سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان؛

لزوم تغذيه صحيح به هنگام سحر و افطار

كارشناس نظارت بر مواد غذايي دانشگاه علوم پزشکی همدان در آستانه فرا رسيدن ماه مبارك رمضان، تغذيه صحيح در هنگام سحر و افطار را شرح داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ليلا مهرانديش با بيان اينكه در برخي منابع توصيه شده است كه افراد روزه‎دار همانند زماني كه روزه نيستند، سه وعده غذا بخورند، گفت: اين وعده‌ها شامل افطار، شام و سحر است؛ اما صرف غذا در دفعات كمتر از دو بار در سال‎هایی که ماه مبارک رمضان در فصل تابستان است، توصیه نمی‎شود.

وي افزود: بهتر است غذاي مصرفي در وعده سحري خصوصيات و ويژگي وعده ناهار را داشته باشد تا از ايجاد گرسنگي در طول روز پيشگيري شود.

مهرانديش اظهار كرد: با توجه به ساعت صرف افطار و فاصله آن تا وعده سحري، مي‌توان ساعتی پس از افطار، وعده غذايي مثل شام سبك صرف كرد كه البته اين به وضع خود شخص و تمايل او به صرف غذا بستگي دارد.

وي، مصرف غذاهاي سبك و مختصر شامل گروه‌‏هاي غذايي شير و لبنيات مانند شير و ماست و پنير، ميوه و سبزي و نان و غلات مانند برنج و نان را در هنگام افطار توصيه كرد و گفت: علاوه بر اين گروه غذايي، مصرف شير گرم، فرني و شير برنج، استفاده از مواد غذايي آبكي مثل سوپ کم‏‌چرب، آش کم‎حبوبات، حليم بدون روغن که منبع خوبي از مواد نشاسته‎اي، فيبر، پتاسيم و منيزيم است و همچنين مايعات در هنگام افطار و سحر، موجب حفظ تعادل آب و مواد معدنی در بدن فرد روزه‏‌دار مي‎شود.

كارشناس نظارت بر مواد غذايي دانشگاه با تأکید بر استفاده از سبزي و ميوه در هنگام افطار و همچنين در فاصله بين افطار تا سحر به دليل دارا بودن منبع خوبي از آب و فيبر، افزود: مصرف اين مواد غذايي براي دستگاه گوارش بسيار مفيد است و مانع از بروز يبوست مي‎شود.

مهرانديش اظهار كرد: سبزي‎ها با دارا بودن مواد مغذي مختلف و آب، علاوه بر تأمين ويتامين‎ها و مواد معدنی مورد نياز بدن، از تشنگي فرد در طول روز جلوگيري مي‎كند.

وي به نامناسب بودن استفاده از مواد غذايي شيرين در وعده سحري اشاره كرد و افزود: مصرف مواد غذايي شيرين با تحريك انسولين موجب ورود قند خون به داخل سلول‎ها و به دنبال آن، كاهش قند خون مي‌شود؛ به اين ترتيب، مصرف مواد غذايي شيرين و حاوي قندهاي ساده مثل شيرينی و شکلات در وعده سحر، موجب گرسنگي زودهنگام مي‎شود.

انتهای پیام/د
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
مردم با کمترین وعده سحری و کمترین وعده افطارمیکنن