سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تایم: شرایط سیاسی و اقتصادی عراق چگونه است؟

وب‌سایت تایم در گزارشی به بررسی شرایط سیاسی و اقتصادی عراق پرداخت.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ وب‌سایت تایم در گزارشی شرایط کشور عراق را از لحاظ سیاسی و اقتصادی بررسی کرد و نقاط قوت و ضعف این کشور را نام برد. در این گزارش مواردی بیان شده که با توجه به آنها می‌توان شرایط عراق را بهتر درک کرد.

شرایط سیاسی کنونی

نخست‌وزیر کنونی عراق -حیدر عبادی- در سال 2014 به این سمت منصوب شد. امید به موفقیت دولت عبادی به دلیل استفاده همزمان از سیاستمداران کُرد و سنی در سمت‌های اصلی بسیار بالا بود. لازم به ذکر است که عبادی شیعه است. برای کشوری که مدت‌ها دارای تنش‌های فرقه‌ای بود، این اقدام تغییر بزرگی به حساب می‌آید.

نگارنده گزارش در ادامه می‌نویسد حزب‌های سیاسی که مخالف عبادی بودند و نظام سیاسی فاسد این کشور مانع پیشرفت دولت وی شدند. درخصوص میزان این فساد باید گفت براساس شاخص درک فسادِ سازمان شفافیت بین‌الملل، رتبه اخیر عراق از میان 168 کشور 161 است.
مقتدی صدر – یک شخصیت سیاسی مطرح در عراق- در حال حاضر خواهان دولت فن‌سالار است. بیان این خواسته تنش و اعتراضاتی را در پی داشته است. پارلمان عراق با مقتدی صدر مخالف است.

شرایط اقتصادی عراق

کاهش بهای نفت از بشکه‌ای 115 دلار در سال 2014 به 50 دلار، اقتصاد عراق را تحت تأثیر قرار داده است. 60 درصد از تولید ناخالص داخلی و 90 درصد از درآمد دولت به معاملات نفتی این کشور وابسته است. تولید نفت عراق 12.9 درصد در سال 2015 افزایش یافت؛ اما این میزان برای جبران کاهش بهای نفت کافی نبود. متعادل شدن بودجه عراق نیازمند افزایش بهای نفت به 60 دلار است. 

آوارگی داخلی در عراق

عراق با بحران جمعیتی جدی روبرو است و بیش از 3 میلیون نفر در داخل این کشور آواره شده‌اند. چندین دهه است که عراقی‌ها از خشونت فرار می‌کنند. البته جنگیدن با گروه تروریستی داعش شرایط عراق را وخیم‌تر کرده و تنها در سال 2014، 2.5 میلیون نفر به آواره‌های این کشور افزوده شده است. سازمان ملل شرایط 2.4 میلیون عراقی را از نظر دسترسی به غذا، ناامن دانسته است. این در حالیست که 6.6 میلیون نفر به آب و رعایت مسائل بهداشتی نیازمندند. تمام این مسائل دستیابی عراق به تعادل سیاسی و اقتصادی را دشوار می کند.

پیشرفت در مقابل گروه تروریستی داعش

خبرهای خوبی نیز از عراق به گوش می‌رسد. برای نخستین بار از سال 2014 تاکنون، جنگ علیه گروه تروریستی داعش در حال پیشرفت است. تقریباً 40 درصد از مناطقی که در عراق تحت تسلط داعش بودند، بازپس گرفته شده‌اند. البته در این خصوص باید قدردان 8 هزار حمله هوایی ائتلاف غربی باشیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.