سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست نویسندگان سریال «آشپزنامه»:

«آشپزنامه» یک ملودرام تاریخی است

«آشپزنامه» اگرچه موقعیت های طنز هم دارد، اما اساسا یک ملودرام تاریخی است که البته حتما مخاطب را در جاهایی می خنداند.

مجید آسودگان سرپرست نویسندگان سریال «آشپزنامه» که به سفارش مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی در مرحله نگارش قرار دارد، در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در حال حاضر نسخه متن بدون دیالوگ تا قسمت 50 رسیده و تقریبا متن کامل شده است و در حال نهایی کردن دیالوگ ها هستیم که توسط محمد بکایی از رمان‌نویسان خوب کشورمان نوشته می شود. تخصص ایشان و تمرکز اصلی شان بر دوران قاجار است.

وی از نهایی شدن متن این سریال تا پایان تیرماه خبر داد و افزود: «آشپزنامه» اگرچه موقعیت های طنز هم دارد، اما اساسا یک ملودرام تاریخی است که البته حتما مخاطب را در جاهایی می خنداند.  این سریال همچنین دارای تم و درونمایه مقاومت است. چرا که «گلنار» قهرمان قصه که دختری نازپرورده است، با وجود این که می تواند در مقابل سختی ها دوام نیاورد و از تصمیمش منصرف شود، در برابر همه سختی ها مقاومت می کند. در طول کار و در روند داستان مورد آزار و اذیت قرار می گیرد. اما با مقاومت می خواهد که به هدفش برسد.

این نویسنده در پاسخ به این که با توجه به طولانی بودن سریال در 50 قسمت آیا قصه های فرعی و خرده داستان هایی برای حفظ جذابیت کار به متن اضافه شده است یا نه، توضیح داد: بله همین طور است. در کنار قصه اصلی این سریال پنج یا شش داستان فرعی دیگر نیز در قصه وجود دارد که آن را جذاب تر می کند. همچنین ماجرای عشقی و رمانتیکی هم در متن هست که به این جذابیت اضافه می کند. از طرف دیگر در «آشپزنامه» به بدمن ها و پیشینه شان هم پرداخته می شود. 

سرپرست نویسندگان سریال «آشپزنامه» درباره مزایا و خروجی شروع سریال سازی با فیلمنامه ای کامل خاطرنشان کرد: اگر متن یک سریال در هنگام شروع کامل باشد، در مرحله تولید به کمک عوامل می آید و معمولا استقبال بهتری نسبت به این اتفاق وجود دارد. اما شاید بهترین شرایط فیلمنامه نویسی در همه دنیا این است که از مقطعی به بعد با مشخص شدن کارگردان یک سریال، او را با نویسنده همراه کنیم. در واقع بعد از نهایی شدن سیناپس یک اثر، کارگردان و نویسنده می توانند در مشورت با یکدیگر به شکل گیری فیلمنامه ای قوام یافته کمک کنند. 

وی همچنین عنوان کرد: داشتن فیلمنامه آماده به ویژه در جریان تولید سریال های بلند به نفع عوامل است. هزینه های تولید را کم می کند و حتی اگر از مقطعی تیم تولید هم در جریان متن قرار بگیرند، نسخه نهایی کامل تر خواهد شد.
 
سریال «آشپزنامه»  به سرپرستی مجید آسودگان در 40 قسمت 45 دقیقه ای در مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی به رشته تحریر در می آید. همچنین محمد بکایی، معصومه گنجه ای، ستاره پیرخدری، داود رضایی و بهاره نوری زاده از ابتدای سال جاری تاکنون به صورت گروهی و کارگاهی به نگارش متن این سریال پرداخته اند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: گلنار دختر نازپرورده و مغرور یکی از حکام گیلان است که شاهزاده ای قجری به بهانه ای به قلعه آن ها حمله کرده و همه ساکنان قلعه را کشته و دستگیر می کند. گلنار که موفق به فرار شده با اطلاع از خطری که خانواده اش را تهدید می کند در لباس یک ندیمه به قلعه باز می گردد و... .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.