سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بندرعباس/

16واحد در بخش صنایع تبدیلی خرمای هرمزگان فعالیت دارند

مدیر صنایع كشاورزی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان گفت: 16 واحد در بخش صنایع تبدیلی محصولات خرما در سطح این استان فعالیت دارند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛محمد دیربازظرفیت این تعداد واحد را 33هزار تن در سال ذكر كرد و افزود: 13 واحد آن در حوزه بسته بندی و سه واحد نیز در بخش فرآوری فعالیت دارند.

به گفته وی هرچندیك چهارم از صنایع تبدیلی و تكمیلی تحت پوشش این سازمان به محصولات خرمااختصاص یافته امابه دلایل مختلف قادر به فعالیت همه جانبه در زمینه بازرگانی نیستند.

این مقام مسوول در سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان گفت: برای ایجاد این تعداد صنایع تبدیلی محصولات خرما دراین استان افزون بر55 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

مدیر صنایع كشاورزی سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان، با بیان اینكه واحدهای تبدیلی فعلی پاسخگو نیستندافزود:مجوز ایجاد دو واحد صنایع تبدیلی دیگر نیز با ظرفیت سه هزارو500 تن در سال صادر شده است.

دیرباز، نداشتن نقدینگی برای واحدهای بسته بندی برای خرید خرما، ریسك سرمایه گذاری با توجه به وجود دلالان خرید خرما، بالا بودن هزینه های تولید و كارگری و تعیین نشدن بازارهای هدف را از مشكلات صنایع فرآوری و بسته بندی خرما در این استان ذكر كرد.

وی ادامه داد، نبود ماشین آلات با استفاده از فن آوری های جدید بسته بندی، عدم فعالیت شركتهای سازنده ماشین آلات دراین استان و همچنین كمبودنقدینگی درزمان برداشت محصول رااز دیگر مشكلات راه اندازی صنایع تبدیلی در هرمزگاعنوان كرد.

دیرباز یادآورشد:این درحالی است كه این صنایع در بخش بازاریابی محصولات خرما نیز با مشكلات عدیده دیگری شامل یكسان بودن قیمت خرمای بسته بندی استاندارد با سنتی،عدم ترویج فرهنگ مصرف داخلی خرما و ناكافی بودن حمایت‌های صادراتی واجباری نبودن استاندارد خرمامواجه هستند.

این مقام مسوول از ناتوانی واحدهای كوچك صنایع تبدیلی خرما درتوسعه تبلیغات و بازاریابی و تامین هزینه‌های شركت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بعنوان دیگر مواردی نام برد كه در صورت برطرف كردن آنها، مشكلات پیش روی این صنایع را برداشت.

مدیر صنایع كشاورزی سازمان جهادكشاورزی هرمزگان ازاعطای تسهیلات ارزان قیمت به واحــدهای صنایع تبدیلی خرما، تامین بخشی از هزینه‌های شركت در نمایشگاه‌ها به صورت یارانه درقالب موافقتنامه‌های هزینه ای، استفاده از برند واحدهای معتبر و همچنین شمول استاندارد اجباری بر خرما و حمایت و تشویق‌های لازم در زمینه استانداردهای ملی و بین‌المللی در محصول خرما رااز جمله مواردی عنوان كرد كه در صورت عملی شدن می‌تواند موجب شكوفایی این صنعت شود.

وسعت نخلستانهای هرمزگان 33 هزار هكتار باتولید سالانه 138هزارتن اعلام شده طوریكه این استان مقام پنجم تولید و دوم سطح زیر كشت خرما را دارد.

شرایط اقلیمی مناسب موجب وجود بیش از 52رقم خرما دراین استان شده كه پیارم، مجول، خاصویی، خنیزی، كریته، برهی، زاهدی، مرداسنگ، توری و دیری از ارقام درجه یك معرفی شده اند./س

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.