خالی موضوع پرونده الکترونیک سلامت و تجمیع‌ بیمه‌ها در برنامه ششم توسعه گفت: یک و نیم بند در لایحه با موضوع سلامت وجود دارد که این موارد هیچ ارتباطی با بحث ساختاری ندارد.

وی افزود: در سند پیوست به تمام رویکرد‌ها اشاره شده است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور حقوقی وزارت بهداشت در پاسخ به نحوه مدیریت بیمارستان‌ها با توجه به برنامه وزارت بهداشت ادامه داد: در قانون مدیریت خدمات کشوری توضیح نحوه حاکمیت در ماده 13 تا 16 این قانون آمده و توضیحاتی در خصوص نبود حاکمیت دولتی، غیردولتی و خصوصی ارائه شده است. از طرفی هیئت امنایی‌ شدن 10 درصد بیمارستان‌ها از برنامه‌های عملیاتی امسال است.

وی اظهار داشت: احداث تخت به میزانی که متعهد شدیم و پیشبرد بحث پزشک خانواده از دیگر برنامه‌های عملیاتی محسوب می‌شود.

موهبتی بیان کرد: اکنون 34 هزار میلیارد اعتبار برای تمام دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است که بر این اساس نبود بودجه بهانه‌ای بیش نیست البته اگر این اعتبار اختصاص نیافت، دانشگاه‌های علوم پزشکی حق اعتراض دارند.

به هیچ عنوان بیمارستان‌ها با تعرفه غیردولتی اداره نمی‌شود

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور حقوقی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه واگذاری بیمارستان‌ها به بخش خصوصی یادآور شد: ما به هیچ عنوان بیمارستانی را با تعرفه خارج از تعرفه دولتی اداره نمی‌کنیم.



انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.