سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری،

یک مازندرانی، تنها اهدا کننده گروه خونی نادر جهان

تنها اهدا کننده گروه خونی بسیار نادر کِل نول جهان در مازندران زندگی می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، مدیر کل انتقال خون مازندران گفت: ده دارنده گروه خونی کِل نول در جهان زندگی می کنند که دو نفر آنها در ایران زندگی می کنند اما یک نفرشان قادر به اهداء خون نیست و فقط یک مازندرانی می تواند خون اهداء کند.

پوریانی افزود: افرادی که این گروه خونی را دارند، این افراد باید در صورت نیاز حتما خون سازگار خودشان را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه 52 نفر با گروه خونی نادر o بمبئی در کشور شناسایی شدند که 32 نفرشان به علت بیماری قادر به اهداء خون نیستند افزود: از20 اهدا کننده این گروه خونی در کشور ، 9 تن مازندرانی هستند.

مدیرکل انتقال خون مازندران گفت: گلبول های قرمز دارندگان گروه های خونی نادر؛ برخی از آنتی ژن ها را ندارند.

پوریانی افزود: نحوه شناسایی این گروه های خونی ؛ اتفاقی است و وقتی شخصی به تزریق خون واکنش نشان می دهد؛ با ارسال نمونه خون و تست های تشخیصی؛ گروه های خونی نادر شناخته می شود.

وی از جراحان و پزشکان مراکز درمانی و بیمارستانی خواست تا در صورت بروز واکنش بدن افراد هنگام تزریق خون ، نمونه خون را به اداره کل انتقال خون مازندران ارسال کنند تا آزمایش های تشخیصی لازم انجام شود.

به گفته پوریانی ، ایران از سال 2010 عضو بین المللی گروه های خونی نادر شد و با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های لازم برای ذخیره سازی ، در تامین این خون ها مشکلی ندارد.

گفتنی است سازمان جهانی بهداشت بر اساس خاصیت اپیدمیولوژیکی افراد در هر کشوری ، صادرات خون از یک کشور به کشور دیگر را ممنوع کرده است. براساس آمارهای رسمی 80 نفر با گروه های خونی بسیار نادر و هزار و 100 نفر با 23 گروه خونی نادر در کشور شناسایی شدند. مازندران یکی از حدود 10 استان کشور با ساکنان دارای گروه خونی نادر است .

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.