سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آبادان؛

مرز شلمچه نیازمند ساماندهی است

حمایت دولت برای توسعه مرز شلمچه بسیار ناچیز است

به گزارش گرو استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ امروزه کشورها در دهکده جهانی به دنبال یافتن راه های مناسب برای پیشبرد اهداف خرد و کلان اقتصادی در مناطق مختلف جغرافیایی جهان هستند تا از این طریق بتوانند، سرانه ملی را افزایش داده و به دنبال ان مشاغل متعددی را برای جوانان و نیروی فعال کار کشورشان ایجاد کنند.

ایران با داشتن مرزهای مخلف آبی، خشکی و هوایی از مزیت های فراوانی برای پویایی اقتصادی و دستیابی به بازارهای کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه و کشورهای آسیای میانه دارد.

در این میان سهم استان خوزستان به خصوص شهرهای مانند آبادان، خرمشهر و مرز شلمچه در چند سال اخیر نمود بیشتری پیدا کرده و مسئولان شهرهای فوق توانسته اند با داشتن چنین مزیت مهمی ، بازار کشوری مانند عراق را قبضه کنند.

آنچه که در راه پیشرفت و آبادانی و پررنگ شدن این مرز مهم اقتصادی کشور از اهمیت برخوردار است، توجه و لزوم بیشتر برای رسیدن و قبضه بازارهای بزرگتری در منطقه خاورمیانه است و در این میان مسئولان باید دقت بیشتری برای راه اندازی اِلِمان های مختلف بازارهای منطقه با الگو پذیری از کشورهای موفق در این زمینه انجام دهند و مشکلات اقتصادی مرز شلمچه و بازار شهرهای آبادان و خرمشهر را جدی پیگیری کنند.

رئیس اتاق بازارگانی خرمشهر با گلایه مندی از این موضوع که خوزستان فاقد زیرساخت های مناسب صادارت است و دولت هیچگونه حمایتی از بخش خصوصی نمی کند گفت: صد حیف که در کنار بازار مهمی مثل عراق هستیم و تنها یک میلیارد و یکصد میلیون صادرات داشته باشیم و این در حالی که کشوری مثل کویت در سال گذشته توانسته صادراتی به ارزش 3 میلیارد دلار به کشور عراق داشته باشد، ما با استان 3 و نیم میلیون نفری بصره همجوار هستیم و بایستی خوزستان از این فرصت طلایی به نحو مطلوبی بهره برداری کند.

احمد حسینی فر ادامه داد: مرز شلمچه نیازمند ساماندهی است و با تشکیل کمیتهو نظارت بایستی اولویت ورود به بازار آن منطقه با اشخاصی باشد که مشقت زندگی در شرایط مرزی شلمچه را متحمل می‌شوند؛ حمایت از صادرات در واقع حمایت از بخش تولید است، اما در این راستا به ویژه بخش خصوصی این منطقه که متفاوت از نقاط دیگر کشور است هیچ گونه حمایتی را از سوی دولت مشاهده نکرده است.

وی افزود: موضوع توسعه صادرات در خوزستان با توجه به وجود بازارها در مرز مشترک، هم به نفع دولت در بخش افزایش میزان آمار صادرات استان و هم به نفع بخش خصوصی است.

رئیس اتاق بازرگانی خرمشهر با اشاره به اینکه تمام مشکلات و ریسک صادارات در این منطقه را پذیرقته ایم گفت: حمایت و مشوقی برای صادرات وجود ندارد و پول ما در عراق پرداخت نشده و کسی هم پاسخگوی آن نیست و در حال حاضر با توجه به این شرایط به صادرات مشغول هستیم و از دولتمردان درخواست می‌کنیم با پیگیری و تلاش خود مسیر را برای فعالیت این بخش باز کنند و ما را همراهی کرده و یا به ما اختیارات کافی داده شود تا با طرف عراقی وارد گفت‌و‌گو شویم.

