سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهاباد؛

تعطیلی میادین دواب میاندوآب بر اثر بیماری تب برفکی

شیوع بیماری تب برفکی در بین دام های آذربایجان غربی این بار به شهرستان میاندوآب سرایت پیدا کرد و میادین دواب این شهر را تعطیل کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب افزود : تصمیم برای تعطیلی میادین دواب این شهر به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب برفکی و کنترل این بیماری در این شهرستان اتخاذ شد.

رجبی افزود : بر اساس این تصمیم ، میادین دواب شهرستان میاندوآب تا پایان خرداد ماه تعطیل خواهد بود.

وی اضافه کرد : به تازگی به علت ابتلا به بیماری تب برفکی ، چند راس دام در واحدهای دامپروری این شهرستان تلف شده که برای جلوگیری از شیوع آن ، اقدامات کنترلی از جمله ضدعفونی و مایه کوبی دام ها آغاز شده است.

رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب افزود : تا پایان خرداد ماه خرید و فروش دام در این شهرستان ممنوع و میادین این شهرستان تعطیل خواهد بود و با افرادی که از این قانون تخطی کنند ، برخورد قانونی خواهد شد.

تب برفکی یک بیماری واگیردار ، عفونی و گاهی کشنده ویروسی است و دارای علائم تب ، بی اشتهایی ، سوزش و زخم زبان در دام های سنگین و ایجاد لنگش و ایجاد ضایعاتی در ناحیه پستان در دام های سبک است که واکسیناسیون یکی از موثرترین راه ها برای کنترل و پیشگیری از شیوع این بیماری است.

رئیس شبکه دامپزشکی میاندوآب به دامداران توصیه کرد تا زمان کنترل کامل این بیماری در منطقه از هر گونه حمل و نقل و انتقال دام ها خودداری کرده و در صورت مشاهده علایم بیماری ضمن جداسازی دامهای بیمار ، آن را به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند.

در شهرستان میاندوآب 80 هزار راس دام سنگین و 350 هزار راس دام سبک وجود دارد که سالانه بیش از 100 هزار تن شیر و پنج هزار و 500 تن گوشت قرمز در واحدهای دامداری صنعتی و سنتی این شهرستان تولید می شود.

یادآور می شود ، شیوع بیماری تب برفکی در آذربایجان غربی که از پارسال آغاز شده و بیشتر در شهرهای جنوبی استان به ویژه بوکان مشاهده شده ، تاکنون تلفاتی را به دامداران این مناطق وارد کرده است.

انتهای پیام/

 

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.