سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"نادیا ساوچنکو" را بیشتر بشناسیم؛

از کشتار "دونتسک"، "لوهانسک" و "ماریوپول" تا تبدیل شدن به قهرمان ملی اوکراین + تصاویر

اخیرا یکی از خلبانان اوکراینی که در بمباران شرق اوکراین نقش داشته؛ آزاد شده و یک موج را در اوکراین به راه انداخته است.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  بحران اوکراین که از سال 2014 میلادی آغاز شده، با چالش های گوناگونی همراه بوده به نحوی که این مساله موضوع کشمکش بین فدراسیون روسیه و آمریکا است.

دو کشور برسر انقلاب نارنجی که در اوکراین رخ داد و رئیس جمهور آن به روسیه فرار کرد از سال 2014  اختلافات گسترده ای با یکدیگر دارند و حتی این اختلافات بعضا به تنش های روانی بین ناوهای جنگی دو کشور در دریای سیاه منجر می شود.

اما یکی از موضوعاتی که در چند ماه اخیر برای رسانه ها بسیار جالب بود؛ دستگیری و آزادی "نادیا ساوچنکو" خلبان آمریکایی است که مقامات روسی معتقدند وی در بمباران مناطق مسکونی شرق اوکراین و قتل دو خبرنگار دست داشته است.




***"نادیا ساوچنکو" کیست؟ 

"نادیا ساوچنکو" یکی از خلبانان ارتش اوکراین است که در سال 2014 توسط نیروهای هوادار روسیه در شرق اوکراین دستگیر شد.  وی  پس از دستگیر شدن توسط نیروهای هوادار روسیه در شرق اوکراین  در تابستان سال  ۲۰۱۴ به روسیه تحویل داده شد.






البته کرملین در زمان دستگیری این ادعا را رد کرد. مسکو با رد این ادعا که "نادیا  ساوچنکو"  توسط جدایی طلبانِ اوکراینی دستگیر و به خاک روسیه منتقل شده است و معتقد بود که  " نادیا ساوچنکو" به اختیار از مرز عبور و در روسیه دستگیر شده است.

وی  به دست داشتن در مرگ چند شهروند روس از جمله دو خبرنگار متهم بود.  پیش تر دادستان پرونده برای او که به قهرمان ملی در اوکراین تبدیل شده، درخواست ۲۳ سال زندان کرده بود.هنگامی که قاضی دادگاه در حال قرائت " ساوچنکو" بود، او یک آهنگ میهنی را با صدای بلند می خواند.


"پترو پوروشنکو"، زمانی که وی دستگیر شد و حکم زندان برایش در نظر گرفتند ،  عنوان داشت:  "اوکراین هرگز، تکرار می کنم، هرگز این دادگاه نمایشی و به اصطلاح حکم آن را به رسمیت نخواهد شناخت. من موضوع آزادی  "نادیا ساوچنکو"  و سایر گروگان های اوکراینی را چندین بار مطرح کرده ام. رئیس جمهوری روسیه  در آن زمان اعلام کرد که پس از این دادگاه، آنها نادیا ساوچنکو را به اوکراین مسترد خواهند کرد.

"نادیا ساوچنکو" خلبان اوکراینی (در زمان بازداشت قبل از آزادی) در اعتراض به طولانی شدن روند محاکمه اش، اعتصاب غذای خشک را شروع کرد. وی  در اعتصاب غذای خشک، علاوه بر این که هیچ غذای جامدی نمی خورد، از خوردن هر نوع مایعاتی خودداری می کرد.

دستگیری "نادیا ساوچنکو" در سال 2014 با واکنش هایی از سوی "فدریکا موگرینی  " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ماه آگوست و آوریل همراه بود. وی با اشاره به اعتصاب غذای این خلبان اوکراینی در اعتراض به بازداشت و محاکمه اش در روسیه، در بیانیه ای اعلام کرد: اکنون دیگر، قضیه فقط قضایی یا سیاسی نیست بلکه مساله همدردی انسانی است و آزادی این خلبان زندانی در راستای تعهدات روسیه طبق معاهدات صلح مینسک است.



**"نادیا ساوچنکو" چگونه آزاد شد؟

"نادیا ساوچنکو"، خلبان نظامی اوکراین که در روسیه زندانی بود، در جریان مبادله با دو زندانی روس در تاریخ 5 خرداد 95  آزاد شد و به  "کی یف" پایتخت اوکراین بازگشت.  او در زمان حبس بعنوان نماینده پارلمان اوکراین انتخاب شده بود و همزمان، پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین به او عنوان «قهرمان ملی» را اعطا کرده بود.



او در زمان آزاد شدنش در فرودگاه در جمع خبرنگاران گفت: « من می خواهم به شما بگویم که نمی توانم جان های از دست رفته را بازگردانم اما حاضرم که یکبار دیگر جان خودم را در میدان جنگ فدای اوکراین کنم. و هر چه در توان دارم برای آزادی زندانیها صرف خواهم کرد."



"پترو  پوروشنکو"  رییس جمهوری اوکراین که در این کشور با نام سلطان شکلات نیز او را می شناسند ، هنگام تقدیر از این "نادیا ساوچنکو"  گفت: همانطور که ما نادیا را برگرداندیم، منطقه "دونباس" را بازخواهیم گرداند و همانطور "کریمه" را دوباره تحت لوای اوکراین درخواهیم آورد".








البته آزادشدن "نادیا ساوچنکو" از بند فدراسیون روسیه با کمک "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور این کشور صورت گرفت و این یک اقدام تاکتیکی از سوی "کرملین" بود تا تحریم کشورهای صنعتی جهان ضد روسیه تقلیل یابد.

اما نکته قابل طرح اینکه "پترو پوروشنکو" چگونه از بازگرداندن کریمه سخن می گوید در حالی که مردم این منطقه الحاق به روسیه را انتخاب کرده اند و این موضوع در یک همه پرسی رسمی صورت گرفته است.

آزاد شدن "نادیا ساوچنکو" هم  با یک معامله تاکتیکی و از پیش تعیین شده صورت گرفت و نمی توان آن را به باز پس گرفتن کریمه از روسیه یا جدایی منطقه دونباس نسبت داد.

در مجموع "نادیا ساوچنکو" پس از آزادشدن از زندان های روسیه، محبوبیتش افزایش یافته و کارشناسان و تحلیلگران معتقدند یکی از مهره های سرشناس اوکراین در آینده ای نه چندان دور خواهد بود.


 
گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.