سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوین؛

توصیه های دارویی در ماه مبارک رمضان

نحوه مصرف دارو، یکی از مشکلات روزه داران در ماه مبارک رمضان است .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ همیشه این سوال مطرح است که آیا قطع مصرف داروها و یا انتقال دوز دارو به زمانهای قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر ؟

 تشخیص مجاز بودن روزه داری برای افراد مبتلا به بیماری صرفاً با نظر پزشک معالج و رعایت نکات شرعی آن امکان‌پذیر است و باید دقت کرد که افرادی که به علت بیماری، دارو دریافت می‌کنند نباید خودسرانه داروی خود را قطع کنند و یا زمان مصرف آن را تغییر داده و یا آن را کم یا زیاد کنند.
 رعایت این نکته  در بیماران دیابتی، فشارخونی، آسمی، صرعی، بیماری‌های اعصاب وروان ، غدد درون‌ریز، بیماران کلیوی بسیار حائز اهمیت است زیرا قطع و یا تغییر زمان مصرف دارو در این بیماران عوارض وخیمی را به دنبال دارد.

 افرادی که داروهای خود را به‌صورت یک‌بار در روز مصرف می‌کنند می‌توانند با نظر پزشک دارو را در بین فاصله افطار تا سحر مصرف کنند و از این نظر برای روزه گرفتن مشکلی ندارند.

 افرادی که مجبور هستند داروی خود را به‌صورت دو بار در روز مصرف کنند ، می‌توانند با نظر پزشک معالج داروهای خود را بین افطار تا سحر مصرف کنند .

بیمارانی که باید داروهای خود را بیشتر از دو بار در روز مصرف کنند، تقریباً با روش‌های قبلی غیرممکن است و این افراد بهتر است از روزه داری خودداری کنند و یا در موارد خاص ممکن است با هماهنگی و نظر پزشک معالج با جایگزینی داروهای قبلی در صورت امکان روزه داری را برای فرد فراهم کرد.

البته لازم به ذکر است فرایند فوق فقط از سوی  پزشک معالج و در صورت امکان‌پذیر بودن از نظر علمی قابل‌اجرا است و انجام آن به شکل خودسرانه و بدون نظر پزشک معالج و یا از طریق اصرار بیمار به پزشک قابل‌اجرا نبوده و عواقب خطرناکی نیز در بردارد.

بهترین زمان برای داروهایی که باید با معده خالی مصرف شوند 1ساعت قبل از سحری و یا دو ساعت بعد از افطار است .
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.