سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

توصیه های متخصص کلیه و مجاری ادراری در خصوص روزه گرفتن

برای جلوگیری از عوارض سنگ سازی، پیش از روزه گرفتن با پزشک متخصص مشورت کنید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازآبادان؛متخصص اورولوژی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) گفت: مصرف نکردن مایعات به اندازه کافی در طول روز باعث غلیظ شدن ادرار شده و این روند علت اصلی سنگ سازی دستگاه ادراری به شمار می رود .

دکتر محمدرضا دادفر افزود: اگر فرد از نظر سلامت عمومی از وضعیت خوبی برخوردار باشد، در حال حاضر سنگی در دستگاه ادراری وی موجود نباشد و سابقه بیماری خاص دستگاه ادراری نداشته باشد، همچنین در ساعت های افطار نیز به اندازه کافی مایعات مصرف کند، می تواند روزه بگیرید و روزه گرفتن برای این فرد ضرر ندارد.

وی گفت: افرادی که در حال حاضر به عارضه سنگ سازی دستگاه ادراری دچار هستند، چنانچه روزه بگیرند و در ساعات افطار مایعات کافی مصرف نکنند، احتمال اینکه اندازه سنگ بزرگ تر شود، بالاست.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) افزود: هر سال پس از ماه رمضان این مسئله بیشتر قابل مشاهده است که فرد پیش از ماه رمضان سنگ کوچکی داشته و با مصرف نکردن مایعات به اندازه کافی، تعریق زیاد و همچنین با مصرف غذاهای پرنمک و چرب، سنگ موجود در دستگاه ادراری بزرگ شده و فرد به عوارضی مانند انسداد مجاری ادراری مبتلا شده است.

دادفر گفت: افراد با سن بالا، مبتلایان به بیماری های خاص از جمله دیابت و فشارخون، افرادی که سابقه سنگ داشته اند یا کسانی که اخیرا سنگ دفع کرده اند، همچنین مواردی که در چند ماه اخیر در سونوگرافی آنها، سنگ دیده شده است و کسانی که ادرار خونی یا دردهای مشکوک دارند، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا آزمایش های لازم و سونوگرافی از آن ها گرفته شود تا پزشک تعیین کند که آیا این افراد از نظر جسمی مجاز به روزه گرفتن هستند یا نیستند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.