سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد؛

افتتاح مجتمع خاتم روستای شیخ شبان قطب خاتم کاری کشور

به مناسبت هفته صنایع دستی، مجتمع خاتم روستای شیخ شبان از توابع استان چهارمحال و بختیاری و قطب خاتم کاری کشور افتتاح شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری چهارمحال و بختیاری گفت: به مناسبت هفته صنایع دستی، مجتمع خاتم روستای شیخ شبان در زمینی به مساحت 500 متر مربع و با اعتبار یک میلیارد و 200 میلیون ریال صبح امروز 17 خرداد توسط مسئولین استانی و شهرستان بن افتتاح شد.

بهمن عسگری افزود: در این مجتمع تمامی مراحل کار هنر خاتم کاری انجام می شود.

وی، با بیان اینکه شغل اکثریت ساکنین این منطقه خاتم کاری است، اضافه کرد: افتتاح این مجتمع سبب اشتغال مستقیم و غیر مستقیم 100 نفر می شود.

شیخ شبان از توابع شهرستان بن در فاصله ۳۹ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده که به عنوان قطب خاتم کاری کشور مشهور است و گل صنعت خاتم سازی (خاتم کاری) هنرمندان این روستا دارای شهرت ملی و جهانی می باشد.

هنر خاتم سازی (خاتم کاری) هنری بسيار زيبا و منحصر به فرد ايرانيان و يکي از مهم ترین هنرهای ماندگار صنايع دستي و عبارت است از ترکیبی از چند ضلعی های منظم (پنج، شش، هفت، هشت و یا ده ضلعی) با قرار دادن قطعات کوچک مثلثی در کنار هم و ایجاد اشکال هندسی با استفاده از مواد اولیه مربوطه.

مواد اولیه مصرفی در خاتم کاری شامل: چوب های سه گوش عناب، نارنج، فوفل و آبنوس در رنگ های مختلف، فلز برنج، مس، نقره و طلا به شکل مفتول های نازک، استخوان شتر، عاج فیل، چسب چوب یا سریش می باشد و شاید به علت دقت و حوصله زیاد استادان این هنر و همچنین ظرافت و ریزه کاری های موجود در این هنر است که خاتم یعنی ختم هنرها نامیده شده است.

از جمله محصولات و فرآورده های خاتم می توان به قاب عکس، جا قرآنی، انواع قلمدان، جعبه جواهرات، جعبه دستمال کاغذی، شکلات خوری، میز و صندلی، تختخواب، سطل زباله و ... اشاره کرد که به علت زیبایی خیره کننده و بعد هنری آن طرفداران زیادی دارد.

گفتنی است: 10 ژوئن مصادف با 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی و از 16 تا 22 خرداد به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ض
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۱ آبان ۱۳۹۶
بسیار عالی