وی با اشاره به رونق اقتصادی این شهر پیش از جنگ تحمیلی افزود: چگونه می‌شود از منطقه ‌ای که قبل از جنگ تحمیلی با 16 کنسولگری و کلکسیونی از کالاهای داخلی و خارجی و حضور نمایندگی ‌های تمامی شرکت‌ های کشتیرانی دنیا در آنجا، الان فاقد حتی یک بانک توسعه صادرات باشد؟

حسینی فر با درخواست ایجاد شعبه ‌ای به عنوان صندوق ضمانت صادرات در خرمشهر گفت: در حال حاضر خوزستان رتبه سوم را در صادرات کشور بعد از تهران و بوشهر دارد اما فاقد زیرساخت مناسب است و با توجه به ظرفیت‌ های موجود این حق ماست که به جای رتبه سوم دارای رتبه اول در صادرات کشور باشیم.

از جمله مشکلاتی که در مرز شلمچه دیده می شود و باید این مشکل در دستور کار مسئولان استانی قرار گیرد بعضا معطلی و سرگردانی رانندگان در این مرز است.

یکی از رانندگان فعال در مسیر شلچمه گفت: مشکلاتی مانند معطلی بیش از دو روز در مرز شلمچه که به دنبال آن آسیب های مانند خرابی و از بین رفتن بار کامیون داران و عدم امنیت را به دنبال دارد از جمله مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

سید فارس احمدی افزود: مسئولان باید هرچه بیشتر به این مرز توجه کرده و موانع موجود در راه صادارات را از بین ببرند که این موضوع علاوه بر مراوده اقتصادی به ایجاد شغل های پایدار برای جوانان منطقه نیز کمک می کند.

رئیس اتاق بازرگانی اهوازدر این خصوص گفت: مشکلات همچنان در مرزها وجود دارد و روز به‌ روز از رونق اقتصادی آن کاسته می ‌شود، در حالی که بخش خصوصی آمادگی لازم را برای ورود به این بخش دارد و می ‌توان با رفع مشکلات بستر لازم را فراهم آورد.

شهلا عموری زاده ادامه داد: توقف ماشین‌ های حامل بار تجاری از مصادیق این امر است و ماه گذشته به دلایل و عناوین مختلفی این اتفاق روی داده است؛ از جمله توقیف 21 روزه کامیون حامل بار گوجه ‌فرنگی در مرز که راننده عراقی را نیز با قید ضمانت آزاد کرده اند.

وی افزود: توقیف ماشین یاد شده به دلیل مانیفستی صادر شده بود و طرف عراقی درخواست داشته تا گمرکی کمتری پرداخت کند و میزان تناژ کمتر قید شود، اما مرزبانی به جرم اینکه این کالا قاچاق است آن را متوقف ساخته بود.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز ادامه داد مشکلات مرزهایی مانند شلمچه و چذابه در سطح مختلفی از اختیارات قرار دارد و ما انتظار داریم آن چیزی که در حیطه اختیارات دولت است در سطح استانی و ملی برای رفع موانع صورت پذیرد.

معاون استاندار بصره با بیان همکاری و مشارکت ایران با استانداری بصره در تعامل دوجانبه اقتصادی، گفت:در تلاش هستیم که برخی مشکلات مرزی شلمچه که زیرساخت از مهم ترین آن است، با تغییر نگاه دو طرف کاهش یابد.
کاظم الجزایری مشارکت و تعامل اقتصادی و همکاری مشترک طرفین را در ارتقاء سطح صادرات و پیشبرد اهداف دو کشور موثر خواند و گفت: صادر کننده موفق، صادق و بدون غش در معاملات مستحق احترام و تقدیر است و لازم است، همه تلاش ها برای رفع موانع صادراتی باشد.

توجه به مشکلاتی مانند نبود شرکت های حمل و نقل بین اللملی برای صادرات در مرزهای اقتصادی آبادان و خرمشهر و نیاز به تشکیل کنسرسیوم و هلدینگ های بزرگ تجاری در منطقه به منظور ارتقای سطح صادرات خوزستان باید هرچه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

همچنین با ایجاد زیرساخت های مناسب در این منطقه و تاسیس شرکت های حمل و نقل بین اللملی بومی می توان صادرات را در آبادان و خرمشهر تقویت کرده و بازارهای بیشتری را در عراق و کشورهای همسایه به دست آورد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.