سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تشریح دستورات حضرت رضا(ع) به اباصلت برای ورود به ماه رمضان

سخنران حرم مطهر رضوی دستورات حضرت رضا(ع) به اباصلت برای ورود به ماه مبارک رمضان را تشریح کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام حسینی قمی در شب نخست ماه مبارک رمضان در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی اظهار کرد: یکی از اصحاب بسیار نزدیک حضرت رضا(ع) خواجه اباصالت بود که سال ها در محضر امام رضا علیه السلام کسب فیض کرد، در آخرین جمعه ماه شعبان حضرت رضا(ع) به اباصلت فرمود: ماه شعبان بیشترش گذشت و چیز دیگری نمانده است و در این فرصت های پایانی تلاش کن تا کوتاهی خود را در گذشته جبران کنی.
سخنران حرم مطهر رضوی با بیان اینکه ما باید در ماه شعبان آماده می شدیم تا پاک به ماه رمضان ورود پیدا کنیم، گفت: برای ورود به ماه رمضان حضرت رضا(ع) به اباصلت دستورهایی دادند که نخستین آن ها این است که به دنبال کارهای بیهوده نباش و این سخن بدان معنی است که انسان مواظب وقت خود باشد، چرا که مومن در هیچ شرایطی حق ندارد که وقت اش به بیهودگی بگذراند.

حجت الاسلام قمی بیان کرد: باید به این مسئله توجه داشته باشیم که سرگرمی حدی دارد، اما متاسفانه این مسئله سبب شده که دیگر روابط صمیمانه ای بین خانواده ها وجود نداشته باشد؛ به عبارت دیگر در حال حاضر ارتباط بین خانواده ها بسیار کم و تاسف برانگیز است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دومین دستور حضرت رضا علیه السلام به اباصلت این است که ای اباصلت دعا زیاد بخوان و استغفار و تلاوت قرآن داشته باش، چرا که ماه رمضان ماه تلاوت قرآن است.

حجت الاسلام حسینی قمی خاطرنشان کرد: در دستور دیگری حضرت رضا علیه السلام به اباصلت می گوید که تا ماه رمضان نیامده، حق الناسی اگر بر گردن داری، بپرداز چرا که در دین هیچ چیز اندازه حق الناس مهم نیست.

سخنران حرم مطهر رضوی تصریح کرد: دستور بعدی برطرف کردن کینه هاست و این مسئله به این معنی است که اگر کینه ای از مومنی در دلتان است تا به ماه مبارک وارد نشده اید، اختلاف ها را کنار بگذارید.

حجت الاسلام حسینی قمی در بخش دیگری به اهمیت توبه اشاره کرد و گفت: توبه به معنی پشیمانی است و مسلمان حق ندارد توبه خویش را به تاخیر بیاندازد، چرا که توبه واجب فوری است و باید در هر لحظه توبه کرد و نیاز به مکان و زمان خاصی نیست.

وی درباره چگونگی و کیفیت توبه، خاطرنشان کرد: در رابطه با غسل توبه باید بگوییم که غسل توبه همچون غسل زیارت بوده و به دلیل اینکه این غسل، غسل مستحبی است انسان می تواند چندین غسل را با هم انجام دهد.

حجت الاسلام قمی تصریح کرد: نماز توبه نمازی است که به آن بسیار سفارش شده و همچون نماز صبح دو رکعتی است که در هر رکعت پس از حمد 50 سوره توحید خوانده می شود. این نماز به نماز امیر المومنین نیز مشهور است.

وی افزود: در حدیث بسیار معتبری که از امام صادق روایت شده، به مسئله نماز اشاره شده است و آن حدیث این است:" کسی که نماز توبه را بخواند، قبل از نماز صورت اش را از توبه بر نمی گرداند، مگر اینکه تمام گناهش را خداوند بیامرزد که در همین حال انسان باید همیشه به رحمت الهی امید داشته باشد.

انتهای پیام//


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.