سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه؛

2میلیون هکتار بیابان منشا اصلی ریزگردهاست

مدیرگروه بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: حدود دو میلیون هکتارکانون غباردر اطراف کشور ما وجود دارد که منشاء ریزگردها است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مقداد پیرصاحب با بیان اینکه در هفت تا 10 سال اخیر افزایش ریزگردها را در استان و کشور شاهد بودیم در خصوص دلایل افزایش ریزگردها طی چند سال اخیر، مهمترین عامل را خشکسالی‌هایی دانست که خاورمیانه را در بر گرفته و باعث شده کانون‌های گرد و غبار تشدید شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه استفاده نامطلوب از منابع آب و خاک را نیز عامل مهم و اثرگذار دیگری بر افزایش ریزگردها دانست و تاکید کرد: کشورهای همجوار از جمله ترکیه جلوی آب‌های خود را گرفتند و این امر باعث ایجاد هورهای عظیم در منطقه خصوصا در کشورهای "عراق" و "سوریه" شده که منشاء برخاستن ریزگردها است.

به گفته این استاد دانشگاه، مهار آب‌ها باعث شده نقاطی که سال‌ها دریاچه و محل تجمع رسوبات رودخانه‌ها بودند، امروز به منبع خاک‌های "رس" و عامل اصلی بروز ریزگردها تبدیل شوند.

پیرصاحب در خصوص راهکارهای مقابله با وقوع ریزگردها نیز گفت: اولین عامل ثبات حکومت‌ها و برقراری آرامش در منطقه است.

وی در خصوص شیوه مالچ پاشی نیز یادآوری کرد: این کار هزینه زیادی دارد و نمی‌توان همه کانون‌های موجود را با مالچ پوشاند، زیرا در مجموع سه کشور عراق، سوریه و عربستان حدود دو میلیون هکتار کانون وقوع ریزگردها را داریم که مالچ‌پاشی همه آنها میسر نیست.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیابان زدایی و کاشت بوته‌های تطابق یافته با محیط را از دیگر اقداماتی دانست که می‌تواند رطوبت خاک را افزایش و از بروز ریزگردها جلوگیری کند.

به گفته این مسئول، این روش هم زمان زیادی حداقل تا 10 سال نیاز دارد و البته هزینه آن هم بالا است.

انتهای پیام/پ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.