سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان؛

اجرای تئاتر کاغذی در مناطق محروم

تئاتر کاغذی حکایت مرد و دریا، تابستان امسال در روستاها و مناطق محروم شهر کرمان به همت مراکز سیار روستایی کانون کرمان، اجرا می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، مربی فرهنگی کتابخانه سیار شهر کرمان و مجری این طرح گفت: این تئاتر بر اساس یکی از کتاب های منتشر شده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان حکایت مرد و دریا نوشته ی مرتضی اسماعیلی سُهی در حال آماده سازی است.

ایمان تاج سلیمان افزود: تئاتر کاغذی یا تئاتر اسباب بازی، یکی ازشیوه های اجرای نمایش عروسکی است که می تواند از جمله فعالیت های جذاب و مورد علاقه هر دو گروه سنی کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی هنری کانون باشد.

وی خاطر نشان کرد: در این فعالیت می توان هم با ابزارهای دم دستی و ساده ای همچون کاغذ، مقوا و روزنامه باطله و در مواردی استفاده از ابزارهای پیشرفته ،آثار نمایشی زیبا خلق کرد و با به تصویر کشیدن یک داستان، آن را بر روی یک صحنه کوچک به صورت متحرک درآورد.

وی تصریح کرد: این کار در ابعاد 100 در 70 با استفاده از چوب، مقوا، فوم و فیبر ساخته شده است و قابلیت اجرا برای 30 تماشاچی را دارد و همچنین با دارا بودن پایه متحرک و چرخ دار، در فضای باز نیز قابل اجرا است.

تاج سلیمان بکارگیری تکنیک نورپردازی و استفاده از چند عروسک گردان را از شاخصه های مهم این اثر دانست و گفت: این کار شامل هفت صحنه نمایشی مکتب خانه، بازار، کویر، اسکله، دریا، دریای طوفانی و ساحل است و توسط سه عروسک گردان و 2 دستیار اجرا می شود.

وی یادآورشد: برای آماده سازی این تئاتر علاوه بر مربیان کانون از تجربه گروه های آزاد فعال در حوزه تئاتر و نمایش نیز استفاده شده است.

وی با بیان اینکه این کار برای اجرا در مناطق روستایی و سیار تولید شده است، افزود: در مراحل بعدی برای سهولت اجرای نمایش توسط مربیان سیار روستایی، نمونه های کوچک تر این تئاتر آماده می شود تا مربیان بتوانند در کنار اجرای تک نفره، مراحل ساخت یک تئاتر کاغذی را به بچه ها آموزش دهند.

انتهای پیامی/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.