سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

المانیتور: چرا فناوری "واقعیت مجازی" در ایران از واقعی هم واقعی تر است؟+ تصاویر

وبسایت المانیتور در گزارشی به بررسی فناوری "واقعیت مجازی" در ایران پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: حدود دو سال پیش، یک عکاس ایتالیایی به نام "ماتئو لوناردی" برای تکمیل پروژه ای به نام "تغییر چارچوب ایران" به تهران سفر کرد. هدف وی این بود که با استفاده از فناوری "واقعیت مجازی" ایران را به گونه ای متفاوت از آنچه در سرخط خبرها و سیاست دیده می شود، نشان دهد. اما ممکن است بپرسید این فناوری جدید تا چه حد در ایران محبوب است و چقدر مورد استفاده قرار می گیرد؟

بیشتر عکاسانی که در پروژه لوناردی شرکت کردند با این فناوری آشنا نبودند. "هومن مرتضوی،" طراح گرافیک و نقاش ایرانی که در این پروژه شرکت کرده بود در گفتگو با المانیتور اعلام کرد: فکر می کنم باید 10 تا 15 سال صبر کنیم تا شاهد فناوری واقعیت مجازی در داخل ایران باشیم. 

با رونمایی از هدست مجازی "اوکولوس ریفت" در عرصه بین المللی، محصولات واقعیت مجازی برای نخستین بار در سال 2012 در ایران ظاهر شد. با این حال، این فناوری پس از هدست مجازی ارزان قیمت "گوگل کاردبرد" به طور رسمی رونمایی شد. "گوگل کاردبرد" محصولی از شرکت گوگل است که همانند یک کاردستی مقوایی سر هم شده و پس از قرار گرفتن یک گوشی هوشمند داخل آن، به عینک واقعیت مجازی تبدیل می شود.

"آمیتیس،" مؤسسه رسانه پرداز ایرانی به دلیل اختراع یک بازی رایانه ای به نام "مبارزه در خلیج عدن" و تولید یک هدست واقعیت مجازی شناخته شده است. مبارزه در خلیج عدن در سال 2014 در "جشنواره بین المللی پارک، شهربازی، فناوری و تجهیزات اوقات فراغت" در تهران رونمایی شد. حدود یک سال بعد، هدست های آمیتیس مناسب برای گوشی های هوشمند با بهای 350000 ریال در اختیار مصرف کنندگان ایرانی قرار گرفت.

در ماه مارس سال جاری میلادی (اسفند 94)، یک هدست واقعیت مجازی دیگر به نام "فونیکس پلاس" در دانشگاه تهران رونمایی شد. این هدست که برای ساخت آن از جعبه مقوایی گوگل الهام گرفته شده است، دومین هدست واقعیت مجازی در بازار ایران است.

"محمد حسین ملک،" تحلیلگر حوزه فناوری به المانیتور گفت: من معتقدم این دو محصول نقطه عطف فناوری واقعیت مجازی در ایران است؛ زیرا برای نخستین بار ایرانیان را با این فناوری آشنا کرده است.

المانیتور در ادامه این گزارش نوشت: در حال حاضر، فناوری واقعیت مجازی بیشتر برای سرگرمی و بخصوص بازی های رایانه ای استفاده می شود. پرسش اینجاست که چه کسی در ایران از محصولات فناوری واقعیت مجازی استفاده می کند؟ ملک در پاسخ به المانیتور گفت: فقط علاقه مندان به فناوری "هسته ی اصلی" و افرادی که سایتهای فناوری را دنبال می کنند، با آن آشنا هستند. درواقع، تعداد زیادی از جمعیت ایران تاکنون نام این فناوری را هم نشنیده اند و چیزی در خصوص آن نمی دانند. یکی از علل ناشناخته ماندن این فناوری، ناتوانی رسانه های جمعی برای معرفی محصولات واقعیت مجازی است.

در ادامه این گزارش آمده است: فعالان حوزه فناوری امیدوارند که با حصول توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های اقتصادی، بازار فناوری بهبود یابد؛ زیرا تحریم ها مانع حضور شرکت های فناوری بین المللی در ایران شده بود.

"ملک" در ادامه خاطرنشان کرد: شکی نیست در آینده ای نزدیک، هدست های واقعیت مجازی به یک محصول مهم برای ایرانیان تبدیل می شود. همچنین در سالهای آینده از این فناوری می توان خارج از حوزه های سرگرمی استفاده کرد. ایران میلیونها نفر جمعیت مشتاق دارد که به یک فناوری جدید واکنش مثبت نشان خواهند داد.

واقعیت مجازی یا virtual reality یک فناوری نوین است که به کاربر امکان می دهد با یک محیط شبیه سازی شده رایانه ای تعامل داشته باشد. این محیط های شبیه سازی شده می تواند همانند محیط های زندگی واقعی انسان یا کاملا متفاوت با آن باشد. 

هدست فونیکس پلاس

هدست اوکولوس ریفت


هدست گوگل کاردبرد
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.