سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یاسوج ؛

واگذاری غار ده شیخ کهگیلویه وبویراحمد به بخش خصوصی

غار ده شیخ یکی از مهمترین غارها و جاذبه های گردشگری بدیع کهگیلویه وبویراحمد به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: دولت از سرمایه گذاران .بخش خصوصی با اعطای تسهیلات کم به حمایت می کند.

پژمان نیک اقبالی با بیان این که در سال جهاد اقتصادی،اقدام و عمل دولت برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی رویکرد خاصی به تقویت مشارکت بخش خصوصی دارد، سرمایه گذاران بخش خصوصی را برای واگذاری طرحهای عمرانی و گردشگری نیمه تمام فراخواند .

وی اظهارگرد: واگذاری غار ده شیخ به بخش خصوصی زمینه توسعه خدمات رفاهی درکنار این غار تاریخی ،جذب گردشگران خارجی و داخلی و زمینه اشتغال و تولید را برای مردم مجاور این مکان گردشگری فراهم خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: برای توسعه خدمات رفاهی غار ده شیخ یک هتکار زمین به بخش خصوصی واگذار شده است.
محمود باقری افزود: سرمایه گذار اقدام به رستورانت ، فضای سبز، امکانات اقامتی ورفاهی خواهد کرد.

وی گفت: مطالعات واگذاری دو غار نزل و نول از دیگر جاذبه های گردشگری این استان در دست اقدام است که با انجام مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار خواهند شد.

باقری بابیان این که تا پایان سال جاری پنچ طرح بزرگ گردشگری کهگیلویه وبویراحمد به بخش خصوصی واگذار خواهد شد ، گفت: 14کانون سیاحتی این استان نیز تاکنون به بخش خصوصی واگذار شده است.

سرمایه گذار بخش خصوصی از 40 میلیارد ریال سرمایه گذاری در مجتمع خدمات رفاهی ده شیخ خبر داد وگفت: تا دو ماه آینده زمینه امکان ورود گردشگر به غار فراهم خواهد شد.

در کنار مناظر طبیعی و آثار تاریخی گرانبهای تخت شاه نشین و پل قدیمی پاتاوه در سه کیلومتری روستای زیبای ده شیخ وجود غاری شگفت انگیز همراه با دالان ها تاریک اما جذاب به موقعیت خاصی به گردشگری این روستا داده است.

به گفته غارشاسان، قدمت غار ده شیخ پاتاوه مربوط به حدود 135میلیون سال قبل برآورد شده است.

بر اساس بررسی های زمین شناسی شکل گیری این غار مربوط به دوره دوم زمین شناسی است که سالیان طولانی بر اثر ریزش نزولات جوی حفره هایی ایجاد شده و آب درون حفره ها به بیرون خارج می شد که موجب شکل گیری قندیل های بسیار زیبا و شگفت انگیزی در دالانهای گوناگون غار شده است.

این غار که دارای دو دهنه ورودی، دالانهای مسکونی و آبراهه های زیبا بود با انجام کاوش های جدید دو ورودی دیگر همراه با سه دالان بزرگ درآن کشف شده است.

ورودی های جدید این غار دارای ارتفاعی حدود 15تا 20 مترمربع است که در مرحله نخست باید به صورت نشسته وارد غار شد.

از ویژگی های این غار وجود حوضچه های بزرگ و کوچک آبی است که به شکلی حیرت آور توسط دالانهای باریک به هم متصل می شوند.

غار ده شیخ به عنوان جاذبه ای شگفت به لحاظ قرار گرفتن در فاصله حدود سه کیلومتر از روستای ده شیخ و هشت کیلومتری از جاده اصلی یاسوج - اصفهان و مشرف بودن بر رودخانه زیبا و پرآب بشار ، امکان جذب گردشگران خارجی وداخلی شرایط تبدیل شدن به یک اثر گردشگری پررونق را دارد.

شهر تاریخی پاتاوه یکی از بزرگترین بخش های شهرستان دنا با جمعیتی حدود 30هزار نفر در 50کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد واقع است.

انتهای پیام /ف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